معیارهای انتخاب صادرکنندگان نمونه استان تهران تشریح شد
به گزارش گروه اقتصادی آنا به نقل از روابط عمومی اتاق بازرگانی تهران، محمد لاهوتی، عضو هیات نمایندگان اتاق تهران و رئیس کنفدراسیون صادرات ایران که از سوی اتاق تهران به عنوان مسئول دبیرخانه انتخاب صادرکنندگان نمونه برگزیده شده، در ابتدای این جلسه با اشاره به موافقت کارگروه انتخاب صادرکنندگان نمونه استان با واگذاری این امر به اتاق تهران گفت: حدود 54 پرونده به دبیرخانه ارسال شد و کار رسیدگی به این پروندهها نیز به طور دقیق انجام شد و استعلامهای لازم نیز از نهادهای مسوول اخذ شده است.
لاهوتی افزود: بر اساس آییننامه و دستورالعمل اجرایی مربوط به این موضوع، صادرکنندگان نمونه نباید دارای معوقات بانکی باشند و میزان صادرات آنها نیز از طریق گمرک راستیآزمایی شده است.
لاهوتی با اشاره به اینکه همه شرکتکنندگان در این آیین انتخاب صادرکننده نمونه، در عضویت یک تشکل ملی یا استانی هستند، گفت: در مسیر بررسی همه جوانب با دقت مورد بررسی قرار گرفته است که اجحاف به فعالان اقتصادی صورت نگیرد. در واقع باید تلاش میکردیم که از هرگونه برداشت سلیقهای جلوگیری شود و امتیازبندیها شفاف باشد.
او معیارهای حذف شرکتها از سیستم امتیازدهی را «عدم عضویت در بانک اطلاعاتی وزارت صنعت، معدن و تجارت»، «عدم دستیابی به کف میزان صادراتی» و «عدم عضویت در تشکلهای ملی، استانی، تعاون و یا اتاقهای مشترک» عنوان کرد و گفت: میزان کف صادراتی تعیین شده برای صادرکنندگان صنایع دستی، فرش دستباف، میوه و ترهبار، گل و گیاه معادل 500 هزار دلار، برای صادرکنندگان پتروشیمی، فرآوردههای نفتی و خودرو معادل 3 میلیون دلار و سایر گروهها یک میلیون دلار تعیین شده است.
لاهوتی سپس به معیارهای عمومی انتخاب صادرکنندگان برتر پرداخت و گفت: درآمد ارزی حاصل از صادرات، حفظ و توسعه بازارهای هدف و فعالیتهای بازاریابی، مهارت فنی و تخصصی شرکت در امر صادرات، عضویت در تشکلهای اقتصادی و تنوع اقلام صادراتی از جمله این معیارهاست.
او عنوان کرد که هر یک از گروههای کالایی از منظر برخی شاخصهای اختصاصی نیز مورد ارزیابی قرار گرفتهاند. او سپس اطلاعات پروندههای رسیده و نحوه امتیازدهی به صادرکنندگان را با نمایندگان تشکلهای ملی در میان گذاشت.
در ادامه این نشست، نمایندگان تشکلها نیز پیشنهاداتی را مطرح کردند؛ پیشنهاداتی نظیر اینکه به کسانی که در بازارهای دوردست فعالیت میکنند، امتیاز تشویقی اختصاص پیدا کند. یا اینکه میان صادرات مواد خام و صادرات محصولات تمام شده تمایز ایجاد شود. یکی از نمایندگان تشکلها نیز بر این عقیده بود که صادرکنندگانی که نسبت به بازارسازی اقدام میکنند نیز شایسته توجه ویژه هستند.
در انتهای این نشست محمد لاهوتی بیان کرد که پیشنهادات تشکلها در فرآیند انتخاب صادرکنندگان مدنظر قرار میگیرد و علاوه بر این عملیاتی شدن این پیشنهادات میتواند برای حمایت از صادرکنندگان نیز مورد پیگیری قرار گیرد.
انتهای پیام/