دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
27 خرداد 1394 - 12:29
با مخالفت سنای آمریکا

ارسال کمک تسلیحاتی کاخ سفید به پیش‌مرگه‌ها منتفی شد

کاخ سفید ارسال هرگونه تسلیحات برای کردهای عراق را به هماهنگی با دولت مرکزی عراق منوط کرد.
کد خبر : 23789

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا، متمم اضافه‌شده به قانون بودجه نظامی 2016 آمریکا از سوی سناتور جمهوریخواه برای ارسال مستقیم سلاح به اقلیم کردستان، در سنای آمریکا تصویب نشد.


سناتور جونی ارنستT سناتور جمهوری‌خواه ایالت آیوای، درخواست اصلاح قانون بودجه نظامی 2016 آمریکا را در سنا کرده و خواستار اضافه شدن متممی به آن به منظور ارسال مستقیم سلاح برای نیروهای پیشمرگ بدون دخالت دولت مرکزی عراق شده بود.


این متمم در جلسه روز سه‌شنبه 26 خرداد سنا به رأی گذاشته شد. برای تصویب این متمم به رأی 60 تن از نمایندگان نیاز بود اما این متمم با رأی مثبت 54 تن از نمایندگان سنا در مقابل مخالفت 45 تن از آنها از تصویب نشد.


اقلیم کردستان برای مبارزه با داعش از کاخ سفید درخواست ارسال کمک تسلیحاتی مستقیم به پیش‌مرگه‌ها کرده بود زیرا معتقدند بودند ارسال کمک نظامی کشورهای غربی و آمریکا به کردها از طریق دولت مرکزی عراق به کندی انجام می‌شود.


همین مساله مخالفت‌هایی را درعراق به دنبال داشت و مقامات و نمایندگان مجلس این کشور، طرح کنگره آمریکا مبنی بر ارسال تسلیحات به پیش‌مرگه‌ها را دخالت در امور داخلی عراق دانستند.


پس از ادامه مخالفت‌ها، کاخ سفید اعلام کرد ارسال مستقیم سلاح برای پیش‌مرگه‌ها یکپارچگی کشور عراق را تهدید می‌کند.


جیمز جفری، سفیر آمریکا در عراق، در سال‌های 2010 تا 2012 به بلومبرگ رویو گفته است به‌طورکلی هیچ راهی وجود ندارد که آمریکا سلاح سنگین مانند تانک در اختیار کردهای عراق قرار دهد.


وی افزود: کردها درخواست‌های منطقی از ما داشته‌اند که می‌بایست عملی می‌شد اما هنوز عملی نشده است؛ اما آن‌ها درخواست‌های غیرعملی و غیرمنطقی هم کرده‌اند که هیچ‌وقت عملی نخواهد شد.


آلیستر باسکی سخنگوی شورای امنیت‌ملی آمریکا هم به این رسانه گفته است سیاست ما بر این اصل استوار است که ارسال سلاح به عراق فقط از طریق دولت مرکزی این کشور صورت گیرد.


ستیو وارن سخنگوی وزارت دفاع آمریکا، پنتاگون هم به واشنگتن‌پست گفته است استراتژی نظامی آمریکا برای شکست داعش بر حفظ یکپارچگی عراق استوار است.


وی گفت: عراق واحد کلید موفقیت ما در جنگ با داعش است. سیاست ما این است که همه سلاح‌هایی که به عراق ارسال می‌شود باید از طریق دولت مرکزی این کشور توزیع شود.



چند تن از نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری 2016 آمریکا از ارسال مستقیم سلاح به اقلیم کردستان بدون هماهنگی با دولت مرکزی عراق حمایت کرده‌اند.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته