دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
13 آذر 1396 - 14:03
ادامه بحران در یمن

خروج کارمندان سازمان ملل متحد از صنعاء/ سازمان ملل متحد برای حل بحران یمن میانجی‌گری می‌کند

هم‌زمان با ادامه بحران داخلی در یمن سازمان ملل متحد از آمادگی برای اعزام یک فروند هواپیما به جیبوتی برای انتقال دست‌کم 140 کارمند این سازمان از صنعاء خبر داد. همچنین یک دیپلمات سعودی اعلام کرد که سازمان ملل متحد برای حل بحران یمن میانجی‌گری می‌کند.
کد خبر : 238222

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا از رویترز، مقام‌های سازمان ملل متحد در امور کمک‌های بشردوستانه فاش کردند که این سازمان در میان درگیری‌های کنونی در یمن که باعث مسدود شدن مسیر منتهی به فرودگان بین‌المللی صنعاء شده است، تلاش دارد دست‌کم 140 کارمند امدادرسان خود را از صنعاء خارج کند.


در این راستا یک فروند هواپیما در جیبوتی ماموریت انتقال 140 امدادرسان را که نیمی از آن‌ها از نهادهای غیردولتی هستند را برعهده دارد.


در عین حال بنا به‌گفته منابع محلی، درگیری‌ها در صنعاء تا نزدیکی مقر سازمان ملل متحد رسیده است و خمپاره‌هایی به نزدیکی ساختمان این نهاد بین‌المللی در خیابان ستین در پایتخت یمن اصابت کرده است.


از سوی دیگر ساکنان صنعاء شاهد حرکت ده‌ها دستگاه تانک نیروهای انصارالله در خیابان‌های این شهر به سمت نقاط تماس با نیروهای صالح در محله‌های جنوبی هستند. محله‌های شمالی صنعاء نیز روزهای شنبه و یکشنبه شاهد درگیری‌های پراکنده‌ای بودند که در آن‌ها نیروهای انصارالله کنترل امنیتی اطراف فرودگاه بین‌المللی صنعاء را به دست گرفته و نیروهای نظامی خود را مستقر کردند.


طبق گزارش وب‌سایت شبکه الجزیره، نیروهای انصارالله خود را به منزل قدیمی صالح در محله حصبه واقع در شمال صنعاء رسانده‌اند و در مقابل، نیروهای صالح نتوانسته‌اند مسیرهای امدادی انصارالله را قطع کنند و عقب‌نشینی کرده‌اند.


طبق این گزارش، نیروهای انصارالله در حال حاضر محدوده محله مسکونی صالح و نزدیکانش در محله سیاسی را در کنترل دارند و در نهایت یا آن‌ها را می‌کشند یا بازداشت می‌کنند و هیچ کدام از آن‌ها نمی‌توانند به دیگر مناطق مأرب فرار کنند.


نماینده سازمان ملل متحد برای میانجی‌گری به ریاض رفت


از سوی دیگر پایگاه خبری اکسترا نیوز گزارش کرد: «محمد آل جابر، سفیر عربستان در یمن گفت سازمان ملل متحد نقش میانجی را در ارتباط با بحران یمن ایفا می‌کند و در این راستا اسماعیل ولد شیخ احمد، فرستاده ویژه سازمان ملل متحد به یمن برای رایزنی با مقام‌های سعودی به ریاض سفر کرده است.»


وی با تاکید بر نقش سازمان ملل متحد برای حل بحران‌های سیاسی، مدعی شد: «ائتلاف عربی به رهبری عربستان نقش مهمی را در یمن ایفا می‌کند و ملت یمن در حال جنگ علیه تروریسم هستند.»


به‌گفته برخی منابع عربستانی، اسماعیل ولد شیخ احمد، فرستاده سازمان ملل متحد به یمن روز گذشته (یکشنبه) وارد ریاض شد و امروز (دوشنبه) با عبد ربه منصور هادی، رئیس‌جمهوری مستعفی یمن دیدار خواهد کرد.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته