دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
سرمربی تیم ملی نوجوانان:

نباید به فوتبال ایران شوک وارد شود/ با وجود استعدادهای فراوان گلخانه‌ای عمل نکنیم

عباس چمنیان گفت: فدراسیون فوتبال در حال تدوین برنامه ای است که تیم‌های فوتبال ایران به صورت سازمان یافته گام بردارند و در تمامی رده‌ها هدفمند جلو برویم.
کد خبر : 235542

عباس چمنیان در گفت‌وگو با خبرنگار ورزشی خبرگزاری آنا؛ درباره اینکه با حذف تیم جوانان از مرحله انتخابی مسابقات قهرمانی آسیا تلاش‌های او برای تیم ملی نوجوانان با شکست مواجه شده است، گفت: «به نظرم ما نباید با حذف تیم جوانان ناامید شویم و به این نتیجه برسیم که چون نوجوانان ما که امسال به جمع 8 تیم برتر جهان رسیدند، سال آینده نمی‌توانند در مسابقات قهرمان آسیا برای تیم جوانان بازی کنند، فوتبال ما از بین رفته است.»


وی ادامه داد: «باور من این است که ما باید به گونه‌ای ساختار فوتبال ایران را درست کنیم که با حذف یک تیم شاکله فوتبال‌مان و استعدادهایی که می‌توانند در آینده سرنوشت فوتبال ایران را تعیین کنند، با مشکل جدی مواجه نشود. من قبول دارم که با ناکامی تیم جوانان در انتخابی قهرمانی آسیا شوک مهمی به فوتبال ایران وارد شد، الان تیم المپیک ایران نزدیک به نیم قرن است که به المپیک نرفته است، با حذف جوانان هم آماده‌سازی بازیکنانی که سال آینده باید تلاش خود برای راهیابی به المپیک آغاز می‌کنند، کند می‌شود ولی نباید از حرکت ایستاد. باید کار کرد و پلان کاری حساب شده‌ای را ارائه کرد که بر پایه آن فوتبال ایران فرصت حضور در المپیک توکیو را از دست ندهد.»


سرمربی تیم ملی نوجوانان افزود: «انگلیس که توانسته در رده نوجوانان و جوانان قهرمان جهان شود، از سال‌ها قبل که تیم ملی‌اش در جام جهانی ناکام ماند، توجه‌اش را به این سمت برد که باید تیم‌های پایه‌اش را قوی کند. شک نکنید در جام جهانی 2022 و 2026 یکی از مدعیان قهرمانی ایم تیم خواهد بود. آلمان پیش از انگلستان این کار را کرد و قهرمان جام جهانی 2014 شد و در جام جهانی 2018 هم مدعی اصلی است. ایتالیا و هلند هم که ناکام از رسیدن به جام جهانی شدند، بدون تردید به سمتی می‌روند که در آینده تیم‌های پایه‌شان را تقویت کنند تا در آینده تیم‌ ملی بزرگسالان قوی داشته باشند.»


او ادامه داد: «ما هم باید ساختار فوتبال‌مان را قوی کنیم تا تیم ملی بسیار مستحکمی داشته باشیم. البته خبر دارم که فدراسیون فوتبال در حال تدوین برنامه ای است که تیم‌های فوتبال ایران به صورت سازمان یافته گام بردارند و در تمامی رده‌ها هدفمند جلو برویم. راهکارهای بسیار خوبی برای پیشرفت فوتبال ایران وجود دارد که با استفاده از آنها به روزهای طلایی می‌رسیم. تیم جوانان ما نباید برابر سوریه که ساختار فوتبالی ضعیف‌تری نسبت به ما دارد،‌ متوقف شود. فوتبال ما مملو از استعداد است و این فوتبال نباید گلخانه‌ای گام بردارد. انتخاب گلخانه‌ای متعلق به کشورهایی است که در آن استعدادی وجود ندارد.»


چمنیان حاطرنشان کرد: «ما برای انتخاب 21 بازیکن برتر تیم ملی نوجوانان 80 بازیکن داشتیم که همگی مستعد و آینده‌دار بودند. الان هم نباید این بازیکنان به حال خود رها شوند. وظیفه باشگاه‌هاست که از بازیکنان جوان خود نهایت استفاده را ببرند تا در آینده بدنه فوتبال کشور تقویت شود. بدون شک انتخاب از بین بازیکنان عادی برای تیم‌های ملی سخت است ولی وقتی بازیکنان خوب زیاد باشند انتخاب بهترین‌ها دشوارتر می‌شود ولی این مشکل را ما داریم که باشگاه‌‌ها در ایران حامی تیم‌‌های پایه نیستند. جالب است تیم نوجوانان ما که به جمع 8 تیم برتر جهان رسید بازیکنانی داشت که هیچ‌کدام باشگاهی نداشتند و پس از درخشش در جام جهانی متقاضیان زیادی پیدا کردند.»


او در مورد اردوی تیم زیر 16 سال نیز بیان کرد: «در ایران سابقه نداشت که یک مربی هدایت دو تیم ملی را در اختیار بگیرد ولی من برای اولین بار به طور مشترک هدایت تیم‌های زیر 16 و 17 سال ایران را دراختیار داشتم. ما تیم زیر 16 سال را در مدت زمان کوتاهی بدون اردوی خارج از ایرانی آماده کردیم و جالب اینکه این تیم توانست هر 4 بازی مرحله انتخابی را با پیروزی پشت‌سر بگذارد و حالا اردوی خود را برگزار می‌کنیم. 23 نفر از میان 80 بازیکن از سوی استعدادیاب‌های فدراسیون انتخاب کرده بودند که حالا با همان نفرات به علاوه 4 نفر جدید که خودمان انتخاب کردیم اردو را برگزار می کنیم تا نهایتا برترین‌ها برای مسابقات قهرمانی انتخاب شوند.»


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته