دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
20 آذر 1396 - 15:11
معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت:

تولید 100 داروی خارجی در کشور/ رشد 5 تا 6 درصدی بودجه پژوهشی وزارت بهداشت

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت گفت: بودجه پژوهشی وزارت بهداشت رشد 5 تا 6 درصدی خواهد داشت.
کد خبر : 240336

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، دکتر ملک زاده معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت در نشست خبری به مناسبت هفته پژوهش در حوزه علوم پزشکی گفت: فعالیت‌های زیرساختی از مهمترین اقدامات معاونت تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت در سال‌های اخیر بوده است.


ملک زاده از اجرای برنامه مطالعاتی «کهورت» در کشور خبر داد و گفت: این مطالعات ۳۰ ساله خواهد بود و می‌تواند در آینده به بسیاری از سوالات ما در مورد بسیاری از بیماری‌ها پاسخ دهد.


وی ادامه داد: اکنون 724 مرکز، ۴۴ پژوهشگر داریم و ردیف مستقل بودجه برای ۵۳ مرکز گرفتیم که امیدواریم امسال این تعداد به ۶۰ مرکز برسد. ۱۱ آزمایشگاه تخصصی، ۱۰ اتاق تمیز در دانشگاه‌ها ایجاد کردیم. موسسه ملی توسعه تحقیقات نیماد ۹۰ طرح تحقیقاتی را آغاز کردیم.


ملک‌زاده گفت: حمایت از نیروی انسانی در اولویت قرار دادیم، بیش از ۵۰۰ محقق برتر شناسایی شدند و از آنها حمایت می‌کنیم.


معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت درباره فناوری بیان کرد: بیش از ۷۰ مرکز رشد، ۹۰۰ شرکت دانش بنیان ۵۰ کل بودجه فناوری را از صندوق نوآوری را به خود اختصاص دادند.


موفق به تولید 100 داروی خارجی در کشور شدیم


ملک‌زاده اعلام کرد: موفق به تولید ۱۰۰ قلم دارویی خارجی در ایران شدیم. برای مثال هزینه یک قلم دارو در بیماری هپاتیت سی، ۹۵ هزار دلار در یک دوره سه ماهه بود، ما آن را تولید کردیم و ۴ تا ۵ هزار نفر رایگان درمان کردیم. برنامه داریم هپاتیت سی را ریشه‌کن کنیم. دارویی دیگری به نام هیومرا که در روماتیسم که بسیار مورد استفاده بود، قبلا ۲۰ میلیون برای بیماران هزینه داشت ولی اکنون می‌توانند با ۱۰۰ هزار تومان تولید کنیم.


معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت درباره ثبت جهانی اختراعات گفت: پروسه ثبت جهانی اختراعات گران است، کمیته‌ای ارتباطات لازم را گرفته است تا مشکلات در این زمینه حل شود.


ملک‌زاده درباره نظارت در بودجه تحقیقاتی گفت: بودجه مراکز تحقیقاتی خیلی کم است، ولی برای بعضی طرح‌ها بودجه هست، هر طرح ناظر دارد، بودجه‌ها قسمت به قسمت پرداخت می‌شود. براساس پیشرفت پروژه بودجه پرداخت می‌شود.


وی درباره تقسیم بودجه پژوهش گفت: تخصیص بر این اساس است که دو پژوهشگر نظارت می‌کند، بعد بودجه پرداخت می‌شود، به افراد شناخته شده تر بودجه اختصاص می‌یابد.


ملک‌زاده درباره کمک خیرین حوزه سلامت گفت: تاکید کردیم که خیرین به سمت پژوهش پزشکی سوق داده شود. در حال حاضر 53 موسسه خیریه سلامت داریم که در تامین دارو و خدمات بوده است.


معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت با اشاره به لایحه بودجه اضافه کرد: در بودجه سال آینده بودجه ما رشد ۵ تا ۶ درصدی دارد و امیدواریم نمایندگان مجلس آن را افزایش دهند.


ملک‌زاده در پایان گفت: کمتر از ۱۰ درصد تحقیقات ما به نتیجه می‌رسد. در بسیاری از کشورها هم این‌گونه است. باید از محققان بیشتر حمایت کنیم.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته