دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
25 آذر 1396 - 12:01
کارآفرین برتر حوزه مهندسی:

کارآفرینی و مهارت ارتباطی از خلاء‌های نظام آموزش دانشگاهی است

مدرس نرم‌افزارهای طراحی سازه، کارآفرینی و مهارت ارتباطی را خلاء نظام آموزشی کشور در دانشگاه‌ها دانست و گفت: مدرک تحصیلی یک فارغ‌التحصیل، فقط 10 درصد کار را شامل می‌شود؛ 90 درصد دیگر کار، آموزش‌هایی است که بعد از درس خواندن در دانشگاه و دریافت مدرک می‌بینیم
کد خبر : 241854

امیرطه نوروزی، کارآفرین برتر حوزه مهندسی و مدرس نرم‌افزارهای طراحی سازه، در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری آنا درباره راه‌های موفقیت دانش‌آموختگان حوزه فنی در عرصه کسب و کار اظهار کرد: یک فارغ‌التحصیل مهندسی علاوه بر آموزه‌های علمی و تخصصی باید از مهارت‌های ارتباطی نیز برخوردار باشد؛ خلأ امروز دانشگاه‌های ما بویژه در رشته‌های فنی و مهندسی، آموزش کارآفرینی و مهارت ارتباطی است.


این کارآفرین حوزه مهندسی عمران تاکید کرد: مدرک تحصیلی یک فارغ‌التحصیل، فقط 10 درصد کار را شامل می‌شود؛ 90 درصد دیگر کار، آموزش‌هایی است که بعد از درس خواندن در دانشگاه و دریافت مدرک می‌بینیم که شامل آموزش‌های عملی و آموزش‌های انگیزشی و مهارتی است.


نوروزی تصریح کرد: قدم اول برای موفقیت در حوزه کسب و کار مهندسی، «اراده کردن و خواستن» است و در گام‌ بعدی، «تلاش کردن و خسته نشدن» راز موفقیت است.


وی که روز گذشته نیز در همایش «مهندسی موفقیت» به ارائه راهکارهای کارآفرینی پرداخته بود، افزود: جوان امروز برای موفقیت در کسب و کار چاره‌ای ندارد جز اینکه از روش‌های سنتی دست بردارد و از ابزارهای نوین ارتباطی مثل تلگرام و اینستاگرام به خوبی استفاده کند و یک ویترین از توانمندی‌های حرفه‌ای خود به مخاطب ارائه دهد.


این کارآفرین برتر به نمونه فعالیت‌های خودش در سخت‌ترین شرایط اشاره کرد و گفت: خودم به شخصه در زندگی گذشته‌ام دچار مشکلاتی شدم که شغلم را از دست دادم و خانه‌نشین شدم و احساس کردم مدرک تحصیلی‌ام به هیچ دردی نمی‌خورد، اما تلاش کردم از این تهدید یک فرصت ایجاد کنم، اما متوجه شدم که قوانین قدیمی حوزه کسب و کار امروز به کار نمی‌آید.


نوروزی اظهار کرد: در حوزه طراحی سازه یک نرم‌‌افزار برند را با عنوان «پاراسیویل» ایجاد کرده‌ایم که امروز در پروژه‌های عمرانی بزرگ در شهر تهران از جمله در مناطق یک و دو به کار می‌رود و در کنار آن، تهیه و ارائه بسته آموزشی این نرم‌افزار را برعهده گرفته‌ایم که تا امروز بیش از 20 هزار نفر از آموزش‌های ما استفاده کرده‌اند و تاثیر این آموزش‌ها به حدی بوده است که شاید هفته‌ای 7 یا 8 مورد پیام‌هایی داریم که افراد اعلام می‌کنند وارد بازار کار شده‌اند و بهمین خاطر از ما تشکر می‌کنند.


وی در عین حال اشاره‌ای هم به مشکلات نظآم آموزشی دانشگاهی کرد و با تاکید بر لزوم بازنگری در برنامه‌های آموزشی گفت: دانشجوی ما در طی 4 سال دایره گسترده‌ای از معلومات علمی را فرامی‌گیرد، اما وقتی از دانشگاه بیرون می‌آید تازه متوجه می‌شود خیلی از مسائل ضروری را یاد نگرفته است.


نوروزی عنوان کرد: مهارت‌های کارآفرینی و قوانین حوزه تجارت و حتی مهارت‌های خودشناسی و انگیزشی از جمله خلأهایی است که باید در نظام آموزشی ما بویژه در حوزه مهندسی باید جدی گرفته شود تا زمینه خلاقیت و کارآفرینی دانشجویان فراهم شود.


این کارآفرین عرصه مهندسی تاکید کرد: به نظر من، برای فارغ‌التحصیلی که بعد از اتمام دانشگاه حداقل 3 ماه برای آموزش شخصی و دریافت مهارت‌های حرفه‌ای و ارتباطی وقت بگذارد، کار وجود دارد، اما بیکاری برای کسی است که صرفاً به امید مدرکش منتظر کار بنشیند.


نوروزی یادآور شد: البته برای فعالان این عرصه محدودیت‌هایی از جمله در تولید فیلم‌های آموزشی و ثبت برند وجود دارد که باید برطرف شود تا زمینه شکوفایی فراهم شود.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته