دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
29 خرداد 1394 - 14:09
رئیس سازمان غذا و دارو:

برای تامین دارو منابع مالی جدیدی ناشی از توافق نامه ژنو دریافت کردیم

رئیس سازمان غذا و دارو عنوان کرد: منابع مالی جدیدی ناشی از توافق نامه ژنو دریافت کردیم و مسیرهای جدید بانکی برای تامین نیازهای بانکی در یکی دو بانک کشورهای اروپایی باز شده است که کار جابه جایی پول در آنها انجام می‌شود و این موضوع کمک خوبی به تامین و تدارک دارو در پی داشته است.
کد خبر : 24055

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری آنا، دکتر رسول دیناروند با بیان اینکه کشورهای غربی مدعی هستند که دارو و کالاهایی که بشردوستانه معرفی می‌شوند، مشمول تحریم نیستند، تصریح کرد: نمی‌توان تاثیر تحریم‌ها را کتمان کرد و مسلما بحران دارویی کشور ناشی از تحریم بوده است.


رئیس سازمان غذا و دارو افزود: وقتی ارتباط نظام بانکی ایران با نظام بانکی کشورهای تحریم کننده قطع می‌شود و بانک مرکزی تحریم می‌شود، انتقال پول مشکل پیدا می‌کند و در آمدهای ارزی ایران محدود می‌شود و از سویی امکان فروش نفت فقط به کشورهای انگشت شماری محدود می‌شود، مسلما در توانایی کشور در تامین نیازها خدشه و خلل وارد می‌شود.


وی در ادامه عنوان کرد: البته در این موضوع که با تدبیر می‌شد از این بحران کاست و اثرات آن را کمتر کرد شکی نیست و به همین دلیل با روی کار آمدن دولت جدید توانستیم در ظرف یک دوره 4 تا 5 ماهه بحران دارویی را کم








نمی‌توان تاثیر تحریم‌ها را کتمان کرد و مسلما بحران دارویی کشور ناشی از تحریم بوده است.

کنیم و کمبودها را به حدی که معقول بود برسانیم و همین طور افزایش قیمت‌ها را از طریق حمایت از بیماران کنترل کنیم.


رئیس سازمان غذا و دارو افزود: گرچه توانستیم بحران دارویی را رفع کنیم ولی واقعیت این است که کار با سختی پیش می‌رود و به راحتی نیازهای دارویی کشور تامین نمی‌شود.


وی گفت: خوشبختانه با حمایت همه بخش‌های دولت و تصمیمات گرفته شده در دولت توانستیم مشکلات حوزه دارو را به حداقل برسانیم.


دکتر دیناروند یادآور شد: گزارش‌هایی در کشور به خصوص در زمان کمبود شدید دارو و بحران دارویی داشتیم که برخی از بیماران به جهت عدم دسترسی به دارو درمانشان دچار مخاطره شد.


وی یادآور شد: صدها قلم کمبود دارویی داشتیم ولی بیمارانی که نجاتشان وابسته به دریافت دارو بود بیشتر در معرض آسیب و خطر قرار داشتند و در تامین داروهای افرادی که نیاز به فاکتورهای خونی داشتند و نیز بیماران سرطانی خلل ایجاد شده بود.


دیناروند با بیان اینکه هنوز تحریم‌ها برداشته نشده است، گفت: به هرحال دولت در تامین داروهای مورد نیاز بیماران به دلیل تولید صنایع داخلی دارویی در کشور و همینطور تاثیرات توافقات ناشی از ژنو موفق عمل کرد.


وی گفت: منابع مالی جدیدی ناشی از توافق نامه ژنو دریافت کردیم و مسیرهای جدید بانکی برای تامین نیازهای بانکی در 1 الی 2 بانک کشورهای اروپایی باز شده است که کار جابه جایی پول در آنها انجام می‌شود و این موضوع کمک خوبی به تامین و تدارک دارو در پی داشته است.


دکتر دیناروند همچنین با بیان اینکه در حوزه تجهیزات پزشکی تحریم‌ها جدی‌تر بوده است، گفت: برخی از دستگاه‌های تشخیصی - درمانی و تجهیزات پزشکی ما مستقیما تحریم هستند.


وی افزود: در برخی از تجهیزات پزشکی که کاربرد دوگانه دارند مانند دستگاه‌های آنالیز، صراحتا تحریم وجود دارد و به دلیل تحریم این تجهیزات را به ما نمی‌دهند و ما مجبور هستیم از مسیرهای دیگر و با قیمت بسیار بیشتر این تجهیزات را تامین کنیم.


انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب