دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
08 آذر 1396 - 09:50
انتقاد محسن هاشمی از خلف وعده دولتی‌ها؛

دولت قرار بود 24 وظیفه را به شهرداری‌ها واگذار کند

رئیس شورای شهر تهران اعلام کرد که قرار بود 24 وظیفه از دولت در راستای کوچک‌سازی به شهرداری سپرده‌شود اما تاکنون این اتفاق نیفتاده‌است.
کد خبر : 236431

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری آنا، محسن هاشمی در پنجاه و نهمین اجلاس مجمع مشورتی روسای شوراهای اسلامی مراکز استان تهران با بیان اینکه این ایام مقارن با سالروز تاسیس بسیج مردمی‌ترین نهاد انقلاب از سوی امام خمینی است، اظهار کرد: جلسه امروز یک نشست شوراهای اسلامیست که یک سازمان مردم نهاد جهت مدیریت شهری است مناسب است که به اهداف و رسالت‌های بسیج و چشم‌انداز مطلوب آن در جامعه توجه کنیم.


وی با اشاره به نحوه تشکیل بسیج مستضعفین اضافه کرد: تشکیل بسیج مستضعفین قبل از حمله ناجوان‌مردانه حکومت بعثی عراق به ایران بود و عمق دوراندیشی و آینده‌نگری امام خمینی را نشان می‌داد. اگر چه با پایان جنگ تحمیلی ابعاد دیگری از حکمت تشکیل این سازمان مردمی مشخص شد و دامنه خدمت‌رسانی بسیج به حوزه‌های دیگر نیازمندی جامعه نظیر سلامت، سازندگی، امداد و آموزش است.


وی با بیان اینکه ظرفیت بسیج تنها به سازمان‌دهی نیروهای دفاعی داوطلب منحصر نمی‌شود، گفت: پس از پایان دفاع مقدس آیت‌الله هاشمی رفسنجانی که به دلیل حضور در فرماندهی جنگ با حکم امام خمینی (ره) بیشترین ارتباط و تعامل را با نیروهای مخلص، با انگیزه، داوطلب و مستعد بسیج داشت و بیش از هر فرد دیگری به ظرفیت نیروی بسیج در حل مسائل و معضلات کشور آگاه بود تلاش کرد از توانمندی‌های این ایده جهت بهره‌گیری از ظرفیت‌های بکر و بلااستفاده کشور در حوزه‌های مختلف اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی بهره ببرد.


رئیس شورای شهر تهران با بیان اینکه بسیج در طول سه دهه سپری شده از پایان دفاع مقدس در حوزه‌های مختلفی نظیر سازندگی، خدمت‌رسانی و آموزش دستاوردهای چشم‌گیری داشته است، عنوان کرد: البته این به معنای رسیدن به حداکثر ظرفیت و توانمندی بسیج در این حوزه‌ها نیست. اقدامات صورت گرفته گامی کوچک در مسیری طولانی است. البته در این میان پرداختن به حواشی نظیر هزینه کردن از اعتبار و وجهه بسیج که برگرفته از آبروی امام، شهدا و نظام و رهبری است، مسیر انحرافی است که نباید در آن اسیر شد. امیدواریم با در نظر گرفتن این مسئولیت از آبرو و اعتبار این سازمان کاسته نشود تا مقبولیت اجتماعی‌اش همچنان حفظ شود.


وی در ادامه به نشست برگزار شده اشاره و اضافه کرد: این نشست بیش از 14 سال است که جهت هم‌اندیشی و تعامل بیشتر شوراهای اسلامی مراکز استان‌های کشور تشکیل و تا به امروز 54 نشست در فواصل حدود 100 روزه برگزار شده است. این جلسات مصوبات و پیشنهاداتی به دنبال داشته که امیدواریم نقش موثری در ارتقاء جایگاه و اثربخشی شوراهای اسلامی ایفا کند.


هاشمی با بیان اینکه شوراها در جمهوری اسلامی در جایگاه یک پارلمان محلی ایفای نقش می‌کنند و لازمه ارتقاء آنها افزایش هماهنگی کارآیی و اثر بخشی آنها در مدیریت شهری است، گفت: در انتخابات اخیر تغییر معناداری در اکثر کلانشهرها و مراکز استان در انتخابات مردم دیده شد تغییری که می‌تواند به منزله تمایل عمومی به تحول در مدیریت شهری و ارتقاء عملکرد این نهاد نسبت به گذشته تعبیر شود.


رئیس شورای شهر تهران ادامه داد: امروز آلودگی هوا، ترافیک، ضعف در حمل و نقل عمومی، بافت‌های فرسوده و آسیب‌های اجتماعی تنها معضلات تهران به حساب نمی‌آیند و بسیاری از کلانشهرها و مراکز استان‌ها از آن رنج می‌برند.


وی تصریح کرد: از سوی دیگر با گذشت 20 سال از تاسیس نهاد شورا شاهد هستیم که از موضوعاتی که قانون‌گذار جهت کاهش بار تصدی‌گری دولت و تقویت مشارکت مردم در اداره شهرها به نهاد شوراها و شهرداری برخواسته از آن تفویض کرده اما بخش کوچکی عملیاتی شده است در حالی که انتقال وظایفی نظیر خدمت‌رسانی در حوزه‌های مختلف به شهروندان مانند آموزش، انرژی و سلامت به مدیریت شهری از دستگاه‌های دولتی به مدیریت شهری می‌تواند از بار سنگین تصدی‌گری دولت بکاهد و هم کارایی و اثر بخشی و مشارکت شهروندان را در ارائه خدمات ارتقاء دهد.


رئیس شورای شهر تهران با بیان اینکه تامین درآمد پایدار یکی از اولویت‌های مدیریت شهری است که بخش قابل توجهی از آن باید از طریق دریافت مالیات بر ارزش افزوده از دولت دریافت شود، گفت: همچنین فعالیت‌هایی نظیر حمل و نقل انبوه بر عمومی یا بازیافت از نوع خدماتی هستند که دارای فناوری و تخصص بالا خواهند بود و طبیعی است که دست‌یابی به این فناوری و تخصص هزینه‌بر و دشوار است در حالی که انباشت این تجربه در برخی از کلانشهرها و سایر مراکز استان وجود دارد و می‌توان با تعامل مناسب و هم‌افزایی مراکز استان فرایند مدرنیته کردن خدمات شهری و استفاده از فناوری را برای سایر شهرهای متقاضی آسان‌تر و کم‌هزینه‌تر کرد.


هاشمی تاکید کرد: وقوع حوادثی نظیر زلزله غرب کشور نشان داد برای افزایش هماهنگی، ارتقاء سرعت عمل و کاهش دوباره کاری موازی و پراکندگی در امداد و ارائه خدمات نیاز به ایجاد هماهنگی بیشتری بین مدیریت شهری مراکز استان وجود دارد تا در مواقع بحرانی و نیاز هموطنان بتوان با سرعت و دقت عمل بیشتری به ارائه خدمات پرداخت.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته