دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
20 بهمن 1393 - 13:13

ماجرای تنبیه پسر عمروعاص به روایت رهبر انقلاب

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در نماز جمعه چهارده آذر سال 65، روایت جالبی از برخورد خلیفه وقت اسلامی با قانون‌شکنی عمروعاص و فرزندش ذکر می‌کنند و آن را نشانگر فرهنگ رایج مسلمین می‌دانند که طبق آن، انسانها آزاد آفریده شده‌اند و کسی حق ندارد آنها را بنده خود کند.
کد خبر : 2354

به گزارش آنا، ماجرا این طور روایت شده که در زمان خلیفه دوم که "عمروعاص" استاندار مصر بود، پسر عمروعاص در یک گفت و گو به صورت یک جوان روستایی سیلی می زند. از لحاظ جایگاه اجتماعی یکی پسر استاندار مصر است و دیگری یک روستایی زاده.


جوان به پدرش ماجرا را می گوید و مرد روستایی هم نزد عمروعاص می رود و خواهان قصاص فرزند او می شود. اما استاندار به او اعتنایی نمی کند و او را بیرون می‌کند.


آن گونه که رهبر معظم انقلاب روایت می‌کنند، مرد روستایی برای پیگیری ماجرا به مدینه می رود و در مسجد با خلیفه دوم ملاقات و ماجرا را تعریف می کند.خلیفه فورا عمروعاص و پسرش را احضار می کند و از آنها می خواهد که هر دو به مدینه بروند.پس از آمدن عمروعاص و فرزندش به مدینه، خلیفه دستور می دهد دهقان زاده، پسر استاندار را قصاص کند و خود استاندار هم تعزیر شود.


زمانی که عمرو عاص علت تعزیر خودش را می‌پرسد، خلیفه در پاسخ به او می گوید که «به میخ قدرت تو فرزندت این ظلم را مرتکب شده است>»


مقام معظم رهبری در ادامه جمله ای از خلیفه دوم نقل می کنند که خطاب به عمروعاص می گوید و در تاریخ هم آمده است : "از کی شما این مردم را بنده و برده خود کردید در حالی که مادرانشان آنها را آزاد آفریدند"


ایشان این موضوع را نشانگر منطق و فرهنگ رایج اسلام می‌دانند که براساس آن، انسان ها آزادند و کسی حق ندارد حق آزادی انسانها را سلب و آنان را بنده خود کند.





دانلود فایل صوتی

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته