دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
26 خرداد 1394 - 16:02

گزارش آنا از بدرقه 175 غواص آسمانی/ حضور پرشور طیف‌های مختلف مردم با ظواهر متفاوت + حاشیه‌ها

مراسم تشییع پیکر شهدای غواص عملیات کربلای 4 در حالی با حضور پر شور طیف‌های مختلف مردم و با ظواهر متفاوت در میدان بهارستان جلوه‌ خاصی یافت که برخی از این مراسم معنوی، غرورآفرین و فرصتی وحدت‌آفرین، برای تبلیغ علیه مذاکرات هسته‌ای و همچنین موضوع حضور زنان در ورزشگاه‌ها سوءاستفاده کردند.
کد خبر : 23678

به گزارش خبرنگاران خبرگزاری آنا، میدان بهارستان و خیابان‌های متتهی به این میدان، شاهد حضور جمعیت پر احساسی است که برای بدرقه شهدای غواص عملیات کربلای 4 به خیابان آمدند. همچنین جمع زیادی از مسئولان کشوری و لشکری در این مراسم حضور داشتند.


بنابر این گزارش، جمعیت در حال اضافه شدن به میدان بهارستان بود. این در حالی است که بر روی برخی اتوبوس‌ها و خودروها، عباراتی مانند «تجمع امت حزب‌الله برای اعلام انزجار از حضور زنان در ورزشگاه ها» نقش بسته بود.


همچنین برخی شعارهای «لبیک یا حسین»، «هیهات من الذله»، «مرگ بر منافق» و ... سر می‌دهند.


سیل جمعیت از سمت خیابان‌های منتهی به سمت میدان بهارستان در حال پیاده‌روی هستند. مغازه‌های اطراف خیابان جمهوری نیز پرچم‌هایی قرمز رنگ را بر فراز مغازه‌های خود بر افراشته‌اند که از سوی برگزار کنندگان در میان آنها توزیع شده است.


بر روی پرچم‌هایی زرد رنگ نیز شعار «هیهات من الذله» و «نه سازش، نه تسلیم، نبرد با آمریکا» نوشته شده که بعضی از مردم، آنها را در دست دارند. همچنین پرچم‌های زرد رنگ منقش به آرم هسته‌ای در میان مردم توزیع می‌شود که روی آن عبارت «ما تا آخر ایستاده ایم» نوشته شده است.



خبرنگاران آنا گزارش دادند که قشرهای مختلف مردم در این تجمع عظیم با ظواهر مختلف حضور دارند که نشان از آن دارد که شهدای عظیم الشأن انقلاب فارغ از جنجال های سیاسی مورد احترام و ستایش همه افراد و گروه‌ها هستند. با این حال یک روزنامه منتقد مذاکرات هسته‌ای با تیتر «خوب موقعی آمدید؛ امروز تهران با تشییع پر شکوه شهدای غواص و خط شکن، رنگ و بوی عزت غیرت و استقامت می گیرد» در میان مردم توزیع می شود.



در حاشیه این مراسم نیز برگه‌ای با امضای جمعی از طلاب مدرسه ایروانی در مخالفت با حضور زنان در ورزشگاه در میان مردم پخش شد.


از دیگر حواشی این مراسم می توان به نصب پلاکاردی اشاره کرد که تصویر زمینه آن دانشمند هسته ای را با روپوش سفید نشان می دهد که دستانش از پشت بسته شده و در ذیل آن نوشته شده است: «دیروز آواکس‌های آمریکایی کربلای 4 را لو دادند؛ امروز نقشه آژانس آمریکایی چیست؟».


در ادامه این مراسم از پشت تریبون مراسم این جمله امام خمینی(ره) که «کسی تصور نکند که ما راه سازش با جهانخواران را نمی‌‏دانیم، ولی هیهات که خادمان اسلام به ملت خود خیانت کنند!...» قرائت و با اشاره به مذاکرات هسته‌ای گفته شد: «اگر همه ما را به اسارت ببرند هیهات که نامه شرک و نفاق را امضا کنیم».









یکی از سخنرانان این مراسم در سخنرانی خود گفت که شهدا امروز آمده‌اند میان قوای مجریه، قضاییه و مقننه و نیروهای مسلح و همه ارکان نظام وحدت و انسجام ایجاد کنند



همچنین سرود «برخیزید ای شهیدان راه خدا» از بلندگوهای تعبیه شده در مراسم پخش شد و مردم نیز با آن همراهی کردند.


یکی از سخنرانان این مراسم در سخنرانی خود گفت که شهدا امروز آمده‌اند میان قوای مجریه، قضاییه و مقننه و نیروهای مسلح و همه ارکان نظام وحدت و انسجام ایجاد کنند.


پس از آن حاضران در مراسم پس از گوش دادن به آیاتی چند از کلام الله مجید آماده تشییع شهدای غواص عملیات کربلای 4 شده‌اند.


مسیر اعلامی تشییع


حرکت تشییع‌کنندگان از میدان بهارستان آغاز و پس از گذر از خیابان جمهوری، خیابان فردوسی، خیابان امام، خیابان سی‌تیر، خیابان فیاض‌بخش و خیابان وحدت اسلامی وارد خیابان بهشت، کوچه معراج و ستاد مرکزی معراج الشهدای تهران خواهند شد.


اخلال در سخنرانی محسن رضایی


به دلیل ازدحام جمعیت، مراسم با تاخیر آغاز شد و سرلشگر محسن رضایی، فرمانده سپاه در دوران دفاع مقدس سخنانش را بعد از ساعت 17 آغاز کرد. در اوایل سخنرانی او، خانمی که پرچم فلسطین در دست داشت و نزدیک جایگاه سخنرانی بود، شروع به سردادن مکرر شعار «مرگ بر منافق» کرد که افراد کناری او، این خانم معترض را به سکوت فراخواندند.


زمانی که محسن رضایی در سخنانش به موضوع عملیات کربلای 4 رسید، شماری از حاضران مقابل محل سخنرانی شعار «این همه لشکر آمده، به عشق رهبر آمده» سر دادند.


زمانی که رضایی بحث مذاکرات را آغاز کرد، عده زیادی به همهمه و سر دادن شعار «نه سازش، نه تسلیم، نبرد با آمریکا» پرداختند که دبیر مجمع تشخیص مصلحت برای دقایقی مجبور به توقف سخنرانی شد. عده‌ای هم آن سوتر در حال «دمام» زدن بودند. در عین حال وقتی وی خواستار «گره نزدن آب خوردن با تحریم‌ها» شد، شعاردهندگان مذکور به تشویق او پرداختند.


در ادامه این مراسم نیز سعید حدادیان، مداح پس از ورود پیکر مطهر شهدا به میدان بهارستان در اظهاراتی آکنده با طعنه گفت: «ما در اینجا با آن کسی که برمی‌گردد و می‌گوید که جیب ملت ایران خالی است یک حرف داریم و آن این است که جیب ملت پر از عکس شهدا و امام است».


ترافیک شدید و نارضایتی تشییع کنندگان


جمعیت گسترده و عدم برنامه ریزی مناسب باعث شد تا در برخی مسیرهای منتهی به میدان بهارستان، خودروهای متعدد متوقف شده و ترافیک قفل شود، به نحوی که از یک سو تا حدودی کنترل ترافیک از دست پلیس خارج شده و از سوی دیگر عدم امکان حرکت تشییع کنندگان، باعث نارضایتی آنان شود. از خیابان‌های اطراف مسیر تشییع نیز ترافیک شدید گزارش شده است.


پس از ورود پیکر شهدا به میدان بهارستان، خیل عظیم جمعیت با چشمانی اشکبار پیکرهای پاک شهدا را تشییع کردند که همین ازدحام جمعیت موجب بروز تاخیر در حرکت خودروهای حامل پیکر پاک شهدا شد.


محسن رضایی: در حالی که دولتمردان ما در حال مذاکره هستند این مراسم تشییع بسیار معنادار است


همچنین در این مراسم محسن رضایی، دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام به عنوان سخنران این مراسم با بیان اینکه ما همانند غواصان شهید در مقابل زیاده خواهان می ایستیم گفت: غواصان شهید، صدای شهدا را به گوش جوانان رساندند.


وی با بیان اینکه این شهدا با دستان بسته به شهادت رسیدند اما تسلیم دشمن نشدند، افزود: ما می خواهیم با ایستادگی بر آرمان های شهدا سیلی به گوش زیاده خواهان عالم بزنیم.








در شرایط و فضای بین المللی امروز و در حالی که دولتمردان ما در حال مذاکره هستند نیاز به جوشش و خروش ملت ایران احساس می شد و باید از سوی ملت ایران به دشمنان پیام داده می شد و این اقدام بسیار معنادار است


رضایی با تاکید بر اینکه شهدا زنده هستند گفت: با انتشار خبرهای مربوط به شهدای غواص یکبار دیگر بوی شهادت ایران اسلامی را در بر گرفت و بار دیگر صدای شهدا به گوش جوانان رسید.
دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: جوانانی که حتی دفاع مقدس را ندیده بودند چه با حضور، چه در فضای مجاری و چه در کوچه ها ثابت کردند که پیروان راستین شهدا هستند.
رضایی افزود: در شرایط و فضای بین المللی امروز و در حالی که دولتمردان ما در حال مذاکره هستند نیاز به جوشش و خروش ملت ایران احساس می شد و باید از سوی ملت ایران به دشمنان پیام داده می شد و این اقدام بسیار معنادار است.
وی با بیان اینکه داعش و گروه های تکفیری خودشان را به 35 کیلومتری بغداد رساندند خاطرنشان کرد: در ماه های حرام روزی نیست که در یمن مظلوم مردم بی گناه بمباران نشوند.
رضایی تاکید کرد: در این شرایط لازم بود یک بار دیگر از سوی شهدا یک قیام و فریاد الله اکبری در ملت ایران بلند شود تا دشمنان فکر نکنند می توانند به حیات ننگین‌شان ادامه دهند.


تشریح چگونگی شهادت غواصان در عملیات کربلای 4
دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در بخشی دیگر از سخنانش در تشریح چگونگی شهادت غواصان در عملیات کربلای 4 در طول دوران دفاع مقدس تصریح کرد: غواصان اساسی ترین ماموریت خط شکنی را برعهده داشتند، آنها یک ساعت قبل از اینکه ماموریت شروع شود در تاریکی شب به سمت سنگرها حرکت کردند.
وی اظهار کرد: غواصان وقتی به کار گرفته شدند که به این نتیجه رسیدیم که باید جنگ را به رودخانه بکشانیم، بنابراین ناچار شدیم به نیروی جدید به نام غواصان مجهز شویم.
رضایی افزود: در عملیات های والفجر هشت، کربلای هشت، عملیات خیبر و بدر غواصان مهمترین سنگر دفاعی دشمن را باید له می کردند و از بین می بردند تا تیربارهای دشمن خاموش شود و رزمندگان عملیات را انجام دهند.
وی با اشاره به جوسازی های بعد از تفحص غواصان شهید از سوی دشمنان و کمک رسانان به نظام بعث عراق در طول جنگ تحمیلی، افزود: عده ای از دشمنان در میان احساسات مردم می گفتند که شهدای ایرانی در خاک عراق چه می خواستند که باید در جواب به آنها گفت، شما می خواستید بعد از اینکه متجاوزین را بیرون کردیم به آنها گل می دادیم و تشویقشان می کردیم.


اگر این غواص ها نمی جنگیدند آیا ایران امروز امنیت داشت


دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام عنوان کرد: اگر این غواص ها نمی جنگیدند آیا ایران امروز امنیت داشت و کشور های دیگر چشم تجاوز به ایران نداشتند؟
محسن رضایی با اشاره به اینکه ما باید دشمن را تنبیه می کردیم، دشمنی که به ملت ایران تجاوز کرده بود، اظهارداشت: غواصان ما برای استقلال و پیشرفت کشور جان خود را دادند اما تسلیم نشدند.
دبیر مجمع تشخیص مصلحت گفت: اخیرا گفتند که شهدا در عملیات شکست خورده ای حضور داشتند؛ اگر کربلای چهار شکست خورد چرا بزرگترین عملیات بعد از آن شکل گرفت.


رضایی افزود: کسانی که انقلاب را تحریف و شایعه سازی می کنند می خواهند راه مقاومت، راه ولایت، راه امام، راه پیروزی و راه شهدا را با تبلیغات کور کنند.
وی تاکید کرد: امروز همه اعتراف می کنند که ایران لنگرگاه منطقه است، چرا با این کشور و مردم که می تواند به اسلام و منطقه کمک کند دشمنی می کنید.
دبیر مجمع تشخیص مصلحت اظهارداشت: شهدا برای اولین بار زنجیره شکست های تاریخی را پاره کردند، برای نخستین بار سرزمین های اشغالی را آزاد کردند.
رضایی تاکید کرد: سیاستمداران، رزمندگان و بسیجیان ما پای مسیر شهدا ایستاده اند. مسیر شهدا پرچم داری به نام ولایت دارد که مثل لنگری کل انسجام ایران را نشان داده است.
وی با اشاره به اینکه ملت ایران بیش از گذشته اقتدار یک ملت مستقل را به نمایش می گذارد، پس از شعار های حمایتی جمعیت گفت: این صداها را کسانی که پشت میز مذاکره هستند باید به خوبی بفهمند؛ این صداها جدی و واقعی است.
رضایی به خبرنگاران حاضر در جمعیت اشاره کرد و گفت: امیدوارم این خبرنگاران خارجی که بیش از 200 نفر هستند این صداها که صدای واقعی ملت ایران است را به گوش جهانیان برسانند و بدانند که ملت ایران به هیچ وجه عقب نشینی نمی کند و به راه شهدا ادامه خواهد داد.
وی با تاکید بر اینکه از جامعه ما نباید اخبار نادرست به دنیا ارسال شود، تاکید کرد: ملت ایران، جوانان ایران، اندیشمندان ایران و نخبگان آن غنی و مملو از انرژی، معرفت، عرفان و معنویت اند که می تواند همه دنیا را سیراب کند.








پیام ملت ایران است که ما دوران قاجار و دوران پهلوی را در کشور تکرار نخواهیم کرد، سیاست خارجی قاجار و پهلوی در ایران تکرار نخواهد شد. ما 300 سال وابستگی، عقب ماندگی و تجزیه ایران را کنار گذاشته ایم و با کسی جنگ نداریم، ما می گوییم حرف منطقی ملت ایران را گوش کنید

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه ایران، اسلام و نظام ما می تواند به همه دنیا و انسان ها کمک کند، اظهار کرد: من از سوی همه رزمندگان دفاع مقدس و به نمایندگی از آنان اعلام می کنم از نجابت ملت ایران کسی سوء استفاده نکند، در دنیا کسی از نجابت ملت ایران سوء استفاده نکند، اگر روزی خشم ملت ایران به جوشش درآید مطمئن باشید افسوس تاریخی خواهید خورد همان طور که در جنگ افسوس تاریخی خوردید.


ما دوران قاجار و دوران پهلوی را در کشور تکرار نخواهیم کرد


وی خاطرنشان کرد: پیام ملت ایران است که ما دوران قاجار و دوران پهلوی را در کشور تکرار نخواهیم کرد، سیاست خارجی قاجار و پهلوی در ایران تکرار نخواهد شد. ما 300 سال وابستگی، عقب ماندگی و تجزیه ایران را کنار گذاشته ایم و با کسی جنگ نداریم، ما می گوییم حرف منطقی ملت ایران را گوش کنید.
دبیر مجمع تشخیص مصلح نظام در ادامه با تاکید بر اینکه ما در چارچوب اصول بین المللی غنی سازی می خواهیم خطاب به غرب، گفت: به ما نگاه تبعیض آمیز نداشته باشید، ما دنبال آزادگی و پیشرفت هستیم، غواصان دست بسته می گویند اگر دستان ما بسته باشد و ما را تیرباران کنید باز هم تسلیم زور و زیاده خواهی نخواهیم شد. به همه دنیا اعلام می کنیم که ما به دنبال حقوق انسان ها، حقوق ملت ها، امنیت در منطقه و حفظ منافع ملی هستیم.


رضایی گفت: متجاوزان سرجای خود بنشینند، ما امروز پرچم امنیت به دست داریم و دنبال امنیت و آرامش برای کشور و ملت هستیم. نگویند نیروهای حزب اللهی می خواهند جنگ درست کنند، نمی خواهیم با دست باز ما را تسلیم کنند و عزت و شرفمان را زیر پا بگذارند.
دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام تصریح کرد: دنیا مطمئن باشد تا رهبری و ولایت فقیه در این کشور است شهادت طلبی هست و هیچ قدرتی نمی تواند به ایران حمله کند. قبل از اینکه بخواهید در داخل کشور فتنه درست کنید یا به مرزها نزدیک شوید حساب‌هایتان را بکنید.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته