دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
معاون پارلمانی رئیس‌جمهوری در گفت‌و‌گو با آنا:

طرح تجمیع 2 با سیاست‌های کلی نظام هماهنگ است/ دانشگاه آزاد با شرکت‌های دانش‌بنیان اشتغال‌زایی غیروابسته کرده است

معاون پارلمانی رئیس جمهوری گفت: دانشگاه آزاد اسلامی هم در کنار کوچک‌سازی، شرکت‌های دانش‌بنیان را تاسیس کرده است و این شرکت‌ها می‌توانند جمعیت زیادی را مشغول به کارکنند بدون اینکه هزینه اضافی بر سیستم تحمیل شود.
کد خبر : 24021

حجت الاسلام مجید انصاری، معاون پارلمانی رئیس جمهوری درباره طرح تجمیع 2 دانشگاه آزاد اسلامی به خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری آنا گفت: در دوره ریاست جدید دانشگاه آزاد، دکتر میرزاده بر اساس مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی و هیئت امنای دانشگاه آزاد حرکت خوبی برای تجمیع واحد‌ها، حذف واحد‌های موازی، کوچک‌سازی و چابک‌سازی ساختار دانشگاه، واسپاری اختیار حداکثری به استان‌ها و تمرکز‌زدایی در اختیارات شروع کرده است که این موضوع با سیاست‌های کلی نظام هماهنگ است.


معاون پارلمانی رئیس جمهوری ادامه داد: سیاست‌های کلی نظام به سازماندهی اداری کشور توجه ویژه‌ای دارد حتی دولت هم براساس سیاست‌های برنامه پنجم و الزامات سند چشم‌انداز همین کاری را که در دانشگاه آزاد روی داده است، انجام می دهد. در واقع موضوع کوچک‌سازی، صرفه‌جویی در امور جاری، کاهش پرسنل اداری و افزایش بهره‌وری نیروی انسانی و امکانات از اهدافی است که نه تنها دولت بلکه نظام هم آنها را دنبال می‌کند.


انصاری با اشاره به آثار طرح تجمیع 2 در دانشگاه آزاد اسلامی بیان کرد: طرح تجمیع دو، فشار مالی وارده بردانشگاه را کاهش می‌دهد و می‌توان از محل صرفه‌جویی‌ها برای توسعه کیفی دانشگاه‌ها سرمایه گذاری بیشتری انجام شود.


وی با تاکید بر ادامه این حرکت افزود: دانشگاه آزاد باید به جایی برسد که از تمام هزینه‌های زائد، تشکیلات موازی و تشکیلات غیرضروری جلوگیری کند تا واحد‌های دانشگاهی بتوانند با اختیارات بیشتر در استان‌ها و شهرستان‌ها کار انجام دهند و مدیریت مرکزی دانشگاه هم با فراغت بیشتری نظارت و مدیریت کلان بر توسعه کیفی دانشگاه را اعمال کند.


مجید انصاری درباره نیروی انسانی که در این طرح تعدیل می‌شود، گفت: تعدیل نیرو الزاما به معنای بی‌کار شدن، نیست. تدابیری وجود دارد که نیرو‌ها در پست‌های مختلف جابه‌جا کند یا در جای دیگری که بازدهی بیشتری دارند، مورد استفاده قرار گیرند.








طرح تجمیع دو، فشار مالی وارده بردانشگاه را کاهش می‌دهد و می‌توان از محل صرفه‌جویی‌ها برای توسعه کیفی دانشگاه‌ها سرمایه گذاری بیشتری انجام شود

معاون پارلمانی رئیس جمهوری با بیان اینکه گاهی ممکن است هرتعدیلی به طور مقطعی باعث بیکاری عده‌ای باشد اما این مسئله اجتناب‌ناپذیر است، تصریح کرد: در دولت متجاوز از 3 میلیون نفر حقوق می‌گیرند که این مقدارنسبت به خدماتی که ارائه می‌کنند و درمقایسه با کشورهای دیگر بیش از دوبرابر است و همین مسئله موجب افزایش هزینه‌های جاری کشور و نزول اعتبارات عمرانی شده است که برموضوع اشتغال و رکورد تاثیر زیادی گذاشته است.


وی در همین باره ادامه داد: تعداد زیادی از فارغ‌التحصیلان به دلیل نبود اشتغال‌زایی بیکار هستند زیرا پولی برای سرمایه گذاری در این زمینه وجود ندارد که این مسئله برای سازمان‌های غیردولتی هم صدق می‌کند.


انصاری در پایان افزود: یکی از مزیت‌هایی که بخش خصوصی نسبت به بخش دولتی دارد این است که هزینه‌های اضافی در بخش‌های خصوصی حداقل است. تعدیل نیروی انسانی درنهایت به نفع اشتغال زایی کشور است زیرا موجب آزاد شدن منابع می‌شود که از آن در کار‌های واقعی استفاده شود. دانشگاه آزاد اسلامی هم در کنار کوچک‌سازی، شرکت‌های دانش‌بنیان را تاسیس کرده تا از دانشجویان، استادان و پژوهش‌گران حمایت بیشتری انجام دهد. این شرکت‌ها می‌توانند جمعیت زیادی را مشغول به کارکنند بدون اینکه هزینه اضافی بر سیستم تحمیل شود. درحقیقت دانشگاه آزاد می‌تواند با اقتصادی کردن دانشگاه و علم، اشتغال‌زایی غیر وابسته به دانشگاه ایجاد کند.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته