دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

80 درصد تلمبه‌های جایگاه‌های سوخت، ساخت داخل است

رئیس انجمن جایگاه‌داران سوخت اعلام کرد که 80 درصد تلمبه‌های جایگاه‌ها ساخت داخل است.
کد خبر : 23866

بیژن حاج‌محمدرضا در گفت‌وگو با خبرنگار گروه اقتصادی خبرگزاری آنا با اشاره به اینکه تلمبه‌های سوخت موجود در جایگاه‌های سراسر کشور محصول ایران، چین، کره و یا ژاپن است، گفت: در حال حاضر قیمت تلمبه‌های دو نازل ایرانی بین 10 تا 12 میلیون تومان متغیر است.


وی به رایگان بودن هزینه تامین تلمبه‌های جایگاه‌ها تا پیش از سال 1372 اشاره کرد و افزود: شرکت ملی نفت، تلمبه‌های ژاپنی را که متعلق به اوایل انقلاب بود،در جایگاه‌ها نصب می‌کرد و اجاره کمی بابت آنها از جایگاه‌داران می‌گرفت. اما در دوران وزارت نفت آقازاده دستور داده شد که جایگاه‌ها مستقیما اقدام به خرید تلمبه کنند و حتی بعد از سال 1375 شرکت نفت بابت تلمبه‌های قدیمی خود دست‌کم یک میلیون تومان از جایگاه‌ها دریافت می‌کرد.


رئیس انجمن جایگاه‌داران سوخت در ادامه به روند تکامل ساخت تلمبه در داخل کشور اشاره کرد و گفت: شرکت تکنوتار که از مجموعه‌های وزارت صنایع بود، از تلمبه‌های تاتسونای ژاپنی موجود در کشور الگوبرداری و به ساخت تلمبه‌ سوخت اقدام کرد، اما متاسفانه آن را به‌روز نکرد و باهمان فناوری 30 سال قبل تلمبه‌های جدید را ساخت.


این مقام مسئول افزود: پس از آن چند شرکت دیگر ایرانی اقدام به ساخت تلمبه‌ کردند و به‌طور مثال یک شرکت اصفهانی از نمایندگی چینی شرکت گیربارگو آمریکا قطعات وارد، اما به‌مرور نیز این قطعات داخلی‌سازی شد و شرکت فعلی صرفا حق امتیازی به شرکت چینی پرداخت می‌کند.


حاج‌محمدرضا با تاکید بر اینکه هنوز در برخی جایگاه‌های مناطق دور افتاده تلمبه‌های قبل از انقلاب استفاده می‌شود، اظهار کرد: البته این تلمبه‌ها تنها 8 درصد تلمبه‌های کشور را شامل می‌شود و بیشتر جایگاه‌ها از تجهیزات نو استفاده می‌کنند.


وی از پشتیبانی و خدمات پس از فروش شرکت‌های سازنده تلمبه انتقاد کرد و افزود: متاسفانه این شرکت‌ها در ارائه خدمات ضعیف عمل می‌کنند و جایگاه‌ها در صورتی که با مشکل مواجه شوند باید به مراکزی که به‌ صورت آزاد در این زمینه فعالیت می‌کنند مراجعه کنند.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته