دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
07 آذر 1396 - 13:01
رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی :

شهریه مدارس غیردولتی براساس اقتضائات استان‌ها تعیین خواهد شد

رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی عنوان کرد که بنا شده تا الگوی شهریه مدارس غیردولتی در استان‌ها بر اساس اقتضائات استان تعیین شود.
کد خبر : 236186

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری آنا، مجتبی زینی‌وند، رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی و توسعه مشارکت‌های مردمی در ادامه نشست خبری در پاسخ به سوالات خبرنگاران درخصوص فعالیت مدارس هیات امنایی، اظهار کرد: مدارس هیات امنایی سبک جدیدی از مدارس است که قرار بود با کمک هیات امنا و اولیا برنامه‌های با کیفیت آموزشی و پرورشی را ارائه دهند، اما متاسفانه به دلیل افزایش قارچ‌گونه ما شاهد فدا شدن کیفیت بر کمیت در این مدارس بودیم.


وی افزود: 260 مدرسه هیات امنایی را مورد بررسی و ارزیابی قرار دادیم که متاسفانه مشخص شد 26 مدرسه تخلف از آیین‌نامه داشته‌اند که تذکراتی به آنها داده شد. اگر موسسان و مدیران نتوانند فعالیت‌های خود را بازنگری کنند، طبق قانون با آنها برخورد می‌شود و مدرسه به حالت قبل بازمی‌گردد.


تعیین شهریه مدارس غیردولتی براساس اقتضائات استان‌ها


زینی‌وند در پاسخ به سوالی مبنی‌بر اینکه شهریه مدارس غیردولتی در برخی از مناطق کشور به خصوص تهران، خارج از الگوی شهریه تعیین می‌شود، عنوان کرد: شهریه براساس الگو و ماده 15 و 16 قانون و براساس میزان هزینه تمام شده تعیین می‌شود که متاسفانه برخی مدارس از این امر تخطی کرده و ما شاهد انحرافاتی در آنها بودیم که ما در این راستا از استان‌ها و مدیران کل انتظار داریم تا نظارت‌های خود را افزایش دهند و مانع بروز چنین تخلفاتی شوند.


رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی و توسعه مشارکت‌های مردمی با بیان اینکه نظارت بر فعالیت و تعیین شهریه مدارس غیردولتی باید تشدید پیدا کند، خاطرنشان کرد: الگوی شهریه نیاز به بازبینی سالانه دارد. متاسفانه مشکلی که وجود داشت این بود که الگوی شهریه در استان‌ها متناسب با اقتضائات منطقه تعیین نشده بود که قرار شد در بازبینی‌های جدید شهریه مدارس غیردولتی در هر استان مناسب با شرایط منطقه و مردم آن تعیین شود.


آموزش الکترونیک فرصتی برای دانش‌آموزان بازمانده از تحصیل


وی درخصوص سیاست‌ مدارس غیردولتی برای جذب دانش‌آموزان بازمانده از تحصیل، گفت: در آموزش الکترونیک محدودیتی وجود ندارد، زیرا محتوای درسی مقاطع اول و دوم متوسطه تعیین شده و هماهنگی‌های لازم نیز با دستگاه‌ها و سازمان‌های مربوطه انجام شده است و ما آمادگی داریم تمام دانش‌آموزان بازمانده از تحصیل را با آموزش الکترونیک به چرخه تحصیل بازگردانیم.


رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی و توسعه مشارکت‌های مردمی درباره بیمه معلمان خرید خدمت در مدارس غیردولتی، گفت: ما سامانه‌ای را طراحی کرده‌ایم و براساس این سامانه موسسین باید حق معلمان را پرداخت کنند و اگر تخلفی در این زمینه صورت بگیرد، با متخلف برخورد خواهد شد.


بهبود کیفیت آموزشی، اولویت مدارس غیردولتی


زینی‌وند در ادامه در پاسخ به سوال خبرنگار آنا مبنی‌بر اینکه سازمان سنجش اعلام کرده است عملکرد مدارس غیردولتی در مناطق کم‌برخوردار و کمتر توسعه‌یافته نسبت به مدارس دولتی ضعیف است، آیا برای کاهش فعالیت در این مناطق و افزایش توسعه مدارس در مناطق توسعه‌یافته برنامه‌ریزی‌هایی شده است یا خیر، گفت: برای سنجش فعالیت‌های مدارس غیردولتی و دولتی موارد بسیاری باید مورد سنجش قرار بگیرد که از جمله آن به تعداد دانش‌آموز می‌توان اشاره کرد.


وی افزود: برنامه‌هایی که ما برای ارتقای کیفیت از سال 94 آغاز کردیم خوشبختانه پاسخگو بوده و توانستیم کیفیت و کمیت در مدرسه را ارتقا دهیم، البته همچنان این بخش از موارد نیازمند توجه بیشتری است، به همین دلیل تفاهم‌نامه‌هایی را با مدیران کل امضا کرده‌ایم تا بتوانیم مدارس و فعالیت آنها را به صورت مستمر رصد و نقاط ضعف آنها را برطرف کنیم.


آمار دانش‌آموزان مدارس غیردولتی کاهش نداشته است


وی در ادامه درخصوص آمار دانش‌آموزان مدارس غیردولتی، گفت: آمار دانش‌آموزان مدارس غیردولتی به جز دوره متوسطه که پایه سوم را نداریم، در سایر پایه‌ها افت نداشته است. در حال‌حاضر سهم مدارس غیردولتی نسبت به دانش‌آموزان کل کشور 10.18 درصد است یعنی یک‌میلیون و 300 هزار نفر در مدارس غیردولتی تحصیل می‌کنند.


زینی‌وند افزود: براساس برنامه ششم توسعه، جمعیت دانش‌آموزان مدارس غیردولتی تا پایان سال 99 باید به 15 درصد افزایش پیدا کند.


بیشترین تخلفات مدارس غیردولتی در مراکز فاقد مجوز صورت می‌گیرد


رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی و توسعه مشارکت‌های مردمی درخصوص تخلفاتی که در مدارس غیردولتی صورت می‌گیرد، یادآور شد: با متخلفان برخورد لازم صورت گرفته، اما تاکنون لغو مجوز نداشته‌ایم. البته باید گفت بیشتر تخلفات در مدارسی صورت می‌گیرد که از وزارت آموزش و پرورش مجوز ندارند.


وی افزود: در 16 جلسه‌ای که بنده در شورای سیاستگذاری سازمان حضور داشتم تاکنون 6 مدرسه منحل، 2 مدرسه تعطیل موقت، یک مورد تعطیل موقت مرکز و یک مورد توبیخ مدیر صورت گرفته است.


آغاز فعالیت مدارس آموزش از راه دور در مناطق زلزله‌زده


رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی و توسعه مشارکت‌های مردمی با توجه به فعالیت مدارس آموزش از راه دور در سراسر کشور گفت: 6 مدرسه در استان البرز، 4 مدرسه در خارج از کشور و با تاکید وزیر آموزش و پرورش، 4 مدرسه نیز در سرپل‌ذهاب به صورت آموزش از راه دور به دانش‌آموزان ارائه خدمت می‌کنند.


زینی‌وند در خصوص مناطق پیش‌دبستانی که از سازمان بهزیستی مجوز اخذ می‌کنند، یادآور شد: براساس قانون تنها وزارت آموزش و پرورش می‌تواند به مراکز پیش‌دبستانی مجوز دهد و هیچ سازمانی اجازه صدور چنین مجوزی را ندارد، ‌اما متاسفانه این امر و ضرورت توجه به دانش‌آموزان پیش‌دبستانی مورد غفلت قرار گرفته است.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته