دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
نائب رئیس اتاق مشترک ایران و کره‌جنوبی

دولتی‌ها باردیگر دست بخش‌خصوصی بستند/ خصولتی‌ها اجازه ساخت واگن را ندادند

نائب رئیس اتاق مشترک ایران و کره‌جنوبی گفت: دانش و تکنولوژی جدیدی در حوزه ریلی در کره‌جنوبی وجود ندارد اما با این جال، قراردادی با همکاری دو شرکت داخلی و یک شرکت‌ کره‌ای عملیاتی شده که بر همین اساس، فرآیند پروژه هشت میلیارد یورویی از سوی اگزیم بانک کره‌جنوبی برقرار شود.
کد خبر : 240182

فرهاد احتشام زاده نائب رئیس اتاق مشترک ایران و کره‌جنوبی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی آنا درباره ورود بخش‌خصوصی به حوزه واگن‌سازی و سرمایه‌گذاری مشترک در این حوزه گفت: بخش‌خصوصی همانند دیگر پروژه‌های سرمایه‌گذاری خارجی، چندان نقشی در همکاری‌های مشترک نداشته چرا که قرار تولید واگن از تیپ قراردادهای اگزیم‌بانک کره‌جنوبی بوده و این بدان معناست که دولت موظف به ارائه ضمانت‌های اجرایی سرمایه‌گذاری در این حوزه است.


وی ادامه داد: با این اوصاف، شرکت‌های طرف قرارداد با کره‌ای‌ها دولتی هستند و باردیگر بخش‌خصوصی در قراردادهای سرمایه‌گذاری خارجی و مشترک چندان نقشی را ایفا نمی‌کند.


عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران درخصوص این قرارداد اظهارکرد: دانش و تکنولوژی جدیدی در حوزه ریلی در کره‌جنوبی وجود ندارد اما با این جال، این قرارداد با همکاری دو شرکت داخلی و یک شرکت‌ کره‌ای عملیاتی شده که بر همین اساس، فرآیند پروژه هشت میلیارد یورویی از سوی اگزیم بانک کره‌جنوبی برقرار می‌شود.


نائب رئیس اتاق مشترک ایران و کره‌جنوبی ضمن طرح سئوالی در مورد منشا تامین منابع مالی کره جنوبی در پروژه تولید واگن گفت: آیا این منابع مالی سرمایه های بلوکه شده ایران در خارج از کشور است که در قالب وام به کشور ارائه می شود یا منابع مالی جدیدیست که دولت کره جنوبی برای پروژه مزبور درنظرگرفته است.
رئیس انجمن واردکنندگان خودرو اظهار امیدواری کرد: در مراحل بعدی که این گونه قراردادها بسته می‌شود همگان شاهد نقش پر رنگ بخش‌خصوصی در بحث سرمایه گذاری ها باشند تا بخش دولتی!.
احتشام‌زاده در پایان خاطرنشان کرد: در اصل 44 قانون اساسی بر نقش پر رنگ بخش‌خصوصی در اقتصاد صراحت دارد ولی دولت کماکان به عنوان یکی از ارکان اصلی این گونه سرمایه‌گذاری‌ها در کشور قلمداد می‌شود.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته