دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
20 آذر 1396 - 12:17

هویج عرضه شده در شهروند، آمریکایی نبود/ مردم برای خرید میوه شب یلدا نگران نباشند

مدیرعامل سازمان میوه و تره‌بار شهرداری تهران توضیحاتی را درباره برگزاری دهمین جشنواره محصولات ارگانیک، فروش هویج آمریکایی در فروشگاه شهروند، عرضه میوه شب یلدا در بازار و افزایش محل‌های عرضه محصولات ارگانیک ارائه کرد.
کد خبر : 240318

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری آنا، عبدالحسین رحیمی در نشست خبری دهمین جشنواره محصولات ارگانیک با بیان اینکه این جشنواره از چهارشنبه 22 آذرماه به مدت 10 روز آغاز به کار می‌کند، اظهار کرد: هرساله این جشنواره به مدت یک هفته برگزار می‌شد و به دلیل استقبال شهروندان، چند روزی آن را تمدید می‌کردیم. به همین دلیل امسال تصمیم گرفتیم تا مدت‌زمان برگزاری جشنواره را به 10 روز افزایش دهیم.


وی با بیان اینکه حضور شرکت‌های ارگانیک امسال با پایش‌های سختگیرانه‌تری انجام شده است، تصریح کرد: تمام دستگاه‌های ذی‌مدخل از جمله سازمان استاندارد، وزارت بهداشت و... در قالب کمیته‌هایی در این پایش‌ها سازمان و انجمن ارگانیک را همراهی کردند.


هنرمندان برای عرضه محصولات ارگانیک همراه می‌شوند


رحیمی با بیان اینکه امسال برای عرضه محصولات ارگانیک تصمیم گرفتیم کمپینی تحت عنوان پویش سفیران ارگانیک راه‌اندازی کنیم، گفت: محوریت این کمپین هنرمندان هستند زیرا این افراد جزو شاخص‌های جامعه به حساب می‌آیند و می‌توانند با حضور عینی یا در فضای مجازی به تبلیغ محصولات ارگانیک و توسعه استفاده مردم از آنها بپردازند.


مدیرعامل سازمان میوه و تره‌بار شهرداری تهران با بیان اینکه محل برگزاری این جشنواره همانند سال‌های گذشته بوستان گفتگو است، عنوان کرد: بیش از 120 بهره‌بردار، تولیدکننده و نهادهای ارگانیک در این جشنواره حضور دارند و حدود 5 شرکت خارجی نیز محصولات خود را در این جشنواره به مردم عرضه می‌کنند.


وی با بیان اینکه تبلیغات و اطلاع‌رسانی امسال با کمک شهرداری تهران و سازمان زیباسازی نسبت به سال‌های گذشته بهتر صورت گرفته است، تصریح کرد: سلامت مقوله پرهزینه برای مردم در کلانشهرهاست، این در حالی است که شاخص‌های سلامت کم و عوامل مخاطره‌آمیز این شاخص‌ها بیشتر است.


وی با اشاره به اینکه مصوبه عرضه محصولات ارگانیک در شورای سوم به تصویب رسید و در شورای چهارم مورد حمایت قرار گرفت، گفت: امیدواریم شورای پنجم نیز از این موضوع حمایت کرده و در این راستا هم‌افزایی بیشتر شهرداری‌ها، انجمن‌ها و تولیدکننده‌ها باید اتفاق بیفتد تا این حرکت به دست مردم اداره شود.


هویج عرضه‌شده در فروشگاه‌ شهروند آمریکایی نبود


رحیمی در پاسخ به سوالی درباره فروش هویج آمریکایی در فروشگاه شهروند، توضیح داد: فروشگاه‌های شهروند تحت نظارت سازمان میادین و تره‌بار نیستند، اما براساس توضیحات ارائه شده این هویج در ایران تولید می‌شود و محصولی نبوده که در آمریکا تولید شده و وارد ایران شود. در میادین میوه‌وتره‌بار شما به هیچ‌وجه میوه خارجی پیدا نمی‌کنید و تنها 4 قلم میوه آن هم به دلیل اینکه شرایط تولید آن در ایران وجود ندارد، از جمله آناناس، انبه، نارگیل و موز در میادین به فروش می‌رسد.


مدیرعامل سازمان میوه و تره‌بار شهرداری تهران در ادامه در پاسخ به سوال دیگری درمورد عرضه‌ نشدن تخم‌مرغ طی روزهای گذشته در بازار گفت: ما تولیدکننده نیستیم؛ بازار تحت نظارت است. محصولات باید تولید شوند تا ما آن را در بازار عرضه کنیم؛ در حال‌حاضر تمام زیرساخت‌ها برای عرضه محصولات استراتژیک در بازار فراهم است. هم‌اکنون 244 بازار (میادین میوه‌وتره‌بار) در شهر تهران فعالیت می‌کنند. طی روز گذشته بر مبنای اطلاعاتی که اخذ کردم متوجه شدم که اتحادیه تخم‌مرغ آمادگی دارد تا محصولات خود را به زودی در بازار عرضه کند و ما هم این آمادگی را داریم که مکان مناسب برای عرضه را در اختیار آنها قرار دهیم.


انار به شب یلدا می‌رسد


وی درباره اقلامی که در شب یلدا مورد استفاده قرار می‌گیرد هم توضیح داد: انارهای ساوه دچار سرمازدگی شده بودند، به همین دلیل امسال بیشتر انارها از فارس برای مصرف مردم وارد پایتخت می‌شود، اما مردم اطمینان‌خاطر داشته باشند که هندوانه و انار به مقدار کافی در بازار وجود دارد.


رحیمی در مورد قیمت این محصولات برای شب یلدا تصریح کرد: قیمت تابع عرضه و تقاضاست، اما ما بازار را کنترل می‌کنیم و محصولات در کل سطح شهر تهران با یک قیمت به فروش می‌رسند.


30 محل در پایتخت محصولات ارگانیک عرضه می‌کنند


مدیرعامل سازمان میوه و تره‌بار شهرداری تهران در پاسخ به سوال خبرنگار آنا مبنی‌بر اقدامات انجام شده برای توسعه شبکه فروش محصولات ارگانیک، توضیح داد: در سال 90، 5 محل در تهران وجود داشت که محصولات ارگانیک را عرضه می‌کرد، اما امروز 30 محل در پایتخت محصولات ارگانیک را به مردم عرضه می‌کنند. البته این کافی نیست، اما ما مسئول آن نیستیم زیرا باید تولیدکننده‌ای وجود داشته باشد تا ما محصولش را عرضه کنیم؛ نباید این‌گونه باشد که فرد از میدان مرکزی میوه بخرد و آن را به عنوان میوه ارگانیک عرضه کند. ما اجازه چنین کاری را نمی‌دهیم.


به گفته رحیمی، افرادی که میوه‌های ارگانیک عرضه می‌کنند قیمت تمام شده غرفه برایشان 30درصد کمتر تمام می‌شود. همچنین این افراد باید مدارک خود را به سازمان بازرسی استاندارد و انجمن ارگانیک ایران ارائه دهند تا صحت گفته‌های آنها تایید شود.


وی با بیان اینکه نباید اجازه دهید اعتماد مردم سلب شود، گفت: در جشنواره اخیر 25 شرکت اجازه حضور پیدا نکردند. ما به وزارت جهاد کشاورزی اعلام کردیم هر تولیدکننده‌ای را که آنها تایید کنند غرفه در اختیارشان می‌گذاریم.


مدیرعامل سازمان میوه و تره‌بار شهرداری تهران تاکید کرد که دستگاه‌های متولی هم باید در این زمینه کمک کنند زیرا محصولات ارگانیک گران تمام می‌شود و اگر یارانه‌ای وجود نداشته باشد کسی به سمت این موضوع حرکت نمی‌کند. محصولات ارگانیک گامی در جهت کاهش بیماری سرطان هستند.


محصولات میوه و تره‌بار مورد آزمایش قرار می‌گیرند


وی با اشاره به نمونه‌گیری از محصولات میوه‌و‌تره‌بار در میدان مرکزی عنوان کرد: روی سموم و فلزات سنگین محصولات آزمایش صورت می‌گیرد و نتایج آن به شورای شهر اعلام می‌شود و شورا آن را به دستگاه‌های فرابخشی ارائه می‌دهد تا امروز بیش از 20 آزمایش به شورای شهر ارائه شده است.


رحیمی با تاکید بر این موضوع که باید در مصرف سموم کودهای شیمیایی دقت بیشتری صورت گیرد، تصریح کرد: باید میزان خلوص در سموم مورد استفاده رعایت شود. حدود 2 سال است که عرضه سبزی با گل و ریشه را در بازار ممنوع اعلام کرده‌ایم، زیرا گل و ریشه‌ها مورد نمونه‌گیری قرار گرفتند و مشخص شد که در آن 9 مورد انگل وجود دارد که اگر وارد زندگی شهروندان شوند، کم‌کم روی سیستم گوارش آنها تاثیر می‌گذارد.


سهم بازار ایران از محصولات ارگانیک در جهان


در ادامه این جلسه سیدرضا نورانی، رئیس هیات‌مدیره انجمن ارگانیک ایران با بیان اینکه در سال 2014 گردش مالی محصولات ارگانیک در دنیا 80میلیارد دلار اعلام شده است، اظهار کرد: براساس آمار ارائه شده این میزان در سال 2015، 14.5 درصد افزایش داشته و تعداد تولیدکنندگان محصولات ارگانیک نیز 2.7 درصد افزایش داشته است.


به گفته وی، در سال 2015 ارزش مالی گردش محصولات ارگانیک در جهان 90میلیارد دلار و بنا بر پیش‌بینی‌های انجام شده در سال 2017 این میزان به بیش از 100 میلیارد دلار می‌رسد.


رئیس هیات‌مدیره انجمن ارگانیک ایران با بیان اینکه 179 کشور در دنیا محصولات ارگانیک را به مردم عرضه می‌کنند، اضافه کرد: ایران در پله 39 تا 40 این کشورها قرار دارد و 3 کشور استرالیا، آرژانتین و آمریکا در صدر جدول عرضه‌کنندگان محصولات ارگانیک هستند. این در حالی است که سهم بازار آمریکا 35.5 میلیارد یورو، آلمان 8 میلیارد یورو و فرانسه 5 میلیارد یورو از محصولات ارگانیک است.


نورانی تاکید کرد که 5 کشور فرانسه، ایتالیا، اسپانیا، آلمان و پرو محصولات خود را برای عرضه به دهمین جشنواره محصولات ارگانیک ایران آوردند.


وی در پاسخ به سوالی مبنی‌ بر اینکه تا به امروز دولت کمکی به انجمن ارگانیک کرده است یا خیر، گفت: دولت تا به امروز هیچ کمکی به تولیدکنندگان ارگانیک نکرده است، اما در برنامه ششم توسعه نیز بر این موضوع تاکید شده و رئیس‌جمهور به وزیر جهاد کشاورزی در این مورد تاکید ویژه کرده‌اند تا در بخش تولید محصولات ارگانیک گام‌های موثری برداشته شود و تا به امروز نیز دفتر سلامت و محیط‌زیست این وزارتخانه گام‌های سازنده‌ای در جهت تعامل با انجمن ارگانیک برداشته است، امیدواریم در آینده با کمک دولت بتوانیم در جهت تولید هرچه بیشتر محصولات ارگانیک گام برداریم.


انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب