دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
20 آذر 1396 - 10:58
رئیس دانشگاه تبریز:

بودجه 97، افزایش افقی و عمودی دستمزدها را جبران می‌کند/ توزیع بودجه بین دانشگاه‌ها سوال‌برانگیز است

رئیس دانشگاه تبریز گفت: افزایش چند درصدی بودجه، فقط می‌تواند افزایش افقی و عمودی دستمزدها را جبران کند و اعتبارات در نظر گرفته شده برای به‌روزرسانی تجهیزات و آزمایشگاه‌ها و توسعه فعالیت‌های علمی کافی نیست.
کد خبر : 240225

محمدرضا پورمحمدی رئیس دانشگاه تبریز در گفت‌و‌گو با خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، با اشاره به بودجه دانشگاه در لایحه پیشنهادی دولت گفت: افزایش بودجه‌ای که به اعتبارات دانشگاه تبریز صورت گرفته است، تقریبا مانند سال گذشته است. با توجه به روند تحولات علمی و فعالیت‌هایی که دانشگاه برای توسعه مجموعه خود در سال 97 در نظر دارد، همچنان معتقدیم که این اعتبارات کفاف نخواهد کرد. این افزایش چند درصدی، فقط می‌تواند افزایش افقی و عمودی دستمزدها را جبران کند و اعتباری که بشود با آن تجهیزات و آزمایشگاه‌ها را به روزرسانی کرد و فعالیت‌های علمی را توسعه داد، به نظر ما کافی نیست.


توزیع بودجه بین دانشگاه‌های کشور سوال برانگیز است


رئیس دانشگاه تبریز اظهار داشت: توزیع بودجه بین دانشگاه‌های کشور هم قدری سوال برانگیز است، برخی از دانشگاه‌ها را در این لایحه می‌بینیم که به لحاظ جمعیت دانشجویی و هیات دانشگاهی و نقشی که در پیشبرد علم دارند، رقمشان بالاتر از دانشگاه تبریز است! البته این گفته‌ها به این معنا نیست که از یک دانشگاه کم و به یک دانشگاه دیگر اضافه کنند، قاعدتا باید بودجه باید براساس شاخص‌های قیمت‌های تمام شده در نظر گرفته شود یا بودجه عملیاتی طوری باشد که تفاوت‌ها برای همه قابل قبول باشد.


پورمحمدی افزود: افزایش اعتبارات دانشگاه‌ها در سطحی نیست که بتواند جوابگوی نیازهای دانشگاه باشد، مخصوصا در این فرآیندی که با دانشگاه‌های بزرگ دنیا رقابت می‌کنیم و یک شکاف بین تولید علم و تبدیل آن به فناوری را تجربه می‌کنیم.


وی ادامه داد: برای اینکه این شکاف پر شود باید دو اتفاق بیفتد، اول اینکه اعتبارات دولتی به شکل قابل توجهی افزایش پیدا کند و دوم اینکه دانشگاه‌ها باید بتوانند ایده‌ها و محصولات خود را به بازار عرضه و مشتری پیدا کنند و از این راه درآمدی کسب کنند. چون این شکل دوم یک فرآیند جدید است و هنوز بسترها و زیرساخت‌های لازم و همینطور تقاضای بیرونی به شکلی که باید باشد ایجاد نشده است، لذا انتظار داریم که آموزش عالی دولتی هم‌چنان از حمایت جدی دولت برخوردار باشد.


سازمان برنامه و بودجه به تعهدات خود عمل کند


رئیس دانشگاه تبریز درباره تخصیص بودجه سال جاری گفت: از بابت تخصیص بودجه سال 96 هم ما گله‌مند هستیم، چون به موقع نیست، اکنون که در سه ماهه سوم هستیم به جای اینکه 75 درصد بودجه تخصیص داده بشود کمتر از 60 درصد تخصیص یافته است. ما انتظار داریم که سازمان برنامه و بودجه به تعهدات خود عمل کند، هم تخصیص به موقع و هم تخصیص صددرصدی؛ چون رئیس سازمان برنامه و بودجه در جمع روسای دانشگاه‌ها این قول را داده‌اند که امسال صددرصد بودجه را خواهند داد.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته