دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
25 آذر 1396 - 20:30
استادیار بیماری‌های عفونی دانشگاه علوم پزشکی مشهد:

42درصد از مبتلایان جدید به HIV دارای رفتارهای پرخطر جنسی بوده‌اند

استادیار بیماری‌های عفونی دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: در ایران تا کنون ۳۴ هزار مورد مبتلا به اچ ای وی شناسایی شده‌اند که طبق نظر کارشناسان در وزارت بهداشت و سازمان بهداشت جهانی تعداد واقعی مبتلایان به HIV در ایران، بین ۷۰ تا ۱۰۰ هزار نفر تخمین‌زده می‌شود.
کد خبر : 242108

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری آنا، دکتر بجدی در خصوص آمار تعداد مبتلایان به بیماری HIV بیان کرد: از نظر تعریفی،HIV نوعی ویروس نقص ایمنی است و ما کسی را به نام بیمار مبتلا به HIV می‌شناسیم؛ که به این ویروس آلوده شده باشد.


وی ادامه داد: از نظر اپیدمیولوژی و آمار، در جهان تا پایان سال ۲۰۱۶ بیش از ۳۶میلیون نفر به HIV دچار شده اند و سالانه تقریبا ۸/۱ تا دو میلیون نفر موارد جدید مبتلایان به HIV در جهان شناخته می شوند؛ این در حالی است؛ که سالانه بین یک میلیون ۱۰۰ هزار تا یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر در جهان به دلیل ابتلا به این بیماری و عوارض آن جان خود را از دست می‌دهند.


جان باختن ۳۵ میلیون نفر در جهان به دلیل ابتلا به HIV


استادیار بیماری‌های عفونی دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد تصریح کرد: از زمان آغاز این بیماری تا این لحظه در دنیا که حدود ۴۰ سال می‌گذرد حدود ۳۵ میلیون نفر در جهان جان خود را به دلیل ابتلا به HIV از دست داده‌اند.


رئیس بخش بیمار‌ی‌های عفونی بیمارستان امام رضا(ع) به آمار ایران در ابتلا به این بیماری اشاره کرد و افزود: در ایران نیز تاکنون ۳۴ هزار مورد مبتلا به اچ ای وی شناسایی شده‌اند که ۸۴ درصد از این تعداد را مردان تشکیل می‌دهند.


وی تصریح کرد: طبق نظر کارشناسان در وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی و سازمان بهداشت جهانی تعداد واقعی مبتلایان به HIV در ایران، بین ۷۰ تا ۱۰۰ هزار نفر تخمین‌زده می‌شود؛ که این نیمه پنهان از بیماران به کوه یخی تشبیه شده است که قسمت عمده آن دیده نمی‌شود.


۶۳۰ نفر مبتلا به HIV در استان شناسایی شده‌اند


استادیار بیماری‌های عفونی دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد به آمار استان خراسان رضوی در تعداد مبتلایان به بیماری HIV اشاره و تاکید کرد: از ابتدا تاکنون حدود ۶۳۰ مورد مبتلایان به بیماری در استان شناسایی شده‌اند؛ که از این تعداد بیش از ۲۰۰ نفر در اثر بیماری جان خود را از دست داده‌اند.


بجدی تعداد واقعی مبتلایان در استان و شهر مشهد را بیش از تعداد شناسایی شده دانست و گفت: در حال حاضر حدود ۳۵۰ بیمار HIV در مراکز مشاوره استان تحت پیگیری می‌شود که حدود ۱۸۰ نفر از این تعداد به صورت منظم به مرکز مشاوره مراجعه و دیگران حضور منظمی جهت درمان این بیماری ندارند.


افزایش ابتلا از طریق ارتباط جنسی ناایمن


وی اضافه کرد: در حالی که از میان کل بیماران HIV مثبت شناسایی شده در کشور، تا کنون حدود ۷۰ درصد از راه داشتن اعتیاد تزریقی و ۲۹ درصد به شکل انتقال جنسی مبتلا شده اند؛ اما موارد جدید در سا‌ های اخیر نشان می‌دهد که ۳۷ درصد مبتلایان جدید از میان معتادان تزریقی و ۴۲ درصد به دلیل داشتن رفتارهای جنسی پرخطر به این بیماری مبتلا شده‌اند.


رئیس بخش بیماری‌های عفونی بیمارستان امام رضا(ع) تاکید کرد: نکته قابل توجه این که از مجموع ۳۴ هزار مبتلا به بیماری HIV در ایران سهم زنان ۱۶ درصد بوده است و این درصد اکنون در موارد جدید مبتلایان شناسایی شده به ۳۵ درصد رسیده است.


وی خاطرنشان کرد: نکته تاسف برانگیز این که بیش از ۵۰ درصد این خانم‌ها متاهل، و به زندگی خود متعهد و رفتار پرخطر جنسی نیز نداشته‌اند؛ اما این احتمال وجود دارد که همسران این افراد رفتارهای پرخطر داشته و به این بیماری مبتلا شده و موجب انتقال آن به همسران خود شده‌اند.


جان باختن ۱۳۹بیمار مبتلا به ایدز بر اثر سل


استادیار بیماری‌های عفونی بیمارستان امام رضا(ع) تاکید کرد: نکته مهم دیگر این که در بین عفونت‌های فرصت طلب در دنیا، عفونت سل شایع ترین عفونت فرصت طلب تهدید کننده حیات در مبتلایان به HIV است که در تمام دنیا تعداد زیادی از بیماران HIV ( حدود ۱۳۹ هزار نفر در سال ) به دلیل ابتلا به بیماری سل از دنیا می‌روند.


انتهای پیام/

برچسب ها: ایدز سل
ارسال نظر
هلدینگ شایسته