دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
07 آذر 1396 - 11:18

توبیخ وزیر امور خارجه تونس به‌دلیل مواضعش نسبت به سوریه و حزب‌الله

یک نماینده تونسی در سخنرانی خود در پارلمان این کشور، وزیر امور خارجه تونس را به‌دلیل مواضعش نسبت به سوریه و حزب‌الله توبیخ کرد.
کد خبر : 236086

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا از پایگاه خبری بعث نیوز سوریه، مبارکه البراهمی از حزب مخالف جبهه مردمی در سخنرانی خود در پارلمان این کشور با انتقاد از مواضع اخیر خمیس جهیناوی، گفت: «عادل جبیر، وزیر امور خارجه عربستان تعیین کننده سیاست خارجی تونس شده است و شما یا تشویقش می‌کنی یا پشت او پنهان می‌شوی و این بسیار تاسف‌برانگیز است.»
وی خطاب به وزیر امور خارجه تونس افزود: «در زمان وزارت شما، بدون اینکه ما بدانیم تونس به ائتلاف سعودی-اسرائیلی پیوست همانطور که وزیران امور خارجه قبل از تو نیز بدون اطلاع پارلمان، تونس را عضو ائتلاف ترکی-قطری کردند. تو نمی‌توانی همکاری ما با این ائتلاف را تاکید یا تکذیب کنی، زیرا از قرار معلوم وزارت امور خارجه ما چیزی از این ماجرا نشنیده است.»


البراهمی تصریح کرد: «در اقدامی که تعدی به خاک تونس محسوب می‌شود، وزیر کشور عربستان در خاک این کشور حزب‌الله را یک گروه تروریستی خواند، اما وزیر امور خارجه ما به تکان دادن سرش بسنده کرد. سپس دستگاه اطلاعاتی اسرائیل (موساد) با ترور محمد زواری، شهروند تونسی در مقابل منزلش به ما تعدی کرد و باز هم صدایی از شما یا رئیس‌جمهوری نشنیدیم، انگار شما هیچ موضعی ندارید.»


این نماینده تونسی در ادامه اظهارات انتقادآمیز خود گفت: «می‌توان مشارکت شما در رسوایی که آن را نشست وزیران امور خارجه اتحادیه عرب در قاهره خواندند اوج لودگی دانست، زیرا برای محکوم کردن یک موشک یمنی که در بیابان فرود آمده گرد هم آمدید، ولی در برابر کشتار و آوارگی ملت یمن سکوت پیشه کرده‌اید و از بدن تکه تکه کودکان یمن شرم نمی‌کنید که با کشور متجاوز عربستان، ابراز همبستگی می‌کنید؟»


وی افزود: «شما و اتحادیه عربتان شتابزده حزب‌الله را که تنها گروه مسلح در برابر اسرائیل بود مجرم شناختید در حالی که شما و این اتحادیه، درباره دیگر گروه‌های تروریستی از جمله داعش، طالبان، جبهه‌النصره، ارتش آزاد، جند الشام و ... که دستشان به خون اعراب و مسلمانان آلوده است، لب بعه اعتراض نگشودید. آقای وزیر! شکست خود در بحران لیبی و ناتوانی از بازگرداندن روابط با سوریه را هم به اینها اضافه کنید، زیرا رژیم سعودی و آمریکا و اسرائیل مانع اتخاذ چنین مواضعی می‌شوند.»


مبارکه البراهمی خطاب به وزیر امور خارجه تونس گفت: «آقای وزیر، آنچه به دروغ ائتلاف اسلامی نامیده‌اند در واقع همان ائتلاف بغداد جدید است که دبیرکل آن بنیامین نتانیاهو و فرمانده ارتشش ایزنکوت اسرائیلی است. ملت تونس که در همه جنگ‌های عرب شهید داده است هرگز جزوی از ائتلاف صهیونیستی-آمریکایی نخواهد بود. این تشکل، ائتلاف شکست خوردگان است و هر که با آن همراهی کند سرنوشتی جز سقوط و شکست منتظرش نیست. ملت تونس، ملت 17 دسامبر است، همان ملتی که شعار آزادی فلسطین را سر داد و عادی‌سازی روابط با صهیونیست‌ها را محکوم کرد. وزارت امور خارجه دارد به این ملت توهین می‌کند.»


البراهمی درباره تروریستی خواندن حزب‌الله افزود: «باید بگویم که این توصیف دغلکارانه است و نشست اتحادیه عرب هم برای این بود که حزب‌الله را محکوم کند. اما این تنها برای رژیم صهیونیستی مفید است که زیان دیده توسعه مقاومت عرب و پیروزی‌های مقاومت است. جناب وزیر خودت را خسته نکن، زیرا کاری که اسرائیل و داعش نتوانستند انجام دهند، اتحادیه عرب هم نخواهد توانست انجام دهد. من سال گذشته گفتم که حلب بعد از آزادی مانند حلب پیش از پیروزی نیست و اکنون سوریه به نصر مبین رسیده و به زودی شما در صفی طولانی برای بازگرداندن روابط خواهید ایستاد.»
این نماینده تونسی گفت: «یکی از همکاران از من پرسید چه زمانی روابط را با سوریه از سر می‌گیریم؟ من به او می‌گویم، هر وقت رژیم سعودی اجازه بدهد. جناب وزیر اگر واقعا به تروریست اهمیت می‌دهی، همه پرونده‌های تروریست و پوشش آن در سوریه موجود است و اگر به اقتصاد اهمیت می‌دهید بازسازی سوریه در راه است و در شام، دنیای جدید ساخته خواهد شد و خلاف میل اتحادیه خائن عرب، عربیت دوباره در شام متولد خواهد شد.»


وی در پایان سخنرانی انتقادآمیز خود گفت: «امیدوارم که دست از خدمت به این رژیم‌های پوسیده که در اصل خدمتکاران صهیونیست‌ها هستند بردارید. زیرا منافع تونس و ملت تونس و منفعت امت عرب و انسانیت در مقاومت در برابر اشغالگری و ظلم است. ما یکی از ملت‌های ستمدیده هستیم و آینده از آن مقاومت است و بدانید که بهای ایستادگی و مقاومت کمتر از هزینه های تبعیت و سرسپردگی است.»


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته