دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
27 آذر 1396 - 11:05
سخنگوی وزارت بهداشت در نشست خبری اعلام کرد:

مرگ 210 هزار ایرانی در تصادفات رانندگی ده سال اخیر

سخنگوی وزارت بهداشت با بیان اینکه هر روز 43 ایرانی که در سنین کار و تولید هستند، در حوادث رانندگی فوت می‌کنند، گفت: در ۱۰ سال اخیر ۲۱۰ هزار نفر به دلیل حوادث ترافیکی جان باختند.
کد خبر : 242719

به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی خبرگزاری آنا، ایرج حریرچی، در نشست خبری هفتگی با خبرنگاران با عرض تسلیت و ابراز تاسف به خاطر فوت دکتر حضرتی رئیس اداره محیط و کار وزارت بهداشت در حادثه رانندگی گفت: هر ساعت ۸۸ مجروح به دلیل حوادث ترافیکی در بیمارستان‌های کشور بستری می شوند.


وی اضافه کرد: هر روز ۴۳ ایرانی در سنین کار به دلیل تصادفات جاده ای جان خود را از دست می دهند؛ به طوریکه در ۱۰ سال اخیر ۲۱۰ هزار نفر به دلیل حوادث ترافیکی جان باختند.


حریرچی، در ادامه به موضوع آلودگی هوا اشاره کرد و گفت: براساس گزارش سازمان بهداشت جهانی در کل دنیا از هر ۱۰ نفر فقط ۱ نفر به هوای سالم دسترسی دارند.


وی افزود: آلودگی هوا یکی از مهم‌ترین عوامل خطر برای سلامت و بروز مرگ و میر زودرس زیر ۷۰ سالگی است و به طور کلی، آلودگی هوا چهارمین عامل خطر مرگ و میر در دنیاست.


حریرچی در مورد نقش وزارت بهداشت در کاهش میزان آلودگی هوا اظهار کرد:‌ وزارت بهداشت به همه مسائلی که با سلامت مردم در ارتباط است نقش مستقیم دارد اما اقدام عملی در راستای کاهش آلودگی هوا جزء مسئولیت‌های این وزارتخانه نیست و ما تنها می‌توانیم از طریق آگاهی‌بخشی و آموزش مردم و مسئولین اندکی از میزان آلودگی هوا بکاهیم.


وی با اشاره به بروز بیماری‌های مختلف ناشی از آلودگی هوا گفت: متاسفانه آلودگی هوا منجر به بروز بیماری‌های مزمن تنفسی، قلبی عروقی، سرطان‌ها از جمله سرطان ریه و کبد چرب می‌شود و در زمان شدت گرفتن آلودگی هوا وزارت بهداشت اقدامات لازم در این زمینه را افزایش می‌دهد.


وی یادآور شد: متاسفانه ذرات معلق زیر 2/5 میکرون باعث آلودگی هوای تهران است که این ذرات مشکلات بسیاری را در کل کشور ایجاد کرده‌اند. منشأ ذرات ریز تردد خودروها و موتورسیکلت‌ها و همچنین گرد و غبار است.


مردم ترجیح می‌دهند در بیمارستان بستری شوند


حریرچی در مورد میزان بستری بیماران در کشور گفت:‌ بیش از 98 درصد افرادی که برای آنان بستری تجویز می‌شود در طول قبل و بعد اجرای طرح تحول سلامت این تجویز را رعایت می‌کنند و در بیمارستان‌ها بستری می‌شوند.


وی بالا بودن میزان بستری در کشور را ناشی از فرهنگ اجتماعی مردم دانست و گفت: در کشور ما مردم حتی اگر دچار هزینه‌های کمر شکن و فقرزا هم شوند باز مایل‌اند در بیمارستان بستری شوند که این موضوع ارتباطی به سطح درآمدی و اقتصادی آنان نیز ندارد و تنها به مسائل اجتماعی و فرهنگی آنها برمی‌گردد به طوری که اگر فردی در کشور ما مبتلا به بیماری سرطان یا سکته مغزی شود خانواده ترجیح می‌دهند او را در بیمارستان بستری کنند در حالی که در سایر کشورهای توسعه یافته شاهد چنین وضعیتی نیستیم.


حریرچی ادامه داد: 65 درصد از مردم افرادی هستند که تصور می‌کنند باید به پزشک مراجعه کنند که از این میزان 98 درصد خدمات درمانی را دریافت می‌کنند.


این مقام مسئول در وزارت بهداشت ادامه داد: در بسیاری از کشورهای جهان فهرست رسمی دارویی وجود دارد که البته در کشور ما هم چنین فهرستی اعلام شده است و بر اساس قانون برنامه ششم توسعه فهرست رسمی دارویی بر اساس نظام دارویی ملی کشور از سوی وزارت بهداشت و درمان هر سه ماه یکبار تدوین می‌شود. بر همین اساس تجویز دارو خارج از فهرست دارویی کشور مجازات دارد اما این در حالی است که در برخی موارد رسانه‌ها بر خلاف این موضوع عمل می‌کنند.


هزینه‌ درمان زلزله‌زدگان رایگان است


حریرچی در مورد آخرین وضعیت درمانی هانیه دختر قهرمان کرمانشاه که در زلزله اخیر دچار آسیب نخاعی شد، گفت: این دختر عزیز ساعت 8 شب وقوع زلزله در بیمارستان پذیرش شد و ساعت 8 صبح روز بعد اولین عمل جراحی روی او انجام شد به طوری که لوله تنفسی و قفسه سینه وی جاگذاری شد و تشک مواج و ویلچر در اختیار او قرار گرفته و هم اکنون نیز اقدامات فیزیوتراپی در حال انجام است که تا کنون بهبود نسبی پیدا کرده و هم اکنون دچار بی‌حسی در انگشتانش است که امیدواریم به زودی این مساله نیز حل شود.


وی افزود: متاسفانه مادر هانیه به دلیل نزدیکی به منبع نفت دچار سوختگی شده بود و اکثر روزها در اتاق عمل تحت نظر پزشک پانسمان بیولوژیک شد همچنین برادر هانیه نیز از ناحیه پا دچار جراحت شده بود که با اقدامات درمانی مناسب و به موقع ترخیص شد.


وی افزود: در همدان، کرمانشاه و اصفهان، هتل و منزل برای اسکان خانواده هانیه از سوی خیرین پیشنهاد شده است و ناراحتی پدر هانیه از انتقال و اعزام خانواده مصدومشان به بیمارستان‌های شهرهای دیگر است. بر اساس اعلام رئیس دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه، روند درمان و اسکان خانواده هانیه در کرمانشاه ادامه خواهد یافت.


به گفته حریرچی درمان زلزله زدگان کاملا رایگان است و در بازدیدهایی که از مناطق زلزله زده داشتیم، وزارت بهداشت، یکی از موفق‌ترین دستگاه‌های خدمات رسان در مناطق زلزله زده بود.


آزمون استخدامی وزارت بهداشت


سخنگوی وزارت بهداشت با اشاره به اینکه 96 هزار و 946 نفر در آزمون استخدامی وزارت بهداشت ثبت نام کردند، افزود: در این آزمون 10 هزار و 785 نفر استخدام می‌شوند که بیشترین گروه استخدامی شامل 4 هزار و 816 نفر در حوزه پرستاری و 950 نفر در فوریت‌های پزشکی است.


حریرچی ادامه داد: داوطلبان می‌توانند از سه شنبه 28 آذر ماه نسبت به دریافت کارت ورود به جلسه آزمون استخدامی اقدام کنند، آزمون استخدامی وزارت بهداشت به جز متخصصین، یک دی ماه برگزار می‌شود.


شروط راه‌اندازی بیمارستان و مرکز درمانی جدید


وی با بیان اینکه راه‌اندازی بیمارستان‌ها و مراکز بهداشتی و درمانی جدید، منوط به تخصیص نیرو و تامین بودجه مورد نیاز است، افزود: بودجه وزارت بهداشت از محل هدفمندی یارانه ها از 4800 میلیارد تومان به 3700 میلیارد تومان کاهش پیدا کرده است.


حریرچی اظهار کرد: خواستار منابع مالی پایدار برای ادامه طرح تحول سلامت هستیم و از دولت و مجلس درخواست داریم که به طور شفاف اعلام کنند که بودجه حوزه سلامت چه میزان است و همان ارقام را به صورت قطعی تا پایان سال به ما پرداخت کنند تا بتوانیم برنامه ریزی کنیم؛ هنوز بحثی از حذف یارانه بگیران و اختصاص منابع آن به حوزه بهداشت و درمان نشده که برخی افراد ایراداتی را وارد می‌کنند و اعتقاد دارند که این منابع نباید به حوزه سلامت اختصاص یابد.


تسویه بخشی از مطالبات دانشگاه‌های علوم پزشکی


سخنگوی وزارت بهداشت یادآور شد: در خصوص پرداخت 30 درصد مطالبات دارویی، 600 میلیارد تومان از طریق بیمه سلامت و تهاتر، به طور مستقیم به شرکت‌های پخش دارو و داروخانه‌ها پرداخت شد، با توجه به گشایش نسبی مالی در دانشگاه‌های علوم پزشکی، مقداری از مطالبات آنها به بخش دارو پرداخت و تسویه شده است.


وی در مورد قانون برنامه ششم توسعه نیز گفت: طبق بند الف ماده ۷۰، قانون برنامه ششم توسعه، پوشش بیمه سلامت برای تمام افراد اجباری است و بیمه شامل سرپرست خانوار و کلیه افراد تحت تکفل آنهاست بر اساس اعلام وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی ۷ میلیون نفر از بیمه سلامت محروم‌ هستند


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته