دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
20 آذر 1396 - 18:51
سرپرست سابق دانشگاه فرهنگیان:

دانشگاه فرهنگیان در حوزه پژوهش دچار عقب‌ماندگی است

سرپرست سابق دانشگاه فرهنگیان با بیان اینکه در این دانشگاه در حوزه پژوهش دچار عقب‌ماندگی هستیم، تاکید کرد: باید چرخ پژوهش در دانشگاه از نوع اختراع شود.
کد خبر : 240507

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری آنا، محمود مهرمحمدی، در مراسم تکریم و معارفه سرپرست دانشگاه فرهنگیان اظهار کرد: براساس منطق قرآنی پذیرش مسئولیت در لوای جمهوری اسلامی و خلاصی از مسئولیت دارای یک حکم و ماهیت واحد است. در واقع می‌توان گفت هر دو اتفاق نیکو و مستحق بزرگداشت است.


وی با بیان اینکه من در طول 4 سال سرپرستی دانشگاه فرهنگیان مطالب بسیاری را آموختم، افزود:‌ در ابتدا یاد گرفتم که باید قدردان تربیت معلم و دانشگاه فرهنگیان باشیم. اما متاسفانه تاکنون اتفاق برجسته‌ای در حوزه تربیت‌معلم رخ نداده است که یکی از مثال‌های بارز این اتفاق تغییر نام دانشگاه تربیت‌ معلم به دانشگاه خوارزمی است. در واقع با تغییر این نام متوجه شدیم که تربیت معلم اولویت ثانویه این دانشگاه است و از دایره توجه بیرون افکنده شده است.


مهرمحمدی خاطرنشان کرد: معلمی دارای ابعاد و اضلاع متعددی است و این‌گونه نیست که یک معلم کتاب درسی را تدریس کند، بلکه معلمی نیاز به دقت،‌ تکنولوژی و تجهیزات بسیاری دارد. تبدیل نامعلم دانشمند به معلم ارزشمند یک اقدام کارشناسانه است که به یک نقشه دقیق و شایسته نیاز دارد.


سرپرست سابق دانشگاه فرهنگیان با بیان اینکه نیاز وزارت آموزش و پرورش به نیروی انسانی یک واقعیت است، یادآور شد: اما باید در این زمینه مدیریت‌های لازم نیز صورت بگیرد. مدیریت حجم نیروی انسانی نیازمند آن است که ما بتوانیم از ظرفیت سایر دانشگاه‌ها نیز استفاده کنیم و دانشگاه فرهنگیان صرفا پاسخگوی نیاز نیروی انسانی وزارت آموزش و پرورش نیست.


مهرمحمدی خاطرنشان کرد: دانشگاه فرهنگیان می‌تواند محور وحدت، وصل، هم‌افزایی و تحقق بخشیدن به حیطه تربیت معلم با کیفیت باشد نه نمادی که نماد جدایی، تفریق و جداسازی باشد.


سرپرست سابق دانشگاه فرهنگیان عنوان کرد: مدیریت دانشگاه فرهنگیان به اندازه مدیریت وزارت آموزش و پرورش دشوار و خطرناک است. در واقع می‌توان گفت باید در انتصاب وزیر آموزش و پرورش به جای در نظر گرفتن پیشینه معاونت، داشتن سابقه مدیریت دانشگاه فرهنگیان را پیش‌نیاز قرار دهیم.


وی با بیان اینکه دانشگاه فرهنگیان در قیاس همانند وزارت آموزش و پرورش است، عنوان کرد: این دانشگاه همانند وزارتخانه با مشکلات بسیار پیچیده روبه‌رو بوده است.


به گفته مهرمحمدی، مدل اجرایی دانشگاه فرهنگیان نیاز به بازبینی جدی دارد.


سرپرست سابق دانشگاه فرهنگیان با بیان اینکه پاسخگویی به منابع انسانی وزارت آموزش و پرورش با افزایش تعداد مراکز دانشگاه در استان‌ها محقق نمی‌شود، گفت: افزایش مراکز دانشگاه فرهنگیان در استان‌ها با عدالت آموزشی متناقض است. زیرا افزایش تعداد این مراکز کیفیت آموزش را دچار مشکل می‌سازد.


مهرمحمدی در بخش دیگری از سخنانش خاطرنشان کرد: من در دوره چهار ساله سرپرستی خود آموختم برای نومعلمان و نومعلمی باید حساب ویژه باز شود وگرنه تمام رشته‌ها پنبه خواهد شد.


وی افزود: به محض اینکه نومعلمان وارد کلاس می‌شوند فرهنگ حاکم بر کلاس و مدرسه مختل می‌شود، بنابراین باید تمرکز به نومعلمان افزایش پیدا کند.


وی با بیان اینکه تربیت معلم در کشور یک دغدغه نیست اما یک مساله مهم تلقی می‌شود، یادآور شد: متاسفانه ما در احیای طرح پژوهش در دانشگاه فرهنگیان دچار عقب‌ماندگی هستیم. در واقع باید گفت باید چرخ پژوهش در دانشگاه فرهنگیان از نوع اختراع شود. بنابراین ضروری است با مدیریت تولید دانش میان‌رشته‌ای آموزشی، تربیت معلم را اجرا کنیم.


سرپرست سابق دانشگاه فرهنگیان با تاکید بر اینکه تربیت‌معلم نیازمند توجه، عزم و تصمیم ملی است، بیان کرد: توجه و عزم ملی در درجه نخست باید در میان نخبگان در جهت تربیت‌معلم در گفتمان آکادمی اتفاق بیفتد.


مهرمحمدی یادآور شد: همچنین در دوره چهار ساله سرپرستی خود آموختم در انجام تکالیف سازمانی، ملاحظات منافع ملی را بر منافع گروه و جناح خاصی باید مقدم دانست. همچنین آموختم که نقد و تخریب‌هایی را که در حوزه تربیت معلم انجام می‌شد را بپذیرم و هیچ‌گاه در برابر این نقدها مقابله به مثل نکنم.


سرپرست سابق دانشگاه فرهنگیان خاطرنشان کرد: برخی از اقدامات سهل و آسان در دانشگاه فرهنگیان در عمل بسیار سخت بود، برای مثال تبدیل مدرسان به هیات علمی یکی از چالش‌های مهم ما بوده است که به ظاهر کاری سهل و آسان بود اما در عمل با چالش‌های بسیاری روبه‌رو بوده است.


وی در پایان خاطرنشان کرد: برخی نقدها نیز برعملکرد ما صورت گرفت و عده‌ای معتقد بودند که ما خلاف اهداف دانشگاه معتقد هستیم و در واقع نقش بازی می‌کنیم، اما باید بگویم که من در این مدت به کمک همکارانم عاشقانه برای تربیت معلم اقدامات لازم را انجام دادم.


انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب