دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
30 خرداد 1394 - 13:08

افتتاح فاز نخست کمربند سبز کرمان

فاز نخست کمربند سبز شهر کرمان به طول پنج کیلومتر در محل جاده جوپاری با کاشت اولین درخت با شماره 1001 به نام استاندار کرمان افتتاح شد.
کد خبر : 24205

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری آنا به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت کشور، علیرضا رزم حسینی، استاندار کرمان، در این مراسم گفت: با وجود این کمربند سبز از ایجاد یک حاشیه شهری برای شهر کرمان جلوگیری می‌شود و همچنین جنگلی برای نسل آینده به وجود می‌آید که موضوع بسیار مهم و اساسی است.


استاندار کرمان با بیان اینکه این کمربند سبز با مدیریت جهادی به مرحله بهره‌برداری رسیده است افزود: گاهی می‌گویند که کارهای کوچک اهمیت ندارند اما کسانی را به یاد بیاورید که 230 هکتار جنگل قائم را کاشتند و هنوز پس از سال‌ها و تا مدت‌ها نیز باقی مانده و می‌ماند.


وی با اشاره به اینکه شهر کرمان 900 هکتار فضای سبز دارد، گفت: اگر جنگل قائم را از آن حذف کنیم متوجه می‌شویم که در طول 36 سال 700 هکتار معادل سالی 18 و 19 هکتار به وجود آمده در حالی که با افتتاح فاز دوم این کمربند سبز در مجموع 300 هکتار ظرف یک سال و نیم به وجود آمده است.


استاندار کرمان خاطر نشان کرد: طرفدران محیط زیست آمادگی دارند که این بوستان‌ها را ایجاد کنند که هنوز شهرداری شرایط این کار را اعلام نکرده است.


وی تصریح کرد: ادامه کارهایی که در شهر کرمان صورت خواهد گرفت به همت همه مسئولان گام به گام و با جدیت پیش خواهد رفت.


استاندار کرمان تصریح کرد: کمربند سبز استان کرمان در مجموع 70 کیلومتر طول دارد.


در ادامه نیز شهردار کرمان در این آیین گفت: مساحت این طرح 150 هکتار است و 17 هزار انواع درخت و درختچه در قالب سه طرح متنوع 200 متری در آن کاشته شده است.


ابوالقاسم سیف الهی افزود: نام‌گذاری قطعات درختکاری و هر یک از بوستان‌های این کمربند سبز به نام شهرستان‌های استان به همراه نام قدیم آن شهرها در این طرح انجام شده است.


شهردار کرمان بیان کرد: همچنین قرار شده که بوستانی را با عنوان صلح و دوستی در نظر بگیریم تا افرادی که از کشورهای خارجی به ویژه سفرا به کرمان می‌آیند در این بوستان درخت بکارند.


وی اظهار کرد: هشت ماه پیش که مبارزه جدی با حاشیه‌نشینی اتفاق افتاد برای توقف حاشیه‌نشینی سیاست کلی کمربند سبز مطرح شد که بعد از تخریب حاشیه‌ها برای جلوگیری از تداوم آن، این طرح را اجرا کنیم.


سیف الهی با اشاره به اینکه این 5 کیلومتر با نام بوستان شهرداری راه اندازی شده است، اظهار کرد: 900 هکتار فضای سبز در شهر کرمان داریم که جنگل قائم 230 هکتار از آن را به خود اختصاص داده است.


وی ادامه داد: با افزایش 150 هکتار این کمربند سبز به فضای سبز شهر کرمان برای هر نفر سه متر مربع به سرانه فضای سبز اضافه می‌شود.


شهردار کرمان خاطر نشان کرد: در زمین‌های آزاد شده از تصرف در حاشیه شهر، شرایط را برای کاشت درخت فراهم کردیم و آنها را با هدایت آب‌های زیرسطحی که زیر پل ابوذر و با قدرت در عمق 6 متری به آب خورده بودیم آبیاری کردیم.


وی ادامه داد: دفتر بوستان شهرداری در این مکان مستقر است و در طول سال نهال‌های گلدانی آماده داریم تا مردم میهمانان، فرزندان و همسر خود را به اینجا بیاورند و به ازای هر نفر یک درخت به نام خود فرد و با لیبل شهرداری بکارند.


سیف الهی خاطر نشان کرد: این نهال با نام فرد کاشته و ثبت می‌شود و به عنوان یادگاری برای سال‌های سال باقی می‌ماند.


شهردار کرمان افزود: در اطراف این کمربند سبز دو خط عبور و مرور را شن‌ریزی کردیم تا پس از احداث این مسیر به ترمینال آدینه وصل می‌شود.


وی بیان کرد: در این مکان به جز سرویس‌های بهداشتی و تعدادی آلاچیق هیچ مکان دیگری ساخته نمی‌شود و روشنایی خوبی نیز برای این کمربند سبز ایجاد خواهد شد.


سیف الهی خاطر نشان کرد: فاز بعدی اجرای کمربند سبز را به طول پنج کیلومتر شرکت جهاد نصر انجام می‌دهد و تا سه ماه آینده تا هفت باغ علوی مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد.


شهردار کرمان اظهار کرد: درخت اول در این بوستان به شماره 1001 و به نام علیرضا رزم حسینی شهید زنده و جانباز با افتخار دیار کریمان احداث خواهد شد و امیدواریم مدیران بعدی نیز به این مکان بیایند و درخت بکارند.


همچنین امروز استاندار کرمان از کارخانه تولید قطعات بتنی پروژه‌های عمران شهری قرارگاه خاتم الانبیاء بازدید کرد.


قرارگاه خاتم الانبیاء قرار است که 13 تقاطع غیرهمسطح را در استان اجرا کند که همزمان عملیات اجرایی شش تقاطع را آغاز کرده است.


قرار است این تقاطع ها پس از 20 ماه تکمیل و به بهره‌برداری برسند.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته