دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
کارشناس بین‌المللی فوتبال:

کنکور کی‌روش در گروه B جام جهانی آغاز شده است/ مرد پرتغالی هنرش را در روسیه نشان دهد

کارشناس بین‌المللی فوتبال گفت: ایران در گروه مرگ قرار ندارد و کنکور کی‌روش برای صعود از گروه B آغاز شده‌است.
کد خبر : 237230

جلال چراغپور در گفت‌وگو با خبرنگار ورزشی خبرگزاری آنا، در خصوص قرعه‌کشی جام جهانی 2018 روسیه و همگروهی ایران با تیم‌های پرتغال، اسپانیا و مراکش گفت: «وقتی به قرعه‌کشی انجام شده نگاه می‌کنیم و وضعیت گروه‌ها را مورد بررسی قرار می‌دهیم به این نتیجه می‌رسیم که در بیشتر گروه‌ها هر 4 سبک موجود در فوتبال دنیا وجود دارد اما در گروه B که تیم ملی کشورمان قرار دارد 3 تیم از یک سبک فوتبالی تبعیت می‌کنند و آن را در زمین اجرا می‌کنند.»


*سبک بازی یکسان ایران با پرتغال و اسپانیا


او ادامه داد: «منظور من از یک سبک فوتبالی، سبک بازی آمریکای لاتین است که در راس آنها پرتغال و اسپانیا قرار دارند. کشورهای اروپایی که فوتبال‌شان بوی آمریکای لاتین را می‌دهد. آنها از تاکتیک بالا، پاسکاری زیاد، حرکات با طمانینه، چابکی، طراوت و حرفه‌ای‌گری بهره می‌برند. سومین تیمی که فوتبالی در سطح آمریکای لاتین ارائه می‌دهد، ایران است. این فوتبال را مردی از اروپا به نام کارلوس کی‌روش به ایران انتقال داده است. کسی که در زمان برگزاری مسابقات جام جهانی 8 سال از عمرش را در سمت سرمربی تیم ملی ایران گذرانده است.»


کارشناس بین‌المللی فوتبال خاطرنشان کرد: «کی‌روش پس از جام جهانی 2014 آهسته آهسته تیم ملی را جوان و تفکرات خودش را به بازیکنان تیم ملی منتقل کرد.تیم ملی ایران دیگر بازیکنان درشت استخوان و قد بلند را کمتر در ترکیب دارد و بیشتر از بازیکنان چابک، دریبل زن با پاس زیاد استفاده می‌کند.»


وی تصریح کرد: «سبک فوتبال ایران با تیم‌های اسپانیا و پرتغال همخوانی دارد. برخلاف آنکه اکثر کارشناسان فوتبال بر این باورند که ما در گروه مرگ قرار داریم به اعتقاد من ایران در مناسب‌ترین گروه ممکن قرار گرفته است. از نگاه تمام علوم وقتی به گروه تیم ملی نگاه کنیم، می‌بینیم با تیم‌هایی روبه‌رو می‌شویم که سال‌هاست سرمربی تیم ملی سبک بازی آنها را سرمشق شاگردانش کرده است. مگر با همین سبک بازی ما تیم اول آسیا نشدیم. مگر پس از برزیل دومین تیم راه یافته به جام جهانی نبودیم. پس بهتر است به جای سورپرایز شدن از همگروهی با پرتغال و اسپانیا به این موضوع بیاندیشیم که چگونه می‌توانیم از گروه‌مان صعود کنیم.»


چراغپور یادآور شد: «در جام جهانی 2014 برزیل ما در بازی اول با نیجریه تیمی از آفریقا بازی کردیم،‌ مسابقه دوم را با آرژانتین از آمریکای جنوبی انجام دادیم، این دو مسابقه نیاز به انعطاف فراوانی داشت که در مجموع عملکرد مناسبی را ارائه کردیم اما در بای سوم برابر بوسنی که فوتبالی از شرق اروپا را ارائه می‌کرد، انعطاف تاکتیکی لازم را نداشتیم چون توان بدنی بازیکنان برای ارائه فوتبالی متفاوت با بازی‌های اول و دوم را از دست داده بودیم و در نتیجه 3 گل خوردیم. این بار در بازی اول با تیمی آفریقایی دیدار داریم ولی در بازی‌های بعدی با یک سبک فوتبالی مواجه می‌شویم که این به سود تیم ملی است.»


*آشنایی کی‌روش با شیوه بازی حریفان


او تاکید کرد: «کی‌روش باعث شد تا تیم ملی فوتبال ایران برند پرتغالی بگیرد. فراموش نکنیم که او سرمربی امیدهای پرتغال بوده است. پس بازیکنان تیم ملی کشورش را به خوبی می‌شناسد. او فوتبال کشورمان را به تیم ملی کشورش که زمانی سرمربی بزرگسالانش هم بوده، خیلی نزدیک کرده است. کی‌روش اسکلت‌بندی تیم پرتغال را می‌شناسد و با فوتبال اسپانیا هم غریبه نیست. جام جهانی کنکور کی‌روش است و باید نشان دهد که فرار او از بازی با تیم‌های بزرگ فقط برای بالا بردن ساعت‌های گل نخوردن تیمش بوده است یا اینکه قصد داشته تیمی را روانه مسابقات کند که با شیوه‌ای ناشناخته به مصاف حریفان مطرح جهانی خود برود. کی‌روش با تجربه 8 سال حضور در ایران باید از پرتغال و اسپانیا امتیاز بگیرد. کاری که آنچنان هم سخت نیست.»


*کنکور کی‌روش شروع شده است


کارشناس بین‌المللی فوتبال در واکنش به این موضوع که سطح فوتبال اسپانیا و پرتغال بالاتر از آن است که بخواهیم بدون سختی کشیدن فراوان از آنها امتیاز بگیریم، تصریح کرد: «وقتی از لحاظ آماری فوتبال ایران را با اسپانیا و پرتغال مقایسه کنیم، بدون تردید آنها خیلی برتر از ما هستند. فرهنگ فوتبالی 100 ساله اسپانیا را ما نداریم. پرتغال هم یکی از بهترین تیم‌های فوتبال دنیا بوده و هنوز هم در سطح اول دنیاست. موضوع مهم واقعیتی است که در فوتبال ایران وجود دارد. ما با کی‌روش تیم اول آسیا هستیم. آیا این اول بودن، کیفیتی بوده یا کمیتی است؟»


وی ادامه داد: «اگر با بردن تیم‌های کوچک اول آسیا شدیم که فایده‌ای ندارد.حالا وقت رو شدن دست کی‌روش است. اگر واقعا کی‌روش در این سال‌ها فوتبال به بازیکنان تیم ملی یاد داده است چه جایی بهتر از جام جهانی روسیه و چه حریفانی بهتر از پرتغال و اسپانیا که بازیکنان طراز اول کم ندارند. سبک بازی‌های این دو تیم خیلی بهتر از گروهی است که در آن برزیل، سوئیس و صربستان در آن قرار دارند. 3 تیمی که فوتبالی متفاوت را ارائه می‌کنند. یا اینکه در گروهی که بلژیک و انگلیس حضور دارند، قرار می‌گرفتیم خیلی خوب بود؟ پاسخ به این سوال‌ها منفی است چرا که بازی تیم های این گروه‌ها متفاوت با یکدیگر است که این موضوع به ضرر تیم ملی ایران می‌شد. سرمربی تیم ملی باید نشان دهد که این همه سال بیهوده هدایت فوتبالیست‌های ایرانی را برعهده نداشته است.»


*مراکش حریف آسانی نیست


چراغپور درباره اینکه تیم ملی ایران چگونه می‌تواند از گروهش صعود کند، اظهارداشت: «به طور قطع و مسلم، بازی اول با مراکش خیلی مهم است. تیم ملی در تمامی بازی‌های تدارکاتی‌اش ار مواجه شدن با سبک فوتبالی که مراکش ارائه می‌کند، اجتناب کرده است. مراکش مدافعانش در اروپا بازی می‌کنند، برخی از هافبک‌ها و مهاجمانش نیز در لیگ‌های اروپایی حضور دارند، این در حالی است که از تیم ملی ایران بازیکنانی در لیگ‌های هلند، سوئد و روسیه حضور دارند. بنابراین مراکش حریفی آسان نیست و این تیم را نمی‌توان به راحتی مغلوب کرد ولی نباید نا امید باشیم که از این حریف آسیایی کسب 3 امتیاز غیرممکن است.»


کارشناس بین‌المللی فوتبال افزود: «معمولا تیم‌ها در بازی‌های اول‌شان با احتیاط به مصاف حریف اول خود می‌روند و ما با توجه به دو بازی خیلی سختی که با اسپانیا و پرتغال داریم نباید همه توان‌مان را خرج مراکش کنیم. به طور قطع اسپانیا و پرتغال در بازی اول‌شان همه توان‌شان را صرف نمی‌کنند تا برنده از زمین بیرون بیایند و می‌خواهند مقابل مراکش و ایران ضمن کسب 3 امتیار گل‌آوراژ درخشانی هم از خود به جای بگذارند برای همین کی‌روش در روز اول مقابل نماینده آفریقا نباید همه توان تیمش را خرج کند تا 3 امتیاز را به هر قیمتی به دست آورد. گام اول باید نباختن به مراکش باشد و قدم بعدی هم اینکه برای بردن این تیم برنامه‌های‌مان را اجرا کنیم تا با 3 امتیاز به مصاف اسپانیا برویم.»


*همه‌چیز در کنترل کی‌روش است


چراغپور خاطرنشان کرد: «بعد از بازی مراکش، اگر دیدار اسپانیا و پرتغال با مساوی تمام شود که از نظر من خیلی هم احتمالش زیاد است، این دو تیم با این تدبیر برابر ما حاضر می‌شوند که با زدن گل‌های بیشتر برای صدرنشینی گام بردارند. به خصوص در روز آخر پرتغال عطش بیشتری دارد که گل‌های زده‌اش را افزایش دهد ولی همه چیز در کنترل سرمربی تیم ملی ایران است که در این میدان‌های دشوار، چه فرمولی را درنظر می‌گیرد و به بازیکنانش انتقال می‌دهد تا آنها با شگفتی‌سازی مجوز صعود بگیرند. کی‌روش باید هنر مربیگری‌اش را نشان دهد.»


او در پایان سخنان خود، تاکید کرد: «تلاش کی‌روش برای موفقیت در کنکور گروه B جام جهانی روسیه از جمعه شب شروع شده است و باید دید برنامه‌های سرمربی پرتغالی تیم برای رساندن تیمش به مرحله بعدی جام جهانی چیست. هر چند او با تهدید به کناره‌گیری از هدایت تیم ملی به خاطر مصاحبه نکردن با رسانه‌های داخلی از همین حالا نشان داده که از همگروهی شاگردانش با اسپانیا و پرتغال دچار شوک نشده و تدابیرش برای رویارویی قدرتمندانه با حریفان نامدار اروپایی را آغاز کرده است.»


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته