جزئیات کنسرت «رسیتال بزرگ پیانو» در تالار وحدت تشریح شد/ ناصحی: در حوزه آموزش دلسوزی وجود ندارد
به گزارش خبرنگار آنا، ناصحی در معرفی هر چه بیشتر قطعات این کنسرت گفت: «این کنسرت با سمفونی 40 موتسارت که در اصل برای یک ارکستر کامل نوشته شده، آغاز میشود. از آنجا که این قطعه بسیار زیبا است من قسمت اول آن را که بسیار تکنیکی است، برای پیانو تنظیم کردهام که چیزی حدود 9 دقیقه میشود.»
وی ادامه داد: «این کنسرت با 4 قطعه از فردریک شوپن ادامه پیدا میکند، این بخش نیز حدود 20 دقیقه زمان میبرد.»
ناصحی ضمن اشاره به اجرای آثاری از موتسارت، شوپن و شوبرت اضافه کرد: «در بخش بعدی این برنامه قطعهای که عاشقانه است به صورت شکوائیه و گلهگذاری اجرا میشود... همچنین در بخش آخر این اجرا که بعد از مدت زمانی برای تنفس و استراحت مخاطبان در نظر گرفته شده، قطعه «مفیستو والس» که بر مبنای داستان فاوست است و قطعه ای از راخمانبنف اجرا خواهد شد.»
وی در اشاره به داستان فاوست خاطر نشان کرد: «فاوست دانشمندی بود که به دلیل افسردگی هیچ لذتی از زتدگی نمیبرد. مفیستو که شخصیت شیطانی داستان است در زمان خودکشی فاوست ظاهر میشود و او را به میهمانی در شهری میبرد و در آنجا از فاوست میخواهد که با صاحب آن محله آشنا شود. در زمان صحبتهای فاوست با دختر، مفیستو شروع به نواختن ویولن میکند و...»
وی در سخنانش با تاکید بر اینکه قطعات این کنسرت بسیار زیبا، سخت و شنیدنی است، بیان کرد: «در تنظیمات این قطعات تغییراتی ایجاد نکرده ام بلکه فقط آن را تمرین و نتهایش را برای اجرا حفظ کردهام. این قطعات دستچین شده است و تا به حال هرکس به آن گوش داده، از آن لذت برده است.»
ناصحی ادامه داد: « در کنسرت «رسیتال بزرگ پیانو» قطعات اریژینال پیانو اجرا میشود بنابراین این کنسرت قطعاً مخاطبانی چون دانشجویان و افرادی که با پیانو در ارتباط هستند یا موسیقی کلاسیک را دوست دارند، خواهد داشت. تاکنون 300 صندلی این اجرا توسط سایت ایران کنسرت به فروش رفته است.»
وی درباره اجراهای آتی خود نیز تشریح کرد: «تصمیم دارم رسیتال پیانو را متوقف نکنم و در تالار وحدت حداقل سالی یکبار و در فرهنگسرای نیاوران که گنجایش کمتری دارند، سالی دو بار اجرا داشته باشم. همچنین تمایل دارم در شهرستانها نیز اجرای موسیقی داشته باشم. البته امیدوارم شرایط مناسب برای اجرا نیز فراهم شود ، چون اجرای کنسرت با پیانوی دیواری بسیار سخت است.»
ناصحی همچنین در پاسخ به سوال خبرنگاران مبنی بر جایگاه و سطح کیفی اجراهای ایرانی گفت: «متاسفانه سال به سال سطح کیفی اجراها در ایران پایین میآید. به نظر میآید هنرمندان ایرانی سال به سال راحت طلبتر میشوند و بیشتر به تدریس رو میآورند و کمتر تمایل به اجرا دارندکه این امر در دراز مدت تاثیر بدی میگذارد. فردی که پول میپردازد و و به تماشای کنسرت میآید وقتی میبیند سطح کارها از استاندارد پایینتر است طبیعتاً بعد از این تجربه استقبال کمتری خواهد کرد. ای کاش هنرمندانی که کنسرت اجرا میکنند حداقل روزی چند ساعت را به تمرین اختصاص دهند تا نتیجه کار مایوس کننده نباشد.»
وی سپس پیشنهاد داد: «حضور هنرمندان خارجی برای اجرای کنسرت میتواند در رفع این مسئله راهگشا باشد، زیرا هنرمند ایرانی مجبور به تلاش بیشتری میشوند. همچنین بهتر است کمیسیونی ایجاد شود تا روی اجراها نظارت داشته باشد و مانع اجراهای پایینتر از حد استاندارد شود.
وی همچنین درباره اضافه شدن آموزشگاههای موسیقی گفت: «این آموزشگاهها بیرویه زیاد شده است. بیشتر مدیران آموزگاهها به فکر اجاره مکان و پاگرفتن آموزشگاهشان هستند و کمتر به آموزش توجه میکنند بنابراین هنرجو یک از سالها مراجعه و حضور در کلاس به اندازه یک هفته هم یاد نگرفته است. متاسفانه در آموزش و سطح کیفی کار دلسوزی وجود ندارد و همه بیشتر روی مسائل مالی تمرکز میکنند.
فریدون ناصحی فرزند حسین ناصحی آهنگساز در سال 1354 موفق به اخذ بورسیه جهت ادامه تحصیلات خود در کشود آلمان شد. وی بعد از اتمام دوره تحصیلاتش در رشته تکنوازی پیانو و اجرای چندین رسیتال پیانو در این کشور و اتریش به ایران بازگشت و چندین کنسرت در تالار وحدت ، فرهنگسرای نیاوران و سالنهای دیگر اجرا کرد. ناصحی همچنین سابقه همکاری با موسیقیدانان شهیری همچون ایرج صهبائی،نادر مشایخی و امیل خاچاتوریان را درکارنامه هنری خود دارد.
کنسرت «رسیتال بزرگ پیانو» که پیش از این در فرهنگسرای نیاوران برگزار شده است، دوم اسفند ماه ساعت 21 در تالار وحدت برگزار میشود.
گزارش از ناهید منصوری
انتهای پیام/