دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
20 آذر 1396 - 18:59
وزیر آموزش و پرورش عنوان کرد:

لزوم بازگشت آموزشکده‌های فنی- حرفه‌ای به وزارت آموزش و پرورش

وزیر آموزش و پرورش جدایی 167 آموزشکده فنی- حرفه‌ای از وزارت آموزش و پرورش را یکی از مهم‌ترین مشکل در ضعف زیرساخت‌ها دانست و عنوان کرد: این امر باعث شد که امکانات، تجهیزات و نیروی انسانی بسیاری از این وزارتخانه جدا و به وزارت علوم وارد شود.
کد خبر : 240516

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری آنا، سیدمحمد بطحایی، وزیر آموزش و پرورش در مراسم تکریم و معارفه سرپرست دانشگاه فرهنگیان اظهار کرد: تاکید موکد رهبری به صورت مستمر و تواتر در اهمیت تربیت معلم و دانشگاه فرهنگیان است. به گونه‌ای که اهمیت و نقش این دو در تمام اسناد بالادستی از جمله برنامه ششم و سند تحول عنوان شده است.


وی افزود: به تناوب در حوزه منابع انسانی وزارت آموزش و پرورش صحبت و راهکارهایی نیز ارائه شده است و در سند راهبردی دانشگاه فرهنگیان نیز مسیرهایی مشخص شده که این امر نشان از ضرورت و اهمیت تربیت معلم به عنوان اصلی‌ترین عامل نظام آموزشی کشور است.


وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه تربیت معلم رکن اصلی وزارت آموزش و پرورش است یادآور شد: در این زمینه با چالش‌های متعددی روبه‌رو هستیم که البته برخی چالش‌ها برطرف شده، اما برخی دیگر همچنان ادامه دارد.


وی عدم اجرای تشخیص صلاحیت حرفه‌ای معلمان را حلقه مفقوده نظام آموزشی دانست و گفت: متاسفانه در زمینه اجرای تشخیص صلاحیت حرفه‌ای معلمان به خوبی عمل نکرده‌ایم که اگر نتوانیم این برنامه را به خوبی راه‌اندازی و مستقر کنیم، در تحقق اهداف سند تحول با موفقیت مواجه نخواهیم بود.


بطحایی یادآور شد: در دهه 60 و 70 مهم‌ترین چالش تربیت معلم وضعیت علمی پذیرفته‌شدگان کنکور سراسری بود. در آن زمان افرادی که پایین‌ترین رتبه را در آزمون سراسری کسب می‌کردند وارد دانشگاه فرهنگیان می‌شدند، اما خوشبختانه امروزه این مساله بهبود یافته است و سطح علمی پذیرفته‌شدگان ارتقا یافته است که این امر را مدیون افرادی هستیم که طی دوران گذشته مسئولیت وزارت آموزش و پرورش و دانشگاه فرهنگیان را برعهده داشته است. اما با این وجود در حوزه پذیرش دانشجو با مشکلاتی همراه هستیم.


وزیر آموزش و پرورش یادآور شد: دانشجویان به محض اینکه در آزمون پذیرفته و وارد دانشگاه می‌شوند مشمول استخدام رسمی دولت می‌شوند، اما این در حالی است که افراد پس از فارغ‌التحصیلی و سنجش شایستگی، انگیزه و علاقه باید استخدام شود. متاسفانه این مشکلاتی است که امروزه در نظام اداری وزارتخانه وجود دارد و نیازمند برطرف‌سازی است.


بطحایی خاطرنشان کرد: ما باید فارغ‌التحصیلان را پس از ورود به کلاس‌های درس مورد سنجش شایستگی، علاقه و سطح علمی قرار دهیم و پس از آن به افراد اجازه استخدام بدهیم.


وی با بیان اینکه زیرساخت‌های فیزیکی، تجهیزات و ساختاری دانشگاه فرهنگیان با مشکلات بسیاری مواجه است، یادآور شد: ضعف این زیرساخت‌ها بر کیفیت کار نیز تاثیر می‌گذارد. سه اتفاق مهم در دوره‌های مختلف باعث تخریب زیرساخت‌های دانشگاه فرهنگیان شد. متاسفانه خطاهایی که گاه سهوی بود منجر شد تا آن‌گونه که ما توقع دارم نتوانیم در تربیت‌معلم موفق عمل کنیم.


بطحایی تغییر ماموریت دانشگاه تربیت معلم را از جمله اتفاقات ضعف زیرساخت‌ها در دانشگاه فرهنگیان دانست و گفت: جداسازی اقدامات تعلیم و تربیت از دانشگاه تعلیم و تربیت و تغییر نام آن دانشگاه از جمله مشکلاتی است که ما را دچار مشکل کرده است.


وی در ادامه یادآور شد: تاسیس دانشگاه فرهنگیان، اقدام مبارکی در عرصه تربیت معلم بود. اما با شروع بکارش، مراکز تربیت معلم جمع شدند، غافل از آنکه پا گرفتن یک دانشگاه و قوام یافتن آن نیازمند زمان است. ما قبل از پاگرفتن دانشگاه فرهنگیان، مراکز تربیت معلم را از بین بردیم. شاید اگر این دو مجموعه موازی ادامه می‌دادند تا دانشگاه فرهنگیان قوام پیدا کند و به تدریج مراکز تربیت معلم کنار می‌رفتند، بهتر بود.


وزیر آموزش و پرورش جدایی 167 آموزشکده فنی- حرفه‌ای را از وزارت آموزش و پرورش مهم‌ترین مشکل در ضعف زیرساخت‌ها دانست و عنوان کرد: با آغاز برنامه پنجم تعداد 167 آموزشکده فنی- حرفه‌ای در اختیار وزارت علوم قرار گرفت و از مجموعه وزارت آموزش و پرورش خارج شد و این امر باعث شد که امکانات، تجهیزات و نیروی انسانی بسیاری از آن وزارتخانه جدا و به وزارت علوم وارد شود. البته اساتید نیز در این تصمیم‌گیری نقش داشتند،‌ زیرا معتقد بودند که اگر زیرمجموعه وزارت علوم و آموزش عالی قرار بگیرند می‌توانند عضو هیات علمی شوند و از مزایای بسیاری برخوردار باشند. در واقع این افراد منافع خود را بر مصالح این وزارتخانه رجحان دادند.


وی افزود: در آن زمان زمان کمیسیون آموزش و تحقیقات با تصویب برنامه پنجم و اجرای آن 167 آموزشکده را از وزارت آموزش و پرورش جدا کرد و این مساله لطمات بسیاری را وارد کرد.


وی در توضیح این امر گفت: طی سالیان گذشته ما برای تقویت آموزش مهارتی دانش‌آموزان تصمیم گرفتیم تا هنرستان‌های دارای استاندارد وزارت علوم را به آموزشکده‌ها تبدیل کنیم، در واقع با این اقدام 20 آموزشکده فنی و حرفه‌ای به 167 آموزشکده دارای استانداردهای وزارت علوم ارتقا یافت. افزایش تعداد آموزشکده‌ها و تقویت امکانات آن برای آموزش‌های مهارتی هزینه‌های بسیاری را برای وزارت آموزش و پرورش برجای گذاشت، اما متاسفانه زمانی که وزارتخانه قصد داشت از ثمرات این آموزشکده‌ها بهره‌مند شوند، با موافقت مجلس 167 آموزشکده در اختیار وزارت علوم قرار گرفت و وزارت آموزش و پرورش با لزوم امکانات مواجه شد.


وی افزود: متاسفانه آثار این جابه‌جایی همچنان باقی است، به گونه‌ای که در حال‌حاضر بسیاری از دانش‌آموزان هنرستان‌های فنی – حرفه‌ای ما در رشته برق به جای کابل‌های برق با کامواهای رنگی مدار الکترونیکی درست می‌کنند و دانش‌آموزان رشته مکانیک نیز همچنان بر روی موتورهای خودروی ژیان و فولکس کار می‌کنند.


بطحایی یادآور شد: همچنین این بی‌امکاناتی‌ها به دانشگاه فرهنگیان نیز تسری پیدا کرده است به گونه‌ای که در حال‌حاضر امکان ارائه خوابگاه به دانشجویان را نداریم و این امر مغایر با هدف تربیت معلم است.


وی خاطرنشان کرد: ما از اعضای کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس و تمام وزرا و دولتمردانی که این توانایی را در خود می‌بینند که ما را در بازستاندن حق‌مان یاری کنند درخواست می‌کنیم که ما را در این راه یاری کنند.


وزیر آموزش و پرورش گفت: ما 167 آموزشکده فنی و حرفه‌ای را از دست دادیم و به جای آن یک نهال نوپا به نام دانشگاه فرهنگیان را تحویل گرفتیم و تا زمانی که این نهال به ثمر برسد زمان زیادی را نیاز دارد.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته