دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
محمد جواد شرافت در گفت‌وگو با آنا:

برخی اشعار چایچیان به سفارش علامه امینی بود/ بسیاری از اساتید امروز شاگرد معنوی «حسان» بودند

محمد جواد شرافت گفت: چایچیان از جلمه کسانی بود که به محضر علامه امینی رسیده بود و حتی برخی از شعرهایش را هم به سفارش وی سروده بود. همین تلمذ تاثیر زیادی بر زندگی‌ حبیب‌الله چایچیان داشت.
کد خبر : 237451

محمد جواد شرافت، شاعر آئینی، در گفت‌وگو با خبرنگار گروه فرهنگی آنا، در خصوص جایگاه حبیب‌الله چایچیان گفت: بسیاری از مردمی که اعتقادتشان با مجالس اهل‌بیت گره خورده است به واسطه حضور در این محافل با اشعار حبیب‌الله چایچیان آشنا هستند که این امر توفیقی برای هر شاعر محسوب می‌شود. در حقیقت حتی اگر یک بیت از اشعار در ذهن مردم باقی بماند و یا در جلسات اهل بیت زمزمه شود و باعث اشک ریختن شنونده شود، توفیق و موفقیتی برزگ به شمار می‌رود.


این شاعر آیینی عنوان کرد: وی از جمله شاعران قدیمی است و بسیاری از اساتیدی هم که امروزه در حوزه شعر آیینی فعالیت می‌کنند از شاگردان معنوی «حسان» هستند.


شرافت بیان کرد: چند باری خدمت چایچیان رسیدم که در این دیدارها دو نکته توجهم را بسیار به خود جلب کرد اول آنکه بر خلاف کسالتی که داشت، هر وقت پشت تریبون می‌رفت اشعار را بدون رونوشت می‌خواند و با این‌که به گفته خودش دچار فراموشی شده بود، بخاطر تسلط بر اشعار تمام ابیات را از حفظ می‌خواند.


وی گفت: نکته دوم که توجهم را بسیار به خود جلب کرد هیجان و شوری بود که در صدایش موج می‌زد. در حقیقت صدا و نوع شعرش برایم بسیار خاطره‌انگیز بود. وقتی در حرم حضرت معصومه (س) برای عموم مردم می‌خواند صدای گرمش توجه همه را جلب می‌کرد و اشعارش را با شور خاصی به زائران تقدیم می‌کرد.


شرافت آشنایی با بیان این‌که آشنایی با چایچیان برای شاعران جوانی چون وی درسی آموزنده است، عنوان کرد: توجه به فرم اشعار یکی از ویژگی‌ شعرهایش بود. اوی در دهه 40 اشعار چهارپاره سروده که همین امر نشان از نوگرایی وی است. همچنین در شعرهایش، اشعاری از قالب مستزاد هم دیده می‌شود که نشان از توجه چایچیان به شکل‌های متفاوت شعری است. از دیگر خصیصه‌های او اتصال وی به علما است چراکه شاعری که شعر مذهبی می‌سراید درکنار شعر باید به معرفت اثر هم توجه داشته باشد.


این شاعر آیینی در سخنانش تاکید کرد: چایچیان از جلمه کسانی بود که به محضر علامه امینی رسیده بود و حتی برخی از شعرهایش را هم به سفارش وی سروده بود. همین تلمذ تاثیر زیادی بر زندگی‌ حبیب‌الله چایچیان داشت.


وی همچنین خاطرنشان کرد: قرار بود برخی از دوستان مستندی از زندگی چایچیان تهیه و تولید کنند که به دلیل کسالتی که وی داشت، این امر به مرحله عمل نرسید.


انتهای پیام/

برچسب ها: شعر آیینی
ارسال نظر
هلدینگ شایسته