دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
26 خرداد 1394 - 12:16
در مراسم رونمایی از کتاب تاریخ جامع ایران

آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی: تمدنی که امام(ره) می‌خواست ایجاد کند منحرف شده است/ عده‌ای که زور دارند می‌گویند با تحریم مشکلی نداریم، این حرف ملت نیست

آیت‌الله هاشمی رفسنجانی با تأکید بر اینکه «تمدنی که امام(ره) می‌خواستند با انقلاب ایجاد کنند منحرف شده است»، تصریح کرد: این انحراف را باید با استدلال، نه با دعوا و خشونت اصلاح کنیم.
کد خبر : 23584

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری آنا، پیش از ظهر امروز مراسم رونمایی از کتاب تاریخ جامع ایران، با سخنرانی آیت‌الله اکبر هاشمی‌رفسنجانی، رئیس مجمع تشخیص مصحلت نظام و با حضور جمع زیادی از شخصیت‌های فرهنگی و سیاسی از طیف‌های مختلف فکری در مرکز دائرة‌المعارف بزرگ اسلامی برگزار شد.


آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در این مراسم در سخنانی با اشاره به نقش دانشگاه جندی‌شاپور اظهار کرد: حقیقتا دانشگاه جندی‌شاپور کار بزرگی برای اسلام کرد که شاید عالی‌ترین تمدن تاریخ باشد که امروز هم وجود دارد و دستاوردهای بزرگ از آنجا نشأت می‌گیرد.


اینکه یک روایت بخوانید و بگویید همین است، درست نیست


رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام ادامه داد: این تمدن به جا مانده به خاطر اهمیتی است که پیغمبر و قرآن به علم نشان می‌دادند و راه آن را باز کردند و عقل را به اندازه شرع مورد توجه قرار دادند.


وی تأکید کرد: عقل تنها نمی‌توانست. در خود قرآن در کنارش اجتهاد تشریح می‌شود و از طریق دستاوردهای عقلانی جامعه را متناسب با هر زمانی اداره می‌کند.


آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی ادامه داد: این همان اصلی است که امام راحل روی آن تأکید کردند که الان از آن غفلت می‌شود. ایشان به اجتهاد متناسب با زمان و مکان میدان می‌دادند و روی آن تأکید می‌کردند.


هاشمی‌رفسنجانی گفت: اجتهادهایی که مربوط به قرن‌ها قبل است با الان خیلی تفاوت دارد و با شرایط امروز خیلی همخوانی ندارد؛ الان صدها موضوع اساسی فقه حکومتی داریم که اصلا در کتاب‌های فقه ما نیامده است.


وی افزود: الان فضای آسمان‌ها باز می‌شود، اعماق دریاها در حال فتح شدن است و رموز کوچکترین ذرات بر بشر مکشوف می‌شود که همه اینها احکام حقوقی دارد و البته باید گفت اجتهاد بدون تحول نمی‌شود.


هاشمی‌رفسنجانی تأکید کرد: اگر یک روایت بخوانید و بگویید همین است، این درست نیست.


وی اضافه کرد: امام(ره) به یکی از شخصیت‌های بسیار عالم کشور که به ایشان ارادت هم داشتند گفتند نمی‌شود یک روایت بخوانیم و بگوییم این روایت است؛ این درست نیست و باید اجتهاد کنیم.


عقل را که بگیریم، انسان همیشه مقلد می‌شود








دست از شعارهای کم‌محتوا برداریم؛ چطور آقایانی پیدا می‌شوند که تعامل با دنیا را ذلت می‌دانند؟ ما باید با دنیا ارتباط برقرار کنیم

وی با اشاره به اولین سوره‌ای که بر پیامبر نازل شد، گفت: عقل باید در کنار شرع میدان‌داری کند، اسلام حقیقتا با عقل کار می‌کند.


رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه «دانش با عقل همراه است و نمی‌تواند از هم جدا باشد»، تأکید کرد: عقل را که بگیریم، انسان همیشه مقلد می‌شود.


آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی گفت: دست از شعارهای کم‌محتوا برداریم؛ زیرا آن زمانی که تحجر حاکم بود پیامبر تأکید داشت که این ایرانی‌ها هستند که علم را به دست می‌آورند.


وی در این بخش از سخنان خود با اشاره به موضوع سیاست خارجی و مذاکرات هسته‌ای ادامه داد: چطور آقایانی پیدا می‌شوند که تعامل با دنیا را ذلت می‌دانند؟ ما باید با دنیا ارتباط برقرار کنیم.


تحریم‌ها پدر مردم را درآورده است


آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی در ادامه صحبت‌های خود اظهار کرد: متأسفانه آن تمدنی که امام می‌خواستند با انقلاب ایجاد کنند دچار یک انحراف شده است و باید ما با حرف و استدلال و نه دعوا و خشونت آن را درست کنیم. باید فضایی به وجود بیاید که ایران ما از هیچ حرفی نترسد؛ در هیچ مشاجره و مذاکره‌ای نباید ترسید.


وی در ادامه با اشاره به مسئله تحریم‌ها تأکید کرد: گاهی حرف‌هایی عجیب و غریب می‌زنند «که ما خودمان هستیم» و «تحریم‌ها به نفع ماست». تحریم‌ها پدر مردم را در آورده است؛ چطور به نفع ماست؟ جمعیت کثیری که مزدبگیر هستند تحریم‌ها استخوان آنها را می‌شکند، زندگی‌ها سخت شده و مردم چاره‌ای هم جز صبر ندارند. به علاوه کارهای مهم ما که در برنامه‌های مصوب بوده نیز خوابیده است.


رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با تأکید بر اینکه «دلیل شرعی هم وجود ندارد که نتوانیم با هیچ‌کس و هیچ‌جا صحبت کنیم»، افزود: اینها حرف ملت ایران نیست و حرف یک عده معدودی است که متأسفانه در سراسر کشور تریبون دارند و قدرت هم پشت‌شان است. از طرفی انسان‌های وارسته و فرهیخته کشور هم ملاحظه می‌کنند و ناچارند محافظه‌کاری کنند؛ اما این حرف‌ها مشکل‌ساز است.


آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی تأکید کرد: استبداد هر جا باشد ظلم و ستم و تبعیض نیز هست.


امیدوارم رهبری‌ها و همت‌های مسئولان راه را برای تعامل عقل و شرع باز کند


وی در ادامه با اشاره به خدمات مرکز علمی جندی‌شاپور در گذشته گفت: این راهی بود که ایران و اسلام با هم رفتند و ما هم می‌توانیم.


هاشمی‌رفسنجانی تصریح کرد: باید به نقاط مشترک قابل قبول دنیا رسید و این جز با تعامل با دنیا و استفاده از عقل جمعی دنیا و استفاده از دانشگاه‌های معتبر دنیا به دست نمی‌آید.


وی افزود: کار را به جایی رسانده‌اند که در رشته‌های مهم که مورد نیاز ماست، دانشجوی ایرانی را نمی‌پذیرند و این ظلم بزرگی است و امیدوارم رهبری‌ها و همت‌های مسئولان راه را برای تعامل عقل و شرع باز کنند.


هاشمی‌رفسنجانی گفت: خشکی و افراطی‌گری هیچ‌وقت جواب نمی‌دهد. خوارج هم که خشکی کردند در تاریخ اعتبار و ارزش ندارند. اسلام اینها را نمی‌خواهد.








دلیل شرعی هم وجود ندارد که نتوانیم با هیچ‌کس و هیچ‌جا صحبت کنیم. اینها حرف ملت ایران نیست و حرف یک عده معدودی است که متأسفانه در سراسر کشور تریبون دارند و قدرت هم پشت‌شان است. از طرفی انسان‌های وارسته و فرهیخته کشور هم ملاحظه می‌کنند و ناچارند محافظه‌کاری کنند

وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: تقریبا چند قرن بعد از میلاد مسیح بود که مرکز جندی‌شاپور در یکی از بهترین مناطق ایران پایه‌گذاری شد و این مجموعه در زمان انوشیروان رشد بسیار کرد و خدمات زیادی را به دنیا رساند.


هاشمی‌رفسنجانی در سخنان خود به یک واقعه تاریخی اشاره کرد و گفت: در زمان خلیفه دوم که قصد فتح ایران را داشتند، با شهری مواجه شدند که فتح آن دشوار بود و برای این کار چند مدتی در پشت دروازه‌های شهر مستقر شدند؛ اما بعد از مدتی دروازه‌های شهر به روی سپاهیان باز شد و معلوم شد که یکی از غلامان ارتش به داخل شهر یک امان‌نامه فرستاده و بر این اساس مردم دروازه شهر را باز کرده بودند. اما چون سپاهیان این امان‌نامه را نداده بودند در مورد چگونگی برخورد با شهر مردد شدند و در نهایت طبق امان‌نامه عمل کردند. بعد از این بود که مردم شهر متعجب شدند که این چه دینی است که برده‌ای اخلاق اینها را هدایت می‌کند؛ به همین خاطر آنها را می‌پذیرند.


وی گفت: اینهاست که در تاریخ تعامل ایجاد می‌کند و جنگ‌ها را متوقف می‌سازد و زندگی اجتماعی را نشان می‌دهد.


وی در بخش دیگری از سخنان خود به شروع تاریخ اسلام اشاره کرد و گفت: در محلی که تمدن ساقه تنومندی نداشت، خورشیدی طلوع کرد که سرنوشت آینده بشر را تعیین کرد و پیغمبر آغازگر این حرکت بود؛ چون تا قیامت معلمی دیگر نخواهد آمد.


وی در صحبت‌های خود به همکاری و خدمات متقابل ایران و اسلام اشاره کرد و افزود: محور رسالت پیامبر، اندیشه و تعقل در فضای آزاد بوده است و همین، پایه و اساس کار بین ایران و اسلام در آن زمان و محور یک تعامل مشترک قرار گرفته است که این تعامل در مرکز جندی‌شاپور شروع شد و بعد به بیت‌الحکمه‌ بغداد رسید و بعد ایرانی‌ها توانستند این همه دانش را پایه‌گذاری کنند و سپس از طریق ارتباطات دریای مدیترانه و جنگ‌های صلیبی آن را به سایر بلاد رساندند. حالا در اثر همان ارتباط است که شاهد فتوحات انسان در فضا و راه یافتن انسان به کهکشان‌ها هستیم.


گفتنی است در این مراسم، علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، محمدرضا نعمت‌زاده وزیر صنعت، معدن و تجارت، سید محمود دعایی، غلامحسین کرباسچی، آیت‌الله سید حسین موسوی‌تبریزی، آیت‌الله محمد موسوی‌بجنوردی، محمد مجتهد شبستری، حجت‌الاسلام عبدالواحد موسوی‌لاری، جعفر شجونی، محمود زمانی‌قمی، یاسر هاشمی، فائزه هاشمی، سید جواد طباطبایی، آیت الله رحمت، محمدرضا نعمت‌زاده، بیژن نوباوه، محمد کیانوش‌راد، رضا صالحی‌امیری، محمدعلی پورمختار و جمعی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی، احمد مسجدجامعی، محمد سلامتی، محمد نوری‌زاد، اشرف بروجردی، حمید کلانتری، قدرت‌الله علیخانی و برخی فعالان دیگر سیاسی و فرهنگی حضور داشتند.


در ابتدای این مراسم از کتاب تاریخ جامع ایران رونمایی شد.



انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته