دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
12 آذر 1396 - 16:43
مدیرعامل سازمان بیمه سلامت خبر داد:

راه اندازی پایگاه اطلاعات بر خط بیمه‌شدگان درمان ایرانیان

مدیرعامل سازمان بیمه سلامت از راه اندازی پایگاه اطلاعات بر خط بیمه‌شدگان درمان ایرانیان در سازمان بیمه سلامت ایران خبر داد و گفت: در این سامانه اطلاعات بیمه شدگان ثبت می‌شود که براساس آن بخشی از مشکلات همپوشانی بیمه‌ای از بین می‌رود و به زودی قابلیت حذف دفترچه‌های بیمه برای پذیرش و ویزیت در بیمارستان‌ها به وجود می‌آید.
کد خبر : 237880

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری آنا، طاهر موهبتی، مدیرعامل سازمان بیمه سلامت ایران در نشست خبری عصر امروز در مورد آخرین وضعیت پرداختی‌های سازمان به داروخانه‌ها و پرنسل گفت: پرداختی‌های بیمه سلامت وارد برج هفت شده و پرداخت دانشگاه‌های علوم پزشکی به بهمن ماه رسیده است و اسفند ماه نیز پرداخت می‌شود.


وی با اشاره به حضور اندک خود از وزارت بهداشت به سازمان بیمه سلامت اظهار کرد: با توجه به اینکه داروخانه‌ها بنگاه اقتصادی کوچکی محسوب می‌شوند، پرداختی‌ها به آن‌ها نسبت به دانشگاه‌ها جلوتر است،‌به طوری که در ابتدای آغاز به کار در سازمان پرداختی‌ها به داروخانه‌ها در ماه نهم سال گذشته بود و اکنون به صورت میانگین مطالبات داروخانه‌ها تا پایان خرداد ماه پرداخت شده است.


موهبتی با اشاره به اینکه با این وضعیت پرداختی پرونده مطالبات سال ۹۵ دانشگاه‌ها از سازمان بیمه سلامت بسته می‌شود، افزود: تولیت و سیاستگذار فعلی وزارت بهداشت است در حالی که ضمانت اجرایی تحقق یک برنامه نیازمند آن است که پول هم در اختیار متولی و دستگاه سیاستگذار باشد.


مدیرعامل سازمان بیمه سلامت یادآور شد: به این ترتیب پول در اختیار هر دستگاهی که باشد می‌تواند براساس اعتبار و بودجه خود هزینه کند زیرا مدیریت هزینه یکی از اقدامات مهم سازمان است و اگر طرحی به تصویب برسد آن را منوط به تامین بودجه‌اش می‌کنیم.


موهبتی ادامه داد: بودجه بیمه سلامت از طریق هفت درصد حقوق ۸۰ میلیون نفر تامین می‌شود و سرانه هزینه هر نفر امسال معادل ۲۶ هزار تومان برآورد شده است البته هزینه هر نفر در سال گذشته ۳۴ هزار تومان بوده است و میزان مخارج و مصارف در حدود ۱۲ هزار تومان است و سالانه این سازمان حدود هفت هزار میلیارد تومان کسری بودجه دارد.


وی در مورد کسری سازمان بیمه سلامت نیز یادآور شد: کسری ناشی از مابه التفاوت مصارف با ورودی سازمان بیمه سلامت ۶۷۰۰ میلیارد تومان و انباشت بدهی منتهی به سال ۹۵ در سازمان بیمه سلامت ۴۴۰۰ میلیارد تومان است.


موهبتی ادامه داد: ۱۰۰۰ میلیارد تومان هم عدم وصول داشتیم البته در برخی از مواقع مسائل سلامت را به مسایل سیاسی و اغراض سیاسی گره می‌زنیم که در این بین به زیان مردم تمام می‌شود.


مدیرعامل سازمان بیمه سلامت با اشاره به اینکه نباید سازمان بیمه سلامت 14 ماه در پرداخت‌هایش تاخیر داشته باشد، گفت: سازمان هیچ پولی را در حساب خود معطل باقی نمی‌گذارد و به محض تخصیص به حد لازم آن را توزیع می‌کند برهمین اساس در طول این مدت ۳۵۰۰ میلیارد تومان توزیع معوقات داشتیم.


وی با اشاره به گران شدن مقطعی داروی تری پاراتاید برای بیماران پوکی استخوان یادآور شد: سازمان بیمه سلامت موظف به تبعیت از مصوبات شورای عالی بیمه است برهمین اساس در سال 94 دولت مصوبه‌ای مبنی تحت پوشش گرفتن یک داروی ویژه پوکی استخوان به شرط اثربخشی‌ اعلام کرد که در یک بازه زمانی یک ساله مشخص شد که این دارو‌ هزینه و اثربخشی‌ خود را از دست داده و به همین دلیل از پوشش بیمه خارج شده است.


موهبتی با تاکید براینکه همه بیماران خاص تحت پوشش بیمه رایگان هستند، افزود: بیمارانی که در مراکز دولتی‌ تحت معاینه قرار گرفته‌ و به وسیله پزشک نسخه دریافت‌ می‌کنند می‌توانند داروهای خود را از تمام داروخانه‌های دولتی و خصوصی طرف قرارداد با بیمه سلامت دریافت کنند. .


وی ادامه داد: تاکنون 15 استان از جمله سیستان و بلوچستان به ما اعلام کردند که تنها بخش دولتی ظرفیت‌ پذیرش بیماران را ندارد و به همین خاطر در این مناطق بیمه‌شدگان رایگان نیز از بخش خصوصی می‌توانند خدماتی با تعرفه دولتی دریافت کنند.


وی همچنین از راه اندازی پایگاه اطلاعات بر خط بیمه‌شدگان درمان ایرانیان در سازمان بیمه سلامت ایران خبر داد و گفت: در این سامانه اطلاعات بیمه شدگان ثبت می‌شود که براساس آن بخشی از مشکلات همپوشانی بیمه‌ای از بین می‌رود و به زودی قابلیت حذف دفترچه‌های بیمه برای پذیرش و ویزیت در بیمارستان‌ها به وجود می‌آید.


مدیرعامل بیمه سلامت ایران با اشاره به اینکه 10 درصد جمعیت کشور فاقد هر گونه پوشش بیمه‌ای هستند، افزود: اگر برای همه مردم بیمه اجباری را در نظر بگیریم باید حدود 21 میلیارد تومان اعتبار برای سال 97 در نظر بگیریم ولی در غیر این صورت به حدود 18 هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز داریم.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته