دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
11 آذر 1396 - 14:27
مدیرکل میراث فرهنگی استان کرمان در گفت‌وگو با آنا:

بناهایی که ثبت جهانی شده‌اند در زلزله کرمان آسیبی ندیده‌اند

مدیرکل میراث فرهنگی استان کرمان گفت: «خوشبختانه با این‌که تاکنون با بیش از 140 پس‌لرزه در استان روبه‌رو بوده‌ایم اما گزارشی مبنی بر صدمات جدی بر آثار تاریخی به ثبت رسیده، نداشته‌ایم.»
کد خبر : 237299

مدیرکل میراث فرهنگی استان کرمان در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگی آنا درباره تاثیر زلزله روز گذشته در هجدک کرمان گفت: با توجه به پس‌لرزه‌های متعددی که از روز گذشته در استان کرمان روی داده، بررسی وضعیت یک به یک بناهای تاریخی و مشاهده عینی از سوی کارشناسان را به کاری زمان بر تبدیل کرده است.


وی اظهار کرد: «کارشناسان همچنان مشغول بررسی هستند و هنوز گزارش کاملی نسبت به ویرانی ارائه نشده است.


وفایی بیان کرد: آنچه مسلم است این است که بر اثر زمین لرزه آسیب‌هایی چون ترک‌خوردگی و شکاف در سقف بناها و دیواره‌ها برخی اماکن تاریخی و کاروانسراهای موجود ایجاد شده است.


مدیرکل میراث فرهنگی استان کرمان ضمن اشاره به این‌که میزان خسارت وارده به میراث فرهنگی استان هنوز مشخص نشده، عنوان کرد: طولانی شدن مدت زمان بررسی‌ها بخاطر گستردگی و وجود مناطق صعب‌العبور است که امکان مراجعه و بررسی را سخت‌تر می‌کند.


وی در بخشی دیگر از صحبت‌هایش تاکید کرد: بناهای تاریخی که به ثبت جهانی رسیده اند تا این لحظه هیچ ویرانی نداشته‌اند و میزان خسارت در بناهایی هم که به ثبت ملی رسیده‌اند جزئی است بنابراین خسارت عمده‌ای تا این لحظه نداشته‌ایم.


وفایی صدمات ایجاد شده را ببشتر شامل قنات‌های شهرستان راهرو نظیر روستاهای گورک، حرجند، هجدک و کاروانسرای بخش کوهساران این شهرستان دانست.


انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب