دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

باشگاه‌های ایران قربانی لابی سعودی -اماراتی/ سوءاستفاده عربستانی‌‌ها از سکوت 2 ساله فدراسیون فوتبال

لابی سعودی - اماراتی در تلاش است تا با نادیده گرفتن تصمیم کمیته مسابقات کنفدراسیون فوتبال آسیا در کشور ثالت از تیم‌های ایرانی در لیگ قهرمانان آسیا میزبانی کنند که این موضوع با توجه به نفوذ سعودی‌ها در کنفدراسیون فوتبال آسیا زیاد دور از دسترس آنها قرار ندارد.
کد خبر : 239472

گروه ورزشی خبرگزاری آنا - حمیدرضا نقیبی؛ بعد از اعدام شیخ نمر به دست سعودی‌‌ها روابط دو کشور ایران و عربستان تیره شد و شرایط به گونه‌ای پیش رفت که تیم‌های عربستانی به بهانه واهی عدم امنیت از حضور در ایران سرباز زدند و کار را به جایی رساندند که کنفدراسیون فوتبال آسیا رای به انجام بازی در زمین بی‌طرف میان تیم‌های ایرانی و عربستانی در لیگ قهرمانان آسیا داد.


این موضوع هزینه‌های هنگفتی را به تیم‌های ایرانی تحمیل کرد چرا که از یک سو در برابر تیم های سعودی از حمایت هواداران خود بی‌بهره بودند و از سوی دیگر برای میزبانی در کشور ثالث باید هزینه‌های سنگینی را پرداخت می‌کردند.


از این رو با پایان رسیدن لیگ قهرمانان در فصل 2017 -2016 لغو این تصمیم در دستور کار فدراسیون فوتبال قرار گرفت و تاج مذاکرات گسترده‌ای را با اعضای کمیته مسابقات کنفدراسیون فوتبال آسیا آغاز کرد تا بلکه بتواند این رای را بشکند چرا که در رقابت‌های 2018 -2017 تیم‌های اماراتی هم بدون وجود داشتن مسئله‌ای تنها به خاطر تبعیت از تیم‌های عربستانی اعلام کرده‌اند حاضر به بازی در ایران نیستند.


مذاکرات به صورت غیر حضوری دنبال می‌شد تا اینکه تاج برای شرکت در جلسه کمیته مسابقات AFC به کشور ژاپن رفت در این جلسه مذاکرات آن‌گونه که وی و تیم همراهش دوست داشت پیش رفت و در نهایت کمیته مسابقات AFC بازی تیم‌های ایرانی و عربستانی را در کشور ثالث لغو کرد.


رئیس فدراسیون فوتبال که گویا به فتحی بزرگ رسیده بود از این جلسه اینگونه روایت کرد:« جلسه خوبی بود. ما یک روز زودتر به ژاپن رفته بودیم، رایزنی خوبی با اعضای کمیته مسابقات داشتیم و دلایل منطقی خود برای پایان دادن به شرایط فعلی را مطرح کردیم. خوشبختانه اعضای کمیته مسابقات با نظر ما موافق بودند.»


وی ادامه داد:« البته در جلسه کمیته مسابقات نمایندگان کویت، سوریه، کره شمالی نبودند. نماینده عراق هم در زمان رای‌گیری از سالن بیرون رفت. نمایندگان ایران، قطر، امارات و عربستان هم در زمان رای‌گیری مجبور به ترک سالن شدند تا اعضا آزادانه رای بدهند.»


اما مهمترین بخش صحبت‌های رئیس فدراسیون فوتبال اینجا بود که وی از رای قاطع اعضای کمیته مسابقات به میزبانی ایران از همه بازی‌ها گفته بود: «بیانیه را به این صورت نوشتند که خواست و اراده کمیته مسابقات به برگزاری بازی رفت و برگشت در همه کشورهاست، در‌حالی که در بیانیه سال قبل به‌صراحت نام ایران و عربستان را آورده و از این بخش استثنا کرده بودند، در حقیقت کمیته مسابقات رای داده بود ایران امن نیست.»


به هر حال تاج خوشحال از این موفقیت بزرگی که کسب کرده بود به ایران بازگشت اما لابی سعودی -اماراتی بیکار ننشست و از همان پایان جلسه رای گیری کمیته مسابقات، تلاش خود را برای لغو این تصمیم آغاز کردند. چرا که همه تصمیم‌های کمیته‌ها باید در هیات‌رئیسه تصویب شود و این لابی که قدرت زیادی هم در کنفدراسیون فوتبال آسیا دارد امیدوار است بتواند تا مانع از تصویت نهایی آن شود.


با توجه به تحرکات سعودی‌ها فدراسیون فوتبال هم رایزنی ‌های خود را در این خصوص آغاز کرد و امید زیادی دارد که با توجه به حضور علی‌کفاشیان در هیات رئیسه کنفدراسیون فوتبال آسیا تصمیم کمیته مسابقات تصویب شود اما به نظر می رسید این بار هم لابی‌سعودی‌ها در AFC کار را برای ایران سخت کرده‌است چرا که «ویندسورجان» دبیرکل کنفدراسیون فوتبال آسیا اعلام کرد تیم‌های ایرانی و عربستانی باید در زمین ثالث با یکدیگر بازی کنند .


مهدی تاج در واکنش به صحبت‌های دبیرکل AFC اعلام کرد که اگر نمایندگان ایران مجبور به بازی در کشور ثالث مقابل نمایندگان عربستانی شوند، به کمیته حل اختلاف FIFA و دادگاه بین‌المللی ورزش CAS شکایت خواهد کرد.وی این را هم اعلام کرد اگر این رای‌گیری و تصمیم قانونی کمیته مسابقات، در جلسه آینده هیات‌رئیسه AFC مصوب نشود، ایران هم از مسابقات آسیایی کنار خواهد کشید چون این را ظلمی بزرگ در حق فوتبال ایران و آسیا است.


علی جوادی مدیر روابط عمومی فدراسیون فوتبال در واکنش به صحبت‌های ویندسورجان دبیرکل کنفدراسیون فوتبال آسیا به خبرنگار ورزشی آنا گفت: «برای اعضای فدراسیون هم واقعا جای سوال دارد که چگونه مصوبه کمیته اجرایی AFC از سوی دبیرکل فدراسیون نقض می‌شود.»


مدیر روابط عمومی فدراسیون فوتبال درباره اینکه عرب‌ها از چه لابی استفاده کردند که توانستند نظر دبیرکل AFC را برگردانند، تصریح کرد: «ما هم نمی‌دانیم آنها از چه راهی وارد شدند که چنین حرفی مطرح می‌شود ولی هنوز نامه‌ای به صورت مکتوب به دست ما نرسیده است تا بخواهیم نسبت به آن واکنش نشان دهیم. البته اگر رای به ضرر باشگاه‌های ایرانی باشد، فرصت شکایت به FIFA و CAS را برای این فصل لیگ قهرمانان آسیا را نداریم.»


جوادی در ادامه اظهارداشت: «رئیس فدراسیون در برابر موضع کشورهای عربستان و امارات گفته بود ایران در برابر ظلم می‌تواند از رقابت‌ها کنار برود. این اظهارنظر به معنای آن است که فدراسیون فوتبال تحت هیچ شرایطی از حق خود کوتاه نمی‌آید و از طریق مجامع بین‌المللی بالاتر حق خود را بازمی‌ستاند.»


در این فصل لیگ قهرمانان آسیا تیم‌های تراکتورسازی و استقلال با نمایندگان عربستان که تیم‌های الاهلی و الهلال هستند همگروه شده‌اند و طبق برنامه تراکتورسازی 23 بهمن باید میزبان الاهلی باشد و استقلال هم در اولین روز آخرین ماه سال 96 میزبان الهلال است و در فاصله کوتاهی که تا شروع رقابت‌های باشگاهی در آسیا باقی‌مانده مشخص نیست که مدیران فدراسیون فوتبال چه راهکاری را برای گرفتن حق میزبانی تیم‌های کشورمان در نظر دارند. ضمن اینکه طبق اخبار منتشر شده الهلال شهر ابوظبی امارات را به عنوان زمین بی‌طرف به AFC اعلام کرده است.


ضعف ایران در AFC


در سال‌های گذشته تمامی پرونده‌‌هایی که تیم‌های ایرانی با تیم‌های عربستانی داشته‌اند به سود عرب‌ها به پایان رسیده است و شکست در پرونده اخیر و بازی در کشور ثالث برای سومین سال متوالی به طور حتم صورت خوشی نخواهد داشت. اینکه شیخ سلمان رئیس کنفدراسیون فوتبال آسیا ملیت بحرینی داردشاید دلیلی بر این باشد که عربستان در تمامی پرونده‌ها برابر ما برنده باشند ولی باید این واقعیت را پذیرفت که نمایندگان ایران هم در AFC هیچ‌گاه نتوانسته‌اند به گونه‌ای عمل کنند که حق تیم‌های کشورشان را مطالبه کنند.


واعظ آشتیانی: مدیران فدراسیون خواب هستند


امیرواعظ آشتیانی مدیرعامل سابق باشگاه استقلال در واکنش به این مسائل به خبرنگار ورزشی آنا،گفت:‌ «برای من جای سوال دارد که مدیران فدراسیون در دو سال گذشته چه می‌کرده‌اند؟مگر این اتفاق که بازی‌‌ها در زمین بی‌طرف برگزار شود متعلق به امسال است. همان دو سال پیش چرا شکایت نکردند؟ چرا حاضر شدند پای میز مذاکره بنشینند؟ این در دیپلماسی ورزشی یعنی حرف عربستان مبنی بر نا امن بودن ایران را قبول داریم.»


وی تاکید کرد: «الان در بحث سیاسی ایران دیگر حاضر نیست درخصوص برجام با آمریکا پای میز مذاکره بنشیند چون به خوبی می‌داند که نشستن بر سر میز مذاکره یعنی آمریکایی‌ها درست می‌گویند. دو سال پیش هم اگر کار به امان خدا رها نمی‌شد، امروز آنها رای دبیرکل AFC را آن هم پس از تصویب مصوبه کمیته اجرایی عوض نمی‌کردند. اگر از همان اول به FIFA و CAS و دیگر نهادهای مرتبط شکایت می‌کردیم در این دو سال هم نتیجه گرفته بودیم.»


واعظ آشتیانی افزود: «اگر آقایان به جای آنکه در این زمینه به خواب می‌رفتند، از همان ابتدا از AFC به خاطر زیر سوال بردن منشور بین‌المللی المپیک که حق میزبانی را از کشورمان گرفته بود، شکایت می‌کردند، امروز ما همچون دیگر کشورها از باشگاه‌های عربستانی میزبانی می‌کردیم،نه اینکه امروز کار به جایی رسیده‌است که اماراتی‌ها هم این حق را برای خود قائل شوند که در ایران بازی نکنند آن هم در حالی که اصلا مسئله‌ای با این کشور رخ نداده است حتی اگر ادعای عربستان را به خاطر حمله به سفارت بهانه مستدلی بدانیم. الان می‌توان همین موضوع امارات را پاشنه آشیل شکایت از عربستان و AFC کنیم.»


وی تصریح کرد: «تصمیم غرض‌ورزانه AFC برای بازی نمایندگان ایران و عربستان در زمین بی‌طرف کاملا سیاسی است و اصلا حکمتی در آن وجود ندارد. اغراض سیاسی را نباید در ورزش داخل کرد. استرالیا، امارات و ژاپن برای بازی با عراق در انتخابی جام جهانی به ایران می‌آیند. سوریه در ایران از رقیبانش پذیرایی می‌کند. اگر شیخ سلمان بحرینی که غلام حلقه به گوش عربستانی‌هاست، بخواهد با همین شیوه کارش را ادامه دهد، همچون بن همام که با ایراد اقتصادی برکنار شد، می‌توان شیخ‌سلمان را هم برکنار کرد. برای FIFA هم ممیزی وجود دارد و می‌توان از آن شکایت کرد، AFC که زیرمجموعه فیفاست.»


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته