دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
16 آذر 1396 - 09:48
رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهر تهران:

مجلس رسیدگی به لایحه حمایت از محیط بانان را سریع‌تر انجام دهد

رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهر تهران با تاکید بر تسریع رسیدگی به لایحه حمایت از محیطبانان گفت: در یک پاسگاه محیط بانی باید حداقل 8 نفر فعالیت داشته‌باشند، در حالی که هم اکنون هر پاسگاه ما با 2 تا 3 نفر اداره می‌شود و این افراد از نظر معیشتی و حمایتی در تنگنا هستند.
کد خبر : 238508

محمدحسین بازگیر، رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهر تهران در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری آنا با اشاره به مشکلات محیط بانان کشور اظهار کرد: از مجلس و نمایندگان مردم انتظار داریم که رسیدگی به لایحه حمایت از محیط بانان را در اولویت برنامه‌های خود و دستور کار مجلس قرار دهند؛ برهمین اساس باید وضعیت محیط زیست و معیشت محیط بانان کشور را جدی بگیریم.


وی با اشاره به شهادت 120 نفر از محیط بانان کشور که برای حفاظت از طبیعت و حیات وحش جان خود را از دست داده‌اند، افزود: محیط بانان کشور از نظر حمایتی و رفاهی و تجهیزات با مشکلات بسیاری رو به‌رو هستند برهمین اساس از همه تصمیم‌گیران دولت و مجلس و سازمان مدیریت و برنامه ریزی درخواست می‌کنیم که در قوانین بازنگری کنند.


بازگیر در مورد اینکه آیا در دوره مدیریت معصومه ابتکار به این قشر توجه بیشتری شده یا در دوره عیسی کلانتری یادآور شد: همه مدیران این سازمان و مسئولان درصدد تقویت وضعیت معیشتی همکارانشان بوده‌اند اما تصمیم گیر اصلی و نهایی آنها نیستند.


رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهر تهران ادامه داد: محیط بانان کشور از لحاظ وضعیت معیشتی و تعداد در تنگنا هستند زیرا با توجه به اینکه فشارهای بسیاری به طبیعت وارد می‌شود و به دلیل بارگذاری بیش از حد در طبیعت و اصرار بر توسعه نامتوازن و استفاده بیش از ظرفیت در برخی مواقع از اکوسیستم‌ها ناچارند جان خود را برای حفظ طبیعت و حیات وحش فدا کنند.


وی یادآور شد: همچنین در مقایسه با سایر کارکنان دولت و بخش‌های مختلف از نظر دریافتی با مشکلات بسیاری مواجه‌اند، زیرا دریافتی ناچیزی دارند و میانگین حقوق آنان از 800 هزار تومان تا یک میلیون و 400هزار تومان در نظر گرفته شده است، البته شاید برخی از محیط بانان براثر سابقه و تجربه میزان دریافتی بیشتری داشته باشند.


بازگیر با اشاره به اینکه نیمی از چارت اداری محیط زیست خالی است، افزود: در کشور ما هر محیط بان به جای سه نفر کار می‌کند در حالی که در یک پاسگاه محیط بانی حداقل باید دو تیم وجود داشته باشد که هر تیم شامل یک فرمانده، یک اسلحه‌دار، یک راننده و دو محیط بان است که در هر مقطعی از زمان باید یک تیم آماده به کار باشد.


وی یادآور شد: بر اساس آنچه گفته شد، در یک پاسگاه محیط‌بانی باید حداقل 8 نفر فعالیت داشته باشند در حالی که هم اکنون در هر پاسگاه ما با 2 تا 3 نفر اداره می‌شود،‌همچنین در دنیا به ازای هر یک هکتار مساحت یک تیم محیط‌بانی فعالیت می‌کند، اما در کشور ما به ازای هر چند هزار هکتار یک نفر محیط بان فعال داریم.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته