دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

بانک مرکزی مصوبه شورای عالی آمار را نادیده می‌گیرد؟

شورای عالی آمار هفته گذشته مصوب کرد که همه آمار رسمی کشور فقط پس از تایید مرکز آمار ایران منشتر می‌شود، با این حال بانک مرکزی چهارشنبه هفته گذشته نرخ رشد اقتصادی کشور را منتشر کرد.
کد خبر : 24179

به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی آنا، چند روز پس از مصوبه شورای عالی آمار که انتشار آمار رسمی را به مرکز آمار ایران محدود می‌کرد، رئیس کل بانک مرکزی در گفت‌وگویی رسمی تاکید کرد که حذف آمار بانک مرکزی نه مطرح، نه ممکن و نه واجد تبعات مثبت است، بلکه پیامدهای جدی منفی نیز برای امور علمی، تحقیقاتی، سیاستگذاری و اعتبار بین المللی کشور دارد.


این اظهار نظر دو پهلو که بر عدم حذف تولید آمار از سوی بانک مرکزی تاکید و درباره انتشار آن سکوت کرده بود، این احتمال را مطرح می‌کرد که دیگر بانک مرکزی آماری رسمی منتشر نخواهد کرد.


با این حال اقدام هفته گذشته و انتشار آمار رشد اقتصادی نشان داد که بانک مرکزی به مصوبه شورای عالی آمار چندان هم توجهی نکرده است.


نکته قابل توجه دیگر در مصوبه شورای عالی آمار این است که قرار شده است از ماه آینده ‌نرخ تورم رسمی کشور فقط توسط مرکز آمار ایران اعلام شود و به منظور یکسان‌سازی پایه محاسباتی، جلسات کارشناسی بین مرکز آمار ایران و بانک مرکزی برگزار شود.


با توجه به اینکه به زودی موعد اعلام نرخ تورم فرا می‌رسد، باید منتظر بود و دید آیا این بار هم بانک مرکزی مصوبه شورای عالی آمار را نادیده خواهد گرفت؟


انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب