دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
27 خرداد 1394 - 14:10
نتایج گزارش هفتگی کیفیت هوا و وضعیت جوی تهران نشان می‌دهد

گرد و غبارها از بیابان‌ به تهران آمدند

مدیر واحد پایش و پیش‌بینی شرکت کنترل کیفیت هوا گفت: منشأ گردوغبارهای هفته گذشته تهران عمدتاً داخلی بوده و از بیابان­‌های اطراف تهران به سطح شهر آمدند.
کد خبر : 23811

به گزارش گروه اجتماعی آنا، مریم نادری با اعلام این خبر اضافه کرد: ارزیابی شاخص کیفیت هوا و وضعیت جوی تهران در هفته گذشته (16-22 خرداد) نشان می‌دهد که تهران 4 روز در شرایط نامطلوب (3 روز ناسالم برای گروه‌­های حساس و 1 روز ناسالم برای همه گروه‌ها) و 3 روز در شرایط سالم از نظر کیفیت هوا قرار داشته است.


آنطور که نادری می‌گوید؛ بررسی میانگین تغییرات ساعتی غلظت ذرات معلق کمتر از 10 و 2.5 میکرون اندازه‌گیری شده در ایستگاه‌­های سنجش آلودگی هوای تهران و پارامترهای هواشناسی برای روزهای مذکور حاکی از آن است که نفوذ جریانات خنک شمالی به استان‌‌های شمال کشور (دامنه­‌های شمالی البرز) و ایجاد گرادیان شدید حرارتی بین دامنه‌های شمالی و جنوبی البرز از عوامل تأثیر­گذار بر افزایش غلظت آلاینده‌­ها بوده است.


او افزود: با بررسی جهت و سرعت باد و دمای هوا به نظر می‌­رسد منشأ گردوغبارهای هفته گذشته عمدتاً داخلی بوده و از بیابان‌­های اطراف تهران به سطح شهر آورده شده است.


بنا بر گزارش واحد پایش و پیش‌بینی شرکت کنترل کیفیت هوا، از پارامترهای جوی مؤثر در چگونگی روند توزیع و تجمع آلاینده‌­ها در سطح شهر تهران سمت و سرعت باد است. بررسی گلبادهای رسم شده مربوط به هفته گذشته نشان می‌­دهد روز شنبه باد با سرعتی نسبتا متوسط (1تا 3.5 متربرثانیه) و با جهتی متغیر (شما‌‌ل­‌شرقی تا جنوب‌­شرقی) منجر به پراکندگی آلاینده­‌ها شده و شرایط سالمی از نظر کیفیت هوا برقرار کرده است.


مدیر واحد پایش و پیش‌بینی شرکت کنترل کیفیت هوا تاکید کرد: این شرایط تا بعد­ازظهر یکشنبه با تغییرات جزئی تداوم داشته است اما از ساعات پایانی بعد­از­ظهر یکشنبه سرعت باد به ویژه از سمت غرب و شمال­غرب روند افزایشی داشته است. گرادیان شدید حرارتی در اواخر روز یکشنبه افزایش سرعت باد (بالای 6 متر بر ثانیه)را به همراه داشته است و همزمان با افزایش سرعت باد میانگین غلظت آلاینده‌­های PM10 و PM2.5 به ترتیب به بیش از (µg/m3 600 ) و (µg/m3 200 ) رسیده است که این افزایش در 3 ماه گذشته بی­‌سابقه بوده است. غلظت این دو آلاینده به قدری بالا بوده که قدرت دید در برخی ساعت‌ها به 1500 متر کاهش یافته است.


به گفته وی، در روزهای دوشنبه تا چهارشنبه با وجود کاهش میانگین غلظت آلاینده‌­ها نسبت به یکشنبه، شرایط ناسالم برای گروه­‌های حساس تداوم داشته است. در بعد­از­ظهر روز چهارشنبه مجدداً افزایش لحظه­ای سرعت باد (حدود 20 متر بر ثانیه ) منجر به شکل‌گیری پدیده گردوغبار شده و قدرت دید را به حدود 800 متر کاهش داده است. به تدریج از بعدازظهر پنجشنبه با کاهش سرعت باد از غلظت آلاینده‌­ها کاسته شده و در روز جمعه نسبت به روزهای پیشین شرایط سالم‌­تری را تجربه کرده است.


اطلاعات غلظت آلاینده‌ها بر اساس داده ایستگاه‌های شرکت کنترل کیفیت هوا و اطلاعات هواشناسی اندازه‌گیری شده در ایستگاه مهرآباد از پایگاه اطلاعات دانشگاه وایومینگ تهیه شده است.




انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته