رئیس کل بیمه مرکزی: نمیخواهیم «بیمه توسعه» دیگری به وجود آید
به گزارش گروه اقتصادی آنا و به نقل از روابط عمومی و امور بین الملل بیمه مرکزی، محمد ابراهیم امین از توانگری مالی، توانمندی مدیریتی و شفافیت به عنوان سه ابزار مهم برای پیشرفت و توسعه صنعت بیمه نام برد و گفت: اگر ما این سه محور را در صنعت بیمه نظاممند کنیم و برای آن بستر مقرراتی و چارچوبهای نظارتی مهیا کنیم، میتوان امیدوار بود که صنعت بیمه صنعتی قابل اعتماد، پاسخگو، مسئول و در خدمت رشد، رفاه و توسعه اقتصادی کشور باشد.
وی خاطر نشان کرد: اگر شرکتهای بیمه در این سه شاخص نقص داشته باشند، طبیعتا پیشرفت و توسعه بیمه در کشور هم با مشکل مواجه میشود. حال برای اینکه بیمه مرکزی از توانگری مالی شرکتهای بیمه مطمئن شود باید مطابق قوانین نظارتی مالی فعلی در دنیا، مراقب توانایی ایفای تعهدات شرکتهای بیمه در هر لحظه باشد و این مهم از طریق بررسی میزان حق بیمههای دریافتی و هزینههای بیمهگری شرکتهای بیمه امکان پذیر است و اگر شرکتی این نسبت ها را رعایت نکند در بلند مدت دچار بحران می شود.
تایید صلاحیت مدیران عامل، قائم مقام، اعضای هیات مدیره، معاونین، مدیران فنی و اکچوئران شرکتهای بیمه در راس اقدامات بیمه مرکزی است |
رئیس کل بیمه مرکزی در ادامه تدبیر، صداقت، سلامت و اتخاذ تصمیمات مهم توسط مدیران دارای صلاحیت بیمهگری را توانمندی مدیریتی خواند و گفت: اگر مدیری صلاحیت لازم را نداشته باشد، نمیتواند میان توانگری مالی خود و تعهداتش نسبتهای لازم را رعایت کند و در نهایت مانند یک شرکت بیمه، صنعت بیمه را با چالش روبرو میکند.
وی گفت بیمه مرکزی برای جلوگیری از تکرار این تجربه تلخ، بحث تایید صلاحیت مدیران عامل، قائم مقام، اعضای هیات مدیره، معاونین و مدیران فنی و اکچوئران شرکتهای بیمه را در راس اقدامات خود قرار داده است تا سهامداران شرکتهای بیمه نتوانند به دلخواه افراد فاقد صلاحیت را با رابطه در اداره شرکت دخیل کنند.
امین با اشاره به رقابت نمایندگان در جذب پرتفوی با یکدیگر گفت: فروش بیمهنامه با توجه به تعداد شرکتهای بیمه موجود، کار دشواری است. در شرایط فعلی نمایندهای موفق است که یک شرکت بیمه معتبر را تبلیغ کند تا بتواند مشتری جذب کند، بنابراین اگر شرکت معتبری نداشته باشد به ارزان فروشی روی میآورد و صرفا با قیمت پایین و تقسیط می تواند مشتری جذب کند.
وی با اشاره به اعتقاد بیمه مرکزی به شفاف سازی، گفت: شفاف سازی شرکتهای بیمه را در مقابل مردم عریان میکند و مردم راحت تر میتوانند تصمیم بگیرند، لذا بیمه مرکزی تمام اطلاعات و آمار شرکتهای بیمه را با رعایت صداقت و عدالت و با سند و مدرک بر روی پرتال قرار می دهد.
به گفته او اگر بیمه مرکزی نتواند شرکت بیمه را به افزایش سرمایه، سطح توانگری مالی و یا محدود کردن ریسک مجاب کند، افکار عمومی به راحتی میتواند این کار را انجام دهد، چون این اطلاعات برای نمایندگان کاربرد دارد تا به استناد آن بتوانند در بازاریابی موفق شوند.
رئیس کل بیمه مرکزی با تاکید بر این که "نمیخواهیم بیمه توسعه دیگری به وجود آید" گفت: برای رسیدن به این هدف کار سخت و پیچیدهای نیاز نیست، بلکه با اعمال نظارت بدون اغماض و با انگیزه خدمت به جامعه و برچیدن فساد امکان پذیر میشود.
بیمه مرکزی تمام اطلاعات و آمار شرکتهای بیمه را با رعایت صداقت و عدالت و با سند و مدرک بر روی پرتال قرار میدهد |
وی نظارت بر توانگری مالی شرکتهای بیمه یکی از وظایف مهم بیمه مرکزی دانست و گفت: در صورتی که توانگری شرکت بیمهای کاهش یافت باید اطلاعرسانی شود تا مردم در خرید بیمه نامه از این شرکتها احتیاط کنند. بعد از آن ما به شرکت بیمه برای اصلاح وضعیت موجود اخطار میدهیم و اگر خود را اصلاح نکرد، عزل مدیران و تعلیق صدور را در دستور کار قرار میدهیم.
امین با تاکید بر این که هدف بیمه مرکزی از نظارت، دفاع از حقوق مردم است، ادامه داد: اگر کارکنان بیمه مرکزی به خصوص در حوزه نظارت درست به وظایف خود عمل نکنند، حقوق مردم پایمال میشود. وقتی آدم بی گناهی با وجود داشتن بیمه نامه معتبر به خاطر تصادف در زندان است همه ما در بیمه مرکزی مسئولیم و نباید بتوانیم راحت بخوابیم.
رئیس کل بیمه مرکزی نظارت را یک امر مقدس دانست و گفت: اگر صنعت بیمه قابل اعتماد و اتکا نباشد، پیشرفت نخواهد کرد و متعاقبا مردم از مواهب بیمه بهره مند نمیشوند و از یکی از مهمترین دستاوردهای جامعه بشری محروم میمانند.
انتهای پیام/