دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
21 آذر 1396 - 11:57

قوامی از پاسخ‌های وزیر نفت قانع شد

نماینده سوال کننده در جریان بررسی سوال از وزیر نفت از پاسخ‌های وی قانع شد.
کد خبر : 240691

به گزارش خبرنگار پارلمانی گروه سیاسی خبرگزاری آنا،‌ هادی قوامی، نماینده اسفراین در نشست علنی امروز (سه شنبه) مجلس شورای اسلامی به عنوان نماینده سوال کنندگان (جوادکریمی قدوسی و حسینعلی شهریاری) در جریان بررسی سوال از بیژن زنگنه وزیر نفت از پاسخ‌های وزیر قانع شد.


انتقاد نمایندگان سوال کننده درباره خرید لوله‌های بدون درز از چین


سعید باستانی، سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس در توضیح سوال نمایندگان از وزیرنفت گفت:سوال مشترک هادی قوامی، جواد کریمی قدوسی و حسینعلی شهریاری از وزیر نفت در اردیبهشت ماه امسال در کمیسیون بررسی شد.


نماینده مردم تربت حیدریه، مه ولات، زاوه در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: متأسفانه سالیانه 60 هزار تن انواع لوله برای چاه‌های نفت و گاز از خارج به خصوص چین خریداری می‌شود که ضربه بزرگی به تولیدات داخلی می‌زند و شرکت‌های نفتی به بهانه‌های مختلف از خرید تولیدات داخلی امتناع می‌کنند که برخلاف سیاست‌های اقتصاد مقاومتی و حمایت از تولیدات داخلی و کاهش واردات است.


وی افزود: حمایت وزارت نفت از صنایع داخلی هم تولیدات و هم اشتغال را افزایش می‌دهد ضمن اینکه کیفیت لوله‌های تولیدی در لوله گستر به مراتب بالاتر از لوله‌های بی‌کیفیت چینی است و باعث خروج ارز و وابستگی بیشتر اقتصاد کشور به صادرات مواد خام و واردات بیشتر خواهد شد.


این نماینده مردم در مجلس دهم در ادامه در خصوص پاسخ‌های زنگنه به نمایندگان در جلسه کمیسیون صنایع عنوان کرد: اصل کار وزارت نفت بر این بوده که واردات صورت نگرفته و برای این کار 10 قلم اصلی کالایی را تعیین کرده‌اند که برای آنها مناقصه خرید با ساخت گذاشتند ضمن اینکه یکی از کالاهای وارداتی بسیار حساس مورد نیاز که در دوران تحریم به ایران داده نمی‌شد لوله های CRA بود که تکنولوژی های مختلف برای ساخت آن به کار می رود لذا 600 کیلومتر لوله مورد نیاز تقاضا و به مناقصه داخلی و خارجی گذاشته شد تا در شروع کار بخشی از خارج صورت گیرد تا در نهایت تولیدات داخلی بتواند تأمین کننده آن باشد.


سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در پایان خاطر نشان کرد: علیرغم تشکیل کمیته‌ ویژه‌ای از کمیسیون صنایع، نمایندگان سوال کننده و مسئولان وزارت نفت و بررسی‌های صورت گرفته نمایندگان سوال کننده طی نامه‌ای کتبی اعلام کردند با توجه به عدم اجرای توافقات از پاسخ‌های وزیر نفت قانع نشده و درخواست ارجاع این سوال ملی به صحن علنی را داشتند.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته