دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
27 خرداد 1394 - 13:47
در گفت‌وگوی آنا با رئیس شورای شهر مطرح شد

یک بام و دو هوای ساختمان علاءالدین و هتل اسپیناس 2 به روایت چمران

چند ماهی است که دو ساختمان علاءالدین و هتل اسپیناس2 به خاطر تخلفاتی که گفته می‌شود مالکان در ساخت آنها مرتکب شده‌اند، جنجال‌های بسیاری را برانگیخته و مدیریت شهری نیز نسبت به آنها واکنش نشان داده‌ و حتی پای دیوان عدالت اداری هم به این موضوع باز شده است. حالا رئیس شورای شهر تهران می‌گوید: در ماجرای علاءالدین ما منتظر صدور رای می‌مانیم اما تخلف اسپیناس 2 بخشیده شده است.
کد خبر : 23782

آرزو میرزاخانی، گروه اجتماعی- بهمن‌ماه سال 93 مالک یکی از مهم‌ترین پاساژ‌های پایتخت و صاحب چراغ جادوی موبایل ایران، معروف به «حاج رضا علاءالدین» سرانجام پس از سال‌ها، به علت تخلفی که در ساختن طبقه هفتم علاءالدین مرتکب شده بود، به دام قانون افتاد و ماموران شهرداری با در دست داشتن حکم کمیسیون ماده 100، راهی تخریب طبقه اضافه این ساختمان شدند.


همچنین هتل معروف به اسپیناس 2، که گفته می‌شود روی بامش استخر ساخته شده و طبقات اضافه آن اعتراض مستقیم یکی از اعضای شورای شهر را هم به دنبال داشت، از جمله پرونده‌هایی است که از آن روز تاکنون هنوز سرنوشت‌شان نامشخص مانده‌ است. ابهام‌های موجود در خصوص این دو سازه بهانه‌ای شد تا مهدی چمران، رئیس شورای شهر تهران را به گفت‌وگویی دراین باره دعوت کنیم.


* جناب چمران از سال گذشته تاکنون طبقه هفتم ساختمان علاءالدین پس از پلمپ و تخریب تعدادی از مغازه‌های آن بلاتکلیف مانده و به حال خود رها شده است. این در حالی است که مدیریت شهری نشان داد که می‌خواهد این طبقه را تخریب کند اما هنوز نتیجه نهایی برای تعیین تکلیف علاءالدین اعلام نشده است. علت این ماجرا چیست و در نهایت سرنوشت علاءالدین چه می‌شود؟


- تخریب علاءالدین حکم ماده 100 دارد اما صاحب آن به دیوان عدالت اداری شکایت کرده و اکنون این پرونده در دیوان مفتوح است. از آنجا که به موضوع‌های بسیاری در این زمینه پرداخته شده است، قاضی رسیدگی به این پرونده فرد تیزبینی بوده و اعلام کرده که باید به تمامی جزئیات پرونده علاءالدین پرداخته شود و به همین علت حداقل تا پایان مرداد ماه زمان لازم است تا این کار صورت گیرد. وی از چند شرکت مهندسی که محاسبات فنی و استراکچر را انجام می‌دهند، خواسته تا محاسبات فنی ساختمان علاءالدین را دوباره چک کنند که این اقدام هم زمان‌بر خواهد بود. با این وجود در حال تحقیق روی این موضوع هستند و در نهایت دیوان رای خود را باید در ارتباط با رای کمیسیون ماده 100 اعلام کند که باقی طبقه هفتم علاءالدین تخریب شود یا خیر.


* در این مدت مدیریت شهری چه خواهد کرد؟


- ما منتظر صدور این رای می‌مانیم.


* علت اعتراض به ساخت طبقه هفتم علاءالدین چه بوده است؟


- بر اساس نظر کارشناسان ساختمان علاءالدین مقاومت کافی برای تحمل طبقه هفتم را ندارد. البته اصولا اضافه اشکوب در ساختمان ممنوع است، چه مقاومت داشته باشد و چه نداشته باشد اما مقاومت ساختمان هم بررسی خواهد شد و پس از آن رای صادر می‌شود.


* هتل اسپیناس 2، سازه دیگری است که ماه‌ها در جلسات شورای شهر تهران و از سوی یکی از اعضای کمیسیون عمران مطرح شد و جنجال بسیاری را بر انگیخت. توضیح شما در این خصوص چیست؟


- اگر در اسپیناس 2 تخلفی صورت گرفته باشد به آن رسیدگی خواهد شد اما آنچه من می‌دانم این است که تنها تخلفی که در ساخت این سازه صورت گرفته روی بام آن حدود 340 متر مربع آبدارخانه یا آشپزخانه‌ای برای سرویس‌دهی به میهمانان ساخته شده که شهرداری منطقه در این باره بخشش کرده است.


* موضوع ساخت استخر روی بام چیست؟


- استخری روی بام ساخته نشده است. بلکه آبنمایی 70 سانتی‌متری ‌ساخته شده و 60 سانتی‌متر آب در آن جا می‌گیرد. مالک قصد داشته که در کنار این آبنما رستوران روبازی باشد و به همین علت این سازه را به این شکل ساخته است. البته برای پوشاندن آن از سقف سبک و بازشو استفاده کرده و برای این کار قرار بوده روی پایه‌های نصب شده چوبی چادر وصل شود اما شهرداری جلوی آن را گرفته و گفته است که این بخش از سازه در نقشه ساختمان نیست و به همین علت این کار متوقف شده است اما ساخت طبقات همچنان ادامه دارد و تخلفی هم در آن وجود ندارد. با این وجود این پرونده به کمیسیون ماده 100 ارسال شده است و در آنجا باید در خصوص این چادرها تصمیم‌گیری شود. اگر رای به تخریب داده شود، ستون‌ها برداشته می‌شود و از آنجا که اضافه طبقه نیست و سقف سبک محسوب می‌شود، ممکن است اعلام شود که عوارض این کار باید پرداخت شود. در هر صورت بستگی به اعضای کمیسیون ماده 100 دارد که چه نظری در این باره داشته باشند.


* سرانجام ساخت طبقات اضافه در این هتل چه خواهد شد؟


- گفته شده است که تعداد طبقاتی که برای این هتل تصویب شده، 17 طبقه بوده اما اکنون 19 طبقه ساخته شده است. این درست است زیرا وقتی به مالک اعلام شده که در مساحت 60 هزار مترمربع 17 طبقه باید بسازد، در تقسیمی که انجام داده متوجه شده است که با این اقدام راهروهای هتل طولانی می‌شود و برای جلوگیری از آن از شهرداری اجازه گرفته است تا در همین زیربنا به جای 17 طبقه، 19 طبقه بسازد یعنی سطح زیربنا را کم کند و به ارتفاع ساختمان اضافه کند که در شهرسازی تخلف محسوب نمی‌شود. بنابراین شهردار منطقه می‌توانسته که چنین اجازه‌ای به مالک بدهد. البته در صورتی که به جایی آسیب نرسد.


* موضوع ساخت نیم‌طبقه‌های اضافه در هتل اسپیناس2 چیست؟


- این هتل مانند همه هتل‌های دیگر نیم‌طبقه دارد که قاعدتا جایی برای صبحانه‌خوری است اما در اسپیناس 2 برای بخش اداری و حراست در نظر گرفته شده است. البته جمع مساحت این نیم‌طبقه‌ها از سطح همکف بیشتر است و علت آن هم این است که در دو طبقه برای آن فکر شده. به هر ترتیب تمامی سازه طبق نقشه بوده و جز 340 متری که شهرداری با عوارض به او بخشیده است و ستون‌هایی که احداث کرده، تخلفی صورت نگرفته است. با این وجود اکنون پرونده این هتل در کمیسیون ماده 100 است و هر تصمیمی که گرفته شود، از سوی مالک ساختمان تمکین می‌شود.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته