دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
20 آذر 1396 - 16:33
برای نخستین بار صورت می‌گیرد

مطالعه سایر نمونه‌های تاکسیدرمی شده در موزه تاریخ طبیعی پردیسان

مدیرکل دفترموزه تاریخ طبیعی و ذخایر ژنتیکی سازمان حفاظت محیط زیست از مطالعه و بررسی دقیق تروفه‌ها و سایر نمونه‌های تاکسیدرمی شده در موزه تاریخ طبیعی پردیسان خبر داد و گفت: اطلاعات ثبت شده از نمونه‌های موجود در موزه و مخزن علمی به صورت بانک اطلاعاتی تدوین می‌شود.
کد خبر : 240432

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری آنا از محیط زیست، طاهره افتخاری با اشاره به غنای نمونه‌های جانوری و گیاهی، سنگ،کانی و فسیل‌های گیاهی و جانوری موزه تاریخ طبیعی پردیسان مانند موزه‌های متناظرش در تمام دنیا اظهار کرد: این موزه، مرکزی است که علاوه بر ثبت و نگهداری نمونه‌های منحصر به فرد و با ارزش، امکان انجام همه تحقیقات نظری وکاربردی در زمینه‌های مختلف علوم طبیعی و تعامل و ارتباط با سایر موزه‌های ملی و بین المللی را فراهم کرده است.


وی با بیان اینکه موزه مکان مناسبی برای گذران اوقات فراغت علاقه‌مندان و دوستداران طبیعت است، گفت: به منظور تسهیل فعالیت‌های محققان و دانش پژوهان در موزه‌ها، لازم است اصول طبقه بندی سیستماتیک و علمی در موزه لحاظ شود تا پژوهشگران بتوانند به‌راحتی به تحقیق و فعالیت‌های علمی بپردازند و موزه تاریخ طبیعی باید از این بابت سرآمد و الگوی نمایشگاه‌های تاریخ طبیعی کل کشور باشد.


افتخاری افزود: اهمیت اطلاعات نمونه‌های موزه‌ای بر اساس مستندنگاری آن‌ها بر مبنای معیارها و استانداردهای پذیرفته شده بین المللی است.


وی ادامه داد: این فعالیت شامل شناسایی علمی و رده‌بندی نمونه، محل و تاریخ جمع‌آوری نمونه، نام جمع آوری کننده و شناسایی کننده نمونه، وضعیت فعلی نمونه و سایر مشخصات لازم جهت ثبت در پلاک نمونه است. این داده‌ها باید در قالب بانک اطلاعاتی در محیطی مناسب به منظور استفاده کارکنان موزه و اشخاص مجاز نگهداری شود.


افتخاری به یکی از برنامه‌های مهم دفتر موزه تاریخ طبیعی و ذخایر ژنتیکی طی سال‌های اخیر و ساماندهی نمونه‌های موجود در آن اشاره کرد و گفت:این فعالیت با توجه به تنوع و تعدد نمونه‌های این دفتر که بالغ بر ۸۵۰۰۰ نمونه گیاهی، جانوری، سنگ، کانی ، فسیل‌های گیاهی و جانوری همچنین نمونه‌های بانک ژن است، به صورت مستمر در حال انجام است. کار بازنگری، شناسایی و ساماندهی نمونه‌های موزه‌ای، کاری پرزحمت است و نیاز به دقت فراوان دارد.


وی ادامه داد: در حال حاضر در بخش نمایشگاهی و مخزن علمی دفتر موزه، نمونه‌های تاکسیدرمی شده موزه تاریخ طبیعی و مجموعه‌ای از تروفه‌های بسیار با ارزش وجود دارد ولیکن مشکلات جدی در ثبت و نگهداری مشخصات نمونه‌ها در گذشته وجود داشته است به طوری که تاکنون اطلاعات اندکی دراین خصوص گردآوری شده و در موارد بسیاری نیز تنها گزارش اداری درباره آن‌ها وجود داشته است که حاصل شناسایی و بررسی توسط افرادی بوده است که یا در قید حیات نیستند و یا ایام بازنشستگی را در داخل و خارج از کشور سپری می‌کنند.


افتخاری تصریح کرد: به منظور رفع نابسامانی‌های گذشته، مطالعه و شناسایی تکمیلی و تهیه اطلاعات نمونه‌های جانوری موجود در بخش نمایشگاهی و مخزن علمی موزه ملی تاریخ طبیعی برای نخستین بار در سال ۱۳۹۶ آغاز شد.


وی با بیان اینکه در این پژوهش اقدام به تهیه اطلاعات تروفه‌های شاخص و بانک اطلاعاتی مربوط به آنها شده است، گفت: با تلاش کارشناسان گروه تخصصی موزه و همکاری دو محقق(دکتر سالاری و مهندس امینی) فعالیت ساماندهی بخش نمایشگاهی و مخزن علمی موزه تاریخ طبیعی در حال اجرا است.


به گفته افتخاری، ساماندهی نمونه‌های موجود شامل فعالیت‌هایی از قبیل تهیه و جمع آوری تاریخچه نمونه‌های تروفه و اطلاعات مهم مربوط به آنها به منظور درج روی تابلوهای اطلاعاتی موزه و کیوسک‌های اطلاعاتی است.


وی در خصوص تیم اجرایی پروژه مذکور گفت: این تیم بازبینی و شناسایی تکمیلی نمونه‌های موجود در مخزن علمی و بخش نمایشگاهی، رکوردگیری نمونه‌های خانواده گاوسانان را نیز براساس شاخص‌های مندرج در دستورالعمل اندازه گیری CIC (The International Council for Game and Wildlife Conservation) انجام داده است و امتیازات آن‌ها در شناسنامه نمونه‌های موزه، درج می‌شود، همچنین براساس مطالعات کتابخانه‌ای منابع داخلی و خارجی، اطلاعات طبقه بندی‌های مربوط به فهرست سرخ IUCN کلیه نمونه‌های نمایشگاهی موزه و مخزن علمی، در شناسنامه نمونه‌ها نیز درج می‌شود.
افتخاری تصریح کرد: دراین راستا با بررسی اسناد به جامانده و کتب و مستندات علمی و بهره‌گیری از نظرات مشاوره‌ای اساتید داخلی و خارجی و کارشناسان CIC و مجسمه سازان و تاکسیدرمیست‌های پیشکسوت در این حوزه، تاریخچه شکار تروفه‌های موزه مشخص می‌شود.
وی با بیان اینکه بررسی و شناسایی تکمیلی نمونه‌های موجود در موزه و مخزن علمی ،اطلاعات ثبت شده به صورت بانک اطلاعاتی تدوین می‌شود، اظهارکرد: آمار دقیقی از تعداد نمونه‌های جانوری، تاریخچه و مشخصات دقیق گونه‌ها و محل قرارگیری هریک از آنها در موزه ملی تاریخ طبیعی به منظور سهولت دسترسی و رهگیری فراهم می‌شود.


انتهای پیام/

برچسب ها: پارک پردیسان
ارسال نظر
هلدینگ شایسته