دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

تقاضای افغانستان از ایران برای تاسیس دانشگاه فنی‌وحرفه‌ای

وزیر تحصیلات عالی افغانستان در دیدار با قائم‌مقام وزیر علوم در امور بین‌الملل خواستار تاسیس دانشگاه فنی‌و‌حرفه‌ای و تدوین سرفصل دروس در این کشور شد.
کد خبر : 239399

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری آنا از مرکز همکاری‌های علمی بین‌المللی وزارت علوم، دکتر نجیب‌اله خواجه عمری وزیر جدید تحصیلات عالی افغانستان در دیدار با دکتر حسین سالار آملی بر تعمیق روابط دو کشور و توسعه همکاری‌های علمی با ایران تاکید کرد. در این دیدار که اولین دیدار رسمی نجیب‌اله خواجه عمری پس از کسب رای اعتماد مجلس بود و تنها به فاصله یک روز پس از انتصاب وی به این سمت انجام شد، حسین سالار آملی، قائم مقام وزیر علوم در امور بین‌الملل و رئیس مرکز همکاری‌های علمی بین‌المللی با اشاره به ظرفیت‌ها و توانمندی‌های علمی و فناوری ایران و افغانستان گفت: ایران برای رسیدن به این نقطه، سه مرحله را پشت سر گذاشته است، مرحله تربیت نیروی انسانی و توسعه کمی آموزشی، مرحله پژوهش ‌ای کاربردی و مرحله کنونی که مرحله ابتکار و نوآوری است. در تمام این مراحل، نگاه ما به توانمندی‌های داخل ایران بود و به تجربه دریافتیم که کشورهای غیر‌مسلمان و غربی در مراحل دوم و سوم به ما کمکی نمی‌کنند. از این رو پیشنهاد می‌کنم که اگر توسعه کمی و کیفی آموزشی را مد نظر قرار داده‌اید به همکاری با کشورهایی اولویت دهید که دست شما را در مراحل دوم و سوم پیشرفت رها نمی‌کنند.


سالار آملی با اشاره به توافق ایران برای اعطای بورسیه با اتباع افغانستان افزود: ما تلاش داریم تا اجرایی‌کردن بورس‌های اعطایی را شتاب دهیم. در این مسیر، اعطای بورس به اعضای هیات علمی را در اولویت قرار داده‌ایم و جامعه علمی ایران برای پذیرش اعضای هیات علمی افغانستان، آمادگی کامل دارد.


خواجه عمری با بیان همکاری‌های خوب ایران و تشکر از این همراهی گفت: کوشش می‌کنیم تفاهم‌نامه‌های میان دو وزارت را عملیاتی و اجرایی کنیم. ایران توانمندی‌های زیادی دارد و نیازمندی‌های ما نیز زیاد است.


وزیر تحصیلات عالی افغانستان در ادامه افزود: ایجاد رشته‌های مبتنی بر بازار کار یکی از برنامه‌های اصلی و اولویت‌دار من است و از این رو از ایران تقاضا می‌کنیم تا دانشگاه فنی‌و‌حرفه‌ای را در افغانستان تاسیس کنند. تدوین سر فصل دروس و بهره‌مندی از کمک‌های ایران در حوزه پژوهش و تحقیق نیز از جمله تقاضاهایی که من برای همکاری با شما مطرح می‌کنم.


در پایان این دیدار، دو طرف توافق کردند تا هرچه زودتر، برنامه عملیاتی زمینه‌های مطرح شده بررسی شود.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته