دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
28 خرداد 1394 - 13:28

آلن ایر: احتمال بررسی موضوع «بازگشت‌پذیری تحریم‌ها» در وین وجود دارد

سخنگوی فارسی‌زبان وزارت امورخارجه آمریکا گفت که هنوز وقت کافی برای دستیابی به توافق مورد پسند همه طرف‌های مذاکره‌کننده هسته‌ای وجود دارد.
کد خبر : 23941

به‌گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا، رادیو «صدای آمریکا» گزارش کرد: «آلن ایر» سخنگوی فارسی‌زبان وزارت امورخارجه آمریکا شامگاه چهارشنبه گفت: به تاخیر افتادن تصمیمات دشوار، هیچ دردی را دوا نمی‌کند و بر عکس با گذشتن زمان، اتخاذ تصمیمات سخت، سخت‌تر خواهد شد.


وی با بیان اینکه ما وقت کافی داریم تا پیش از 30 ژوئن به توافقی مورد پسند همه دست یابیم، گفت: موضوع همزمانی و همان اصل بازگشت پذیری خودکار تحریم‌ها، برای طرف آمریکایی از اهمیت بسزایی برخوردار است و در حال حاضر موضوع بازگشت‌پذیری تحریم ها در صورت لزوم در وین بررسی می‌شود.
سخنگوی وزارت امورخارجه آمریکا در پاسخ به این پرسش که آیا هیات آمریکایی درباره تحریم‌ها که یکی از اختلافات عمده است، برنامه مشخصی دارد، گفت: نمی توانم وارد جزئیات بشوم اما همان‌طور که بارها تکرار کرده‌ایم، هیچ چیز توافق نمی‌شود مگر آنکه درباره همه چیر توافق شود.
کمتر از دو هفته مانده به پایان 30 ژوئن ضرب‌الاجل توافقی دو طرف برای دستیابی به توافق جامع هسته‌ای، دور آخر گفت‌وگوهای ایران و 1+5 با هدف نگارش متن نهایی توافق در وین پایتخت اتریش آغاز شده است.


«عباس عراقچی» معاون وزیر امورخارجه ایران روز سه‌شنبه و پیش از ترک تهران به مقصد وین، یکی از مهمترین پرانتزهای بازمانده در متن توافق جامع را همزمانی رفع تحریم‌ها از سویی و انجام تعهدات ایران در سوی دیگر عنوان کرده بود.
به‌دنبال انتشار اخباری از جاسوسی از هتل‌های محل برگزاری مذاکرات هسته‌ای در اروپا، سخنگوی وزارت امورخارجه آمریکا گفت: طرف آمریکایی برای تضمین امنیت مذاکرات امکانات فوق‌العاده‌ای دارد. با وجود این، نمی‌توانم توضیحات بیشتری دراین‌باره ارائه کنم.


به‌گفته «آلن ایر»، «وندی شرمن» معاون وزیر امورخارجه آمریکا عصر روز چهارشنبه عازم وین شد تا به جمع مذاکره‌کنندگان بپیوندد و در عین حال «جان کری» وزیر امورخارجه نیز در تماس مستمر با خانم «شرمن» و همچنین «باراک اوباما» رئیس‌جمهوری خواهد بود.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته