دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
26 آذر 1396 - 16:55

درخواست جبهه‌ محیط زیست نیروهای انقلاب اسلامی برای عزل رئیس سازمان محیط زیست

جبهه‌ محیط زیست نیروهای انقلاب اسلامی با انتشار بیانیه‌ای از رئیس‌جمهور خواست نسبت به عزل رئیس سازمان محیط زیست اقدام کند.
کد خبر : 242549

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری آنا، جبهه‌ محیط زیست نیروهای انقلاب اسلامی با انتشار بیانیه‌ای با اشاره به اینکه به‌رغم شعارهای انتخاباتی دولت، حوادث چندماه اخیر سازمان محیط زیست همزمان با ریاست عیسی کلانتری بر این سازمان نشانگر رشد روزافزون تخریب‌های زیست محیطی بوده است از رئیس جمهور خواست نسبت به عزل رئیس سازمان محیط زیست که مدیریت غیرعلمی، تهاجمی و نابخردانه‌‌ای از خود به نمایش گذاشته است، اقدام کند.


بسم‌الله الرحمن الرحیم


اللهم صل علی‌محمد و آل محمد وعجل فرجهم


حوادث چند ماه گذشته‌ محیط زیست کشور در سایه‌ مدیریت آقای عیسی کلانتری به‌عنوان معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست و سکان‌دار دفاع از این عرصه نشان می‌دهد که ما با دوره‌ای بسیار سخت در تخریب محیط زیست کشور مواجه هستیم.


دوره‌ای که در آن رئیس‌جمهور به‌رغم شعارهای انتخاباتی محیط زیستی برای آن اولویت چندانی قائل نیست و با گماردن فردی بدون صلاحیت لازم عملاً این ایده را تقویت نموده است.


دوره‌ای که دستگاه‌های اجرایی بی‌توجه به ملاحظات محیط زیستی درصدد پیشبرد اهداف به‌ اصطلاح توسعه‌ای خود هستند. دوره‌ای که حزب‌بازی و رفیق سالاری جهت بهره‌برداری بیش از توان اکولوژیک کشور باب گردیده و دردناک‌تر از همه انتساب رئیس سازمانی که باید حافظ محیط‌زیست کشور و مدافع سرسخت آن باشد، در نقش وزیر کشاورزی، وزیر نیرو، وزیر نفت و رئیس سازمان میراث فرهنگی ،صنایع‌دستی و گردشگری عملاً راه را برای تاراج میراث طبیعی کشور باز می‌کند.


رئیس سازمانی که با دفاع از تولید و مصرف محصولات ترا ریخته در داخل کشور که طبق اظهارات علمی خیل کثیری از دانشمندان آفت جان انسان‌ها و گونه‌های زیستی هستند، نه‌تنها در قالب رئیس سازمان حفاظت محیط زیست ظاهر نشد بلکه تندتر از وزیر کشاورزی موضع‌گیری کرد! و با متهم کردن منتقدان به احساسی و غیرعلمی حرف زدن عملاً چراغ سبز خطرناکی را برای حامیان تخریب محیط‌ زیست کشور فراهم کرد.


رئیس سازمانی که نوع نگاهش به زیستگاه‌ها و حیات‌وحش کشور، انسان را به یاد نظرات ناپخته و خطرناک مؤسسات واسطه شکارچی پروری می‌اندازد. هم او که گویا قرار است اندک میراث طبیعی و البته گران‌قدر ایرانیان را به کام بنگاه‌هایی همچون «میراث پارسیان» فروریزد.


رئیس سازمان حفاظت محیط زیستی که به‌جای دفاع از زیستگاه‌های آبی کشور تالاب‌ها و رودخانه‌ها و تلاش جهت تأمین حقابه و احیاء آن‌ها در نقش یک وزیر نیروی غیرمتخصص! مازاد آب استان‌ها را محاسبه کرده و طی نامه‌نگاری‌های «محرمانه» به مافوق خود خواهان انتقال آب بین حوضه‌ای می‌شو‌د. کاری که حتی وزیر وقت نیرو نیز از انجام آن ابا داشته و طفره رفته است.


رئیس سازمانی که جزیره‌ی آشوراده آن پناهگاه حیات‌وحش و ذخیره‌گاه زیست‌کره را به‌جای حفاظت با روش‌های نوین مبتنی بر توان مردمان بومی آن خطه از سرزمین ، دربده بستان‌های نامبارک، رقت‌بار و کثیف حزبی به‌نوعی قرار است به هم‌حزبی‌های خود هبه نماید!


شخصی که در تعامل با رفیق چند ده‌ساله‌ خود و در هماهنگی با وزارت نفت درصدد است میانکاله را بی‌نصیب از قدرت تخریب خود نسازد حال با پالایشگاه نفت و یا با احداث پتروشیمی در جوار آن !


رئیس سازمانی که حتی به پارک طبیعت پردیسان هم رحم نکرد و مدیریت آن را به شهرداری تهران سپرد تا بجای اندک گونه‌های گیاهی باقیمانده از دامنه‌های البرز، گل بکارند و بلبل پرورش دهند!


این حجم از تخریب محیط‌زیست کشور درزمانی اندک از مدیریت غیرعلمی، تهاجمی و نابخردانه‌ آقای عیسی کلانتری در تاریخ حفاظت محیط زیست ایران و جهان بی‌سابقه است و اگر با همین روند و ضرب‌آهنگ ادامه یابد می‌رود تا ته‌مانده‌ میراث طبیعی کشور را نیز به باد دهد و خسارات غیرقابل جبرانی را تحمیل محیط‌ زیست شکننده‌ی این سرزمین نماید.


ازاین‌رو ضروری به نظر می‌رسد؛


1- رئیس‌جمهور محترم که در انتخاب رئیس سازمان موردنظر به سخنان دلسوزان و عالمان این عرصه توجه نکرده اند، هرچه سریع‌تر نسبت به عزل آقای عیسی کلانتری اقدام و فردی مدیر، مطلع ، کاردان و دلسوز را به‌عنوان رئیس سازمان حفاظت محیط‌ زیست معرفی نماید شاید جبران مافات شود.


2- دستگاه‌های نظارتی ازجمله مجلس شورای اسلامی، سازمان بازرسی کل کشور، دیوان محاسبات، کمسیون اصل 90 قانون اساسی و کمسیون محیط زیست مجلس نگذارند که کار از کار بگذرد و آنگاه به دنبال ایفای نقش نظارتی خود باشند و هرچه سریع‌تر از تخریب بیش‌ازپیش محیط زیست کشور که با اتخاذ تصمیمات غیر کارشناسانه‌ی رئیس آن در معرض نابودی قرارگرفته است همت گمارند.


3- مدیران دلسوز و خدوم سازمان حفاظت محیط زیست ازجمله مدیران ستادی و مدیران کل محترم استان‌ها که خود از محیط‌بانی تا مدیر کلی طی طریق کرده و درد و رنج محیط زیست را با تمام وجود لمس کرده‌اند در مقابل تصمیمات غیر کارشناسانه مقاومت نموده و از اجرای دستورات مخرب محیط زیست خودداری نمایند.


4- فعالان عرصه‌ی محیط زیست کشور اعم از رسانه‌ها، تشکل‌ها، اساتید و دانشجویان محیط زیست در مقابل این اقدامات ساکت ننشسته و اجازه‌ ندهند تا مدیریت بی‌تدبیر و ناامیدکننده‌ آن سازمان در دوره‌ی مسئولیت خود چوب حراج به میراث طبیعی کشور زده و موجب خسران بیش‌ازپیش ایران و ایرانی در امر خطیر محیط زیست شود.


«السلام علینا و علی عبادالله الصاحین»



انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته