پتانسیل عظیم دانشگاه پیامنور در حوزه بینالملل
به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری آنا از دانشگاه پیامنور، دکتر مجتبی نیاسر در مراسم تکریم و معارفه سرپرست دانشگاه پیامنور، به مهمترین اقدامات صورت گرفته در دانشگاه پیام نور در مدیریت گذشته اشاره کرد و گفت: تجمیع و ساماندهی واحدهای دانشگاه پیامنور و توجه ویژه به کیفیت، یکی از سیاستهای وزارت علوم است که خوشبختانه این اقدام در مدیریت گذشته دانشگاه به خوبی مورد توجه قرار گرفته است.
وی تشکیل شورای راهبردی در دانشگاه پیام نور را از دیگر برنامههای مثبت این دانشگاه عنوان کرد و گفت: دانشگاه پیام نور به عنوان یکی از دانشگاههای بزرگ کشور سهم قابل توجهی در آموزش عالی ایفا میکند، بنابراین تشکیل شورای راهبردی در این دانشگاه لازم بود. امیدوارم این شورا با ترکیب جدید و اهداف بلند مدت بتواند گامی بلند در دستیابی به اهداف را ایفا کند، چرا که مدیریت دانشگاهها یک مدیریت تیمی وگروهی است و یک فرد نمیتواند تصمیمگیریهای موثری در دانشگاه ایفا کند.
آموزشهای مجازی باید در دانشگاه پیامنور به عنوان یک برند باشد
معاون آموزشی وزارت علوم با بیان اینکه آموزشهای مجازی باید در دانشگاه پیام نور به عنوان یک برند باشد، گفت: براساس ماموریتی که برای دانشگاه پیام نور تعریف شد، این دانشگاه به عنوان یک دانشگاه مجازی و غیر حضوری شناخته میشود، اگرچه این تعریف منافی آموزشهای نیمه حضوری نیست اما نکتهای که وجود دارد این است که باید دانشگاه پیامنور به عنوان یک برند در عرصه آموزشهای مجازی در ایران و عرصه بینالمللی شناخته شود چرا که همه دانشگاههای دنیا برای خود برند مشخصی دارند و سیاستها و برنامهریزیهای صورت گرفته نباید برند دانشگاه را نفی کند.
وی تصریح کرد: انتظاری که از دانشگاه پیام نور وجود دارد این است که کلاسهای این دانشگاه باید با حضور چند صد هزار دانشجو برگزار شود نه اینکه به ۳۰ یا ۴۰ دانشجو در کلاس قانع باشیم و باید سیاستهایی به کار گرفته شود تا براساس آن دانشگاه پیام نور به عنوان یک دانشگاه ملی و حتی فراملی عمل کند.
شریعتی تاکید کرد: یکی از راههای موفقیت دانشگاه پیامنور در عرصههای ملی و فراملی این است که بتواند زیرساختهای خود را متناسب با ماموریت دانشگاه یعنی همان آموزش مجازی تقویت کند تا براساس آن همه جوانان کشور حتی در نقاط دور افتاده نیز که شرایط رفاهی برای تردد در دانشگاههای حضوری را ندارند، به آموزش عالی دسترسی پیدا کنند. همچنان که یکی از رسالتهای طرح آمایش آموزش عالی در وزارت علوم نیز همین ماموریتگرایی است.
وی با تاکید بر اینکه مدیران آموزش عالی باید ملی بیندیشند و سازمانی حرکت کنند، گفت: اگر در تصمیمگیریهای خود منافع ملی را در نظر بگیریم، بهتر میتوانیم برای آن سازمان برنامهریزی داشته باشیم.
توسعه تحصیلات تکمیلی در کشور باید کنترل شود
شریعتی همچنین با توصیه به مدیریت دانشگاه پیام نور افزود: اولین توصیه من این است که برند دانشگاه را به عنوان دانشگاه منحصر به فرد غیرحضوری حفظ کند، دوم اینکه توسعه تحصیلات تکمیلی در کشور باید کنترل شود و رابطه هدفمند بین اشتغال و تحصیل در کشور درست بشود، چرا که در حال حاضر یکصد هزار دانشجوی دکتری در کشور وجود دارد و سالیانه ۲۴ هزار نفر به دوره دکتری وارد میشوند. باید هدف شغلی این افراد در نظر گرفته شود تا بعد از فارغالتحصیلی با مشکل بیکاری مواجه نشوند.
معاون آموزشی وزارت علوم در پایان همافزایی و مدیریت منطقهای را از دیگر ضرورتهای دانشگاه پیامنور عنوان کرد و گفت: با توجه به پتانسیلهای این دانشگاه در همین زمینهها امکان همافزایی با سایر زیرنظامهای آموزشی فراهم شود تا دانشگاههای دولتی که با مشکل کمبود امکانات مواجه هستند، بتوانند در راستای سیاستهای خود حرکت کنند. ضمن اینکه مدیریت منطقهای از دیگر برنامههایی است که لازم است دانشگاه پیامنور در این زمینه نیز نقش محوری ایفا کند.
انتهای پیام/