دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
26 آذر 1396 - 10:04
مرکز تحقیقات واشنگتن:

موضوع قدس برای ولیعهد عربستان اهمیتی ندارد

مرکز تحقیقات واشنگتن در گزارشی با ابراز تعجب نسبت به اینکه ریاض موضوع مهمی همچون فلسطین را نادیده می‌گیرد، اعلام کرد ولیعهد عربستان توجهی به قدس ندارد.
کد خبر : 242237

گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا-مجتبی اسماعیلی؛ پایگاه اینترنتی مرکز تحقیقات واشنگتن در گزارشی با عنوان «شیوه برخورد سیاست خارجی عربستان با موضوع قدس» به قلم رابرت ساتلوف، مدیر اجرایی این مرکز تحقیقاتی نوشت: «پادشاهی عربستان خود را حامی اسلام و موطن حرمین شریفین می‌داند و مکان مناسبی برای این موضوع به‌شمار می‌رود که بتوان تاثیرات اقدام دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا را در منطقه در موضوع به رسمیت شناختن قدس به‌عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی ارزیابی کرد.»


طبق این گزارش، طبیعی است کشورهایی همچون اردن و خود فلسطین که بیشتر ساکنانش را فلسطینیان تشکیل می‌دهند و حتی جنبش‌هایی همچون حزب‌الله و حماس که از تهران حمایت می‌شوند، اقدام ترامپ را محکوم کنند، ولی سوال اینجاست که واکنش دوستان نزدیک آمریکا در موضوع اختلاف میان اسرائیل و فلسطین چگونه است؟


مدیر اجرایی مرکز تحقیقات واشنگتن می‌نویسد: «در هفته گذشته و در راس هیاتی شامل بیش از 50 نفر از هواداران و روسای مرکز تحقیقات خاورمیانه که من ریاست آن را برعهده داشتم در ریاض حضور داشتیم. روز چهارشنبه و چند ساعت پیش از اعلامیه ترامپ درباره قدس در حدود پنج ساعت در نشست‌های مختلفی با سه وزیر سعودی موضوعات مختلفی را همچون بحران‌های یمن، قطر و لبنان بررسی کردیم و درباره برنامه چشم‌انداز اقتصادی 2030 عربستان گفت‌وگو کردیم و حتی موضوع شرکت ملی نفت عربستان (آرامکو) مطرح شد.»


وی افزود: «باوجود اینکه در آن زمان کاخ سفید جلسات متعددی را با دیپلمات‌های خارجی و رسانه‌ها درباره پیش‌نویس بیانیه برگزار کرده و ماهیت اعلامیه ترامپ به‌خوبی مشخص شده بود، ولی در نشست با وزیران سعودی به هیچ عنوان درباره موضوع قدس سخنی گفته نشد.»


رابرت ساتلوف می‌افزاید: «در گفت‌وگو با دبیرکل اتحادیه جهان اسلام، من فکر کردم که ممکن است سعودی‌ها در انتظار آخرین جلسه در روزی باشند که خشم خود را (نسبت به اقدام آمریکا) از بین ببرند. این سازمان سال‌هاست که به ترویج افکار افراطی از اسلام مشهور است و از مدارس و گروه‌های افراطی حمایت مالی و معنوی می‌کند. باوجود این، دبیرکل این تشکل در صحبتی که با من داشت، تجاوز آمریکا را به قدس محکوم کرد. این در حالی است که او بارها از رابطه دوستانه خود با خاخام‌های اروپا و آمریکا و سفر اخیر خود برای بازدید از کلیسایی در پاریس و گفت ‌گو میان ادیان با افتخار یاد کرده بود.»


ساتلوف گفت: «جناب دبیرکل به من گفت شاید سعودی‌ها منتظر شنیدن سخنان ترامپ باشند شاید که در سخنانش نظرش عوض شود و تلاش‌هایشان در اقناع رئیس‌جمهوری آمریکا در لحظه آخر نتیجه دهد. ترامپ در ساعت 9 شب به وقت ریاض سخنرانی خود را انجام داد و من با اطمینان به رختخواب رفتم و منتظر بودم که صبح شاهد خشم سعودی‌ها باشم. صبح با محمد بن‌سلمان، ولیعهد و چند تن از مسئولان عربستان دیدار داشتیم و منتظر بودیم که یک پاسخ قاطع دریافت کنیم.»


وی افزود: «(در این جلسه) شاهزاده محمد بن‌سلمان از این موضوع گفت که تغییراتی سریع و انقلابی در کشوری رخ می‌دهد که از لحاظ تاریخی نمی‌تواند چیزی را دچار تحول کند و تنها از آن یک عبارت انقلابی بر جای می‌ماند. او همچنین از موفقیت‌هایش در حوزه سیاسی، نظامی و اقتصادی گفت و گفت که او، مسئول اول و آخر عربستان است.»


مدیر اجرایی مرکز تحقیقات واشنگتن با ابراز تعجب از اینکه ریاض این موضوع مهم را نادیده می‌گیرد و قدس از موضوعات مشترک دیدارهای مقام‌های عربستانی و آمریکایی نیست، گفت: «محمد بن‌سلمان توجهی به موضوع قدس ندارد. ما می‌خواستیم ریاض را با تصور واضح نسبت به موضوع قدس ترک کنیم. به همین دلیل از آن‌ها سوال کردم و برای حفظ میزان محرمانه بودن آن، هرگز به‌طور مستقیم از آن اقتباس نخواهم کرد.»


این نویسنده آمریکایی ادامه داد: «در سایه واضح‌ترین رابطه آمریکا با جهان عرب در چند دهه، محمد بن سلمان چشم‌اندازهای بسیار متفاوتی از رابطه عربستان و آمریکا و امکان همکاری عربستانی- اسرائیلی ارائه کرد.»


وی افزود: «خلاف آنچه از رهبران سعودی در سفرهای قبل شنیدم، بن‌سلمان هیچ تاکیدی بر توسعه‌طلبی رژیم صهیونیستی، زورگویی‌های این رژیم و بی‌انصافی‌ها و تجاوز اسرائیل به حقوق اسلامی قدس نداشت و به جای آن از آینده روشنی که در انتظار روابط عربستان و اسرائیل است سخن به میان آورد.»


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته