دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
25 آذر 1396 - 08:48
بررسی آنا از 51 ماه سرپرستی ناکام در مهمترین دانشگاه کشور؛

چرا مهرمحمدی در دانشگاه فرهنگیان موفق نبود؟

محمود مهرمحمدی در حالی 51 ماه قبل و در اوایل دولت یازدهم به عنوان سرپرست دانشگاه فرهنگیان معرفی شد که هیچ‌گاه موفق به کسب رای اعتماد از شورای عالی انقلاب فرهنگی نشد و در آخر کار هم، با همان سمت سرپرستی به کار خود در این دانشگاه پایان داد؛ دورانی که به عقیده بسیاری‌ها، کارنامه درخشانی در این دانشگاه نبود.
کد خبر : 241196

گروه اجتماعی خبرگزاری آنا - سارا امیری؛ محمود مهرمحمدی در حالی برای بیش از 4 سال به صورت سرپرست عهده‌دار اداره دانشگاه فرهنگیان بود که این دانشگاه به تعبیر رهبر معظم انقلاب با دانشگاه‌های معمولی بسیار متفاوت است؛ زیرا امتیاز «تولید معلم» مخصوص این دانشگاه است و این امر اهمیت و جایگاه آن را افزایش می‌دهد.


این اهمیت و جایگاه در حالی بود که مهرمحمدی در ابتدای تصدی خودش در این دانشگاه مدعی شده بود که «دانشگاه فرهنگیان را به برند بین‌المللی» تبدیل خواهد کرد؛ این ادعا حالا پس از 51 ماه قابل ارزیابی است و آمارها نشان می‌دهد که در بین 11 هزار و 999 دانشگاه سطح جهان، دانشگاه فرهنگیان رتبه‌ای بهتر از 7 هزار و 853 نتوانسته کسب کند و این در شرایطی است که نه تنها این دانشگاه به برند بین‌المللی بدل نشده که حتی در بعد داخلی نیز چندان موفق نبوده است. در سطح ملی نیز از بین 584 دانشگاه فعال در کشور، دانشگاه فرهنگیان رتبه 183 را به خود اختصاص داده که با توجه به اهمیت این دانشگاه،‌جایگاه خوبی محسوب نمی‌شود.



کاهش جذب دانشجو در دانشگاه فرهنگیان


البته مشکلات دانشگاه فرهنگیان تنها محدود به رتبه داخلی و بین‌المللی نبود و این دانشگاه به عنوان مهم‌ترین منبع تامین نیروی انسانی وزارت آموزش‌و‌پروش قرار بود تا با توجه به نیاز وزارتخانه، به تربیت نیروی انسانی کارآمد بپردازد. دانشگاه فرهنگیان بر اساس برنامه‌ریزی اولیه قرار بود سالانه 25 هزار دانشجو جذب کند؛ به طوریکه پس از گذشت 4 سال، 100 هزار دانشجو در مقاطع سال اول تا چهارم دوره کارشناسی در این دانشگاه مشغول به تحصیل باشند و بر همین اساس هم سالانه 25 هزار معلم از این دانشگاه خارج و به مجموعه آموزش و پرورش وارد شوند. سال اول سرپرستی مهرمحمدی این میزان دانشجو جذب شد، اما طی سال‌های بعد میزان جذب دانشجو کاهش پیدا کرد و این دانشگاه نتوانست هرگز پاسخگوی نیاز وزارت آموزش‌و‌پرورش باشد.


دانشگاه فرهنگیان دلایل متعددی از جمله کاهش بودجه وزارت آموزش‌و‌پرورش، کاهش ظرفیت استخدامی و ... را برای کاهش جذب دانشجو اعلام کرد اما این شرایط در حالی بود که مهر محمدی طی سخنانی عنوان کرد که وزارت‌ آموزش‌و‌پرورش می‌تواند برای پاسخگویی به نیاز خود در حوزه نیروی انسانی از ظرفیت سایر دانشگاه‌های معتبر دولتی استفاده کند. این سخن سرپرست سابق واکنش‌های متعددی را به همراه داشت؛ زیرا مخالفان معتقد بودند که دانشگاه فرهنگیان که دانشگاه تخصصی تربیت معلم است باید نیروی انسانی تخصصی را تربیت کند و بهره گرفتن از سایر ظرفیت‌های دانشگاه‌ها آینده کیفیت آموزشی کشور را تهدید می‌کند.


در واقع این ضعف مهرمحمدی در کاهش میزان جذب دانشجو طی سال دوم سرپرستی و موفق نبودن وی در افزایش ظرفیت‌ها نشان می‌دهد که او از ابتدای کار نتوانسته شعار خود یعنی «برند سازی دانشگاه» را اجرایی کند و مسئولان باید چاره‌اندیشی می‌کردند.


اجرای صلاحیت حرفه‌ای حلقه مفقوده


علی اصغر فانی، وزیر اسبق آموزش‌و‌پرورش در آذرماه 94 و در حاشیه همایش دیده بیدار از اجرای صلاحیت حرفه‌ای معلمان توسط دانشگاه فرهنگیان خبر داده بود اما با گذشت دو سال از حرف فانی و عوض شدن دو وزیر، آذرماه امسال سید محمد بطحایی، وزیر آموزش‌و‌پرورش «صلاحیت حرفه‌ای» معلمان را حلقه مفقوده تربیت معلم دانست و می‌گوید که اگر اجرای این امر توسط دانشگاه فرهنگیان محقق نشود به اهداف سند تحول بنیادین دست پیدا نخواهیم کرد؛ در واقع می‌توان نتیجه گرفت طی دو سال اخیر اجرای صلاحیت حرفه‌ای که مهم‌ترین اصل و اساس سنجش سطح علمی معلمان است، روی زمین مانده و این مساله نیز یکی دیگر از نقاط ضعف عملکرد مهر محمدی بوده است.


عقب‌ماندگی دانشگاه فرهنگیان در حوزه پژوهش


معلم برای ارتباط با دانش‌آموز و رشد بهتر مسئولیت‌هایش باید پژوهش و تحقیق را به عنوان یک اصل اساسی در دستور کار قرار دهد، اما متاسفانه این مهم هم در دانشگاه فرهنگیان مغفول ماند.


آسیب‌شناسی و ارائه راهکارهای توسعه فرهنگ پژوهش در میان مدرسان دانشگاه فرهنگیان از جمله اولویت‌های پژوهشی دانشگاه فرهنگیان شده است و در واقع دانشگاه فرهنگیان باید دانش آموختگان، اساتید و فارغ‌التحصیلان اهل پژوهش را تربیت و فضا را برای اجرای آن فراهم سازد اما محمود مهرمحمدی در مراسم تکریم خود عنوان کرد که دانشگاه در حوزه پژوهشی دچار عقب ماندگی است این بدان معناست که اولویتی که برای دانشگاه در سال 1394 تعیین شده تا پایان 96 نیز محقق نشد.


پایان رکودداری مهرمحمدی


اگرچه سرپرستی به معنای تصدی کوتاه مدت تا انتخاب رئیس توسط مراجع صلاحیت‌دار است اما مهرمحمدی قانونی یا غیرقانونی، توانست 51 ماه عهده‌دار مسئولیت مهمترین دانشگاه کشور باشد تا اینکه بالاخره، سید محمد بطحایی، وزیر آموزش و پرورش تصمیم گرفت که رکوردداری مهرمحمدی در سرپرستی را پایان دهد و حسین خنیفر را جایگزین وی انتخاب کند. شاید این انتخاب وزیر به آن معنا باشد که همانگونه که از ابتدا مطرح کرده به دنبال «تربیت معلم» و اجرای صحیح «سنجش صلاحیت حرفه‌ای معلمان» است.


بی‌اعتقادی سرپرست سابق به دانشگاه فرهنگیان


اما نمایندگان مجلس هم انتقادات زیادی به مهرمحمدی دارند؛ حجت‌الاسلام علیرضا سلیمی، عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی درخصوص عملکرد مهرمحمدی به خبرنگار آنا می‌گوید: متاسفانه مهرمحمدی به دانشگاه فرهنگیان هیچ اعتقادی نداشت اما با این وجود و با مخالفت‌های شورای عالی انقلاب فرهنگی برخلاف قانون 51 ماه به عنوان سرپرست بر کُرسی ریاست این دانشگاه نشست.


وزرا پاسخگو باشند


وی می‌افزاید: علی اصغر فانی وزیر اسبق، فخرالدین دانش‌آشتیانی وزیر سابق و سید محد بطحایی وزیر کنونی باید پاسخگوی عدم رعایت قانون در تعیین وضعیت دانشگاه شوند زیرا فردی را برخلاف مدت قانونی به عنوان سرپرست پذیرفته‌اند.


نماینده مردم محلات و دلیجان در مجلس شورای اسلامی با تاکید براینکه دانشگاه فرهنگیان مهم‌ترین نهاد تربیت معلم و تامین نیروی انسانی مورد نیاز وزارت آموزش‌و‌پرورش است، می‌گوید: متاسفانه کاهش جذب دانشجو در این دانشگاه ما را برای تامین نیروی انسانی مورد نیاز در سال‌های آینده با چالش جدی مواجه خواهد کرد.


دانشگاه فرهنگیان خاص جناح خاص سیاسی


وی می‌افزاید: یکی از مهم‌ترین نقاط ضعف مهرمحمدی آن بود که وی طیف سیاسی خاصی را در دانشگاه جذب می‌کرد این در حالی است که دانشگاه فرهنگیان مربوط به جناح و گروه خاص سیاسی نیست.


حجت‌الاسلام سلیمی با بیان اینکه مهرمحمدی در مدت سرپرستی غیرقانونی خود دارای اختیار تام بوده و باید پاسخگوی امضاها خود باشد، بیان کرد: امیدواریم با حضور حسین خنیفر شاهد کاهش برخی مشکلات در این دانشگاه مهم که مورد تاکید مقام معظم رهبری نیز بوده، باشیم.


انتهای پیام/

ارسال نظر
نظرات بینندگان ۰ نظر
شهروند
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۲۵ مهر ۱۳۹۷ - ۱۱:۳۸
۰
در واقع این ضعف مهرمحمدی در کاهش میزان جذب دانشجو طی سال دوم سرپرستی و موفق نبودن وی در افزایش ظرفیت‌ها نشان می‌دهد که او از ابتدای کار نتوانسته شعار خود یعنی «برند سازی دانشگاه» را اجرایی کند و مسئولان باید چاره‌اندیشی می‌کردند.. این چه نوع استدلال نادرستی است. اصولا برند سازی یک نهاد دانشگاهی در جذب بیشتر نیست بلکه در بهبود مستمر کیفیت و استانداردها است.
قالیشویی ادیب