نگاهی گذرا به ابعاد مختلف همکاری ایران با گروه FATF؛ خودتحریمی ناشیانه
به گزارش گروه رسانه های دیگر آنا، سیداحسان حسینی نائب دبیر انجمن اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه تهران طی یادداشتی به موضوع تصویب مصوبات جدید برای ادامه همکاری با FATF، پرداخته که متن آن در ادامه آمده است.
« گروه FATF در سال 1989 در پاریس به منظور مبارزه با پولشویی تاسیس شد و در آن زمان ماموریت ویژه این گروه ایجاد شفافیت مالی بود. اما بعد از حادثه 11 سپتامبر 2001 و ایجاد زمینه لازم برای بررسی تراکنشهای بانکی توسط آمریکا به بهانه مبارزه با تروریسم، بررسی تامین مالی تروریسم نیز جزء دستور کار گروه FATF قرار گرفت. در ادامه در سال 2005 لزوم اجرای استانداردهای این گروه در قطعنامه 1617 شورای امنیت آورده شد که به جایگاه گروه FATF به عنوان یک نهاد بینالمللی مبارزه با پولشویی و تامین مالی تروریسم رسمیت بخشید. در سال 2008 و با اوج گرفتن پرونده هستهای ایران، ماموریت دیگری به نام مقابله با اشاعه سلاحهای کشتار جمعی مانند سلاح هستهای نیز به ماموریتهای قبلی این گروه اضافه شد.
این گروه الزاماتی را در قالب 49 توصیه به عنوان استانداردهای خود در راستای وظایف تعریف شده، ابلاغ کرده است که نظارت بر عملکرد اعضای گروه بر مبنای آن صورت میگیرد. قبل از واکاوی 49 توصیه گروه FATF نکته حائز اهمیت، نگاههای سیاسی حاکم بر این گروه است که کارکرد کارشناسی و اقتصادی این گروه را زیر سوال برده است. کارشناسان اعتقاد دارند FATF هم مشابه آژانس بینالمللی انرژی اتمی، یک نهاد سیاسی در نظام بینالملل است و کاملا سیاسی و براساس اراده قدرتهای بزرگ، خصوصاً آمریکا رفتار میکند، هرچند ظاهری کارشناسی و فنی دارد. از آنجایی که احتمال صحت این قضیه بسیار بالاست لازم است احتیاط لازم در همکاری با این نهاد صورت گیرد.
با بررسی استانداردهای ارائه شده توسط FATF در مییابیم که توصیههای بانکی این گروه در خصوص مبارزه با پولشویی خیلی نگرانکننده نیست، هر چند که در این حوزه هم دستیابی به اطلاعات داخلی کشورها وجود دارد اما توصیهها و روشهای ارزیابی آن برای موارد مربوط به مبارزه با تروریسم و مقابله با اشاعه سلاحهای کشتار جمعی است که میتواند دستاویزی برای ایجاد بهانههای بی مبنا علیه کشورها باشد به طوری که زمینه حقوقی لازم جهت اعمال تحریم های اقتصادی را فراهم کند.
از جمله مسائل مورد ابهام موجود در بندهای توصیههای ارائه شده، اختلاف در تعریف تروریسم از دیدگاه جمهوری اسلامی ایران و سایر اعضای ذینفوذ این گروه است. از دید گروه FATF حمایت یک کشور از گروههایی که سازمان ملل آنها را در لیست گروه تروریست قرار داده است مصداق نقض توصیههای این گروه میباشد که تبعات تحریمی برای آن کشور در پی خواهد داشت. با توجه به این موضوع، FATF تنها در صورتی نام ایران را در ردیف کشورهای مورد تایید قرار میدهد که ایران دست از حمایت از حزب الله و سایر نیروهای مقاومت بردارد هر چند که تایید اقدامات ایران از سوی گروه FATF نیز الزامی برای برداشتهشدن تحریم بانکی به همراه ندارد.
FATF بر اساس تطابق اقدامات کشورها با معیارهای موجود ، کشورها را به چهار دسته کاملا منطبق، کشورهای در حال پیشرفت، کشورهای غیرهمکار و کشورهایی که باید در مقابل آنها اقدام سختگیرانه کرد، تقسیم میکند. گروه FATF در سال 2008 در گزارش سالیانه خود ایران را به عنوان کشور غیرهمکار معرفی کرد و درسال 2010 به بهانه انحراف در فعالیت هستهای و بر مبنای قطعنامههای شورای امنیت در لیست سیاه قرار داد. قرارگرفتن در لیست سیاه به این معناست که اگر کشورهای دیگر با ایران همکاری داشته باشند ممکن است جایگاه آنان نیز در طبقهبندی گروهها تغییر کند.
پس از اینکه ایران در لیست سیاه گروه قرار گرفت، آمریکا دوازده بند تحریم ثانویه برای نهادهایی که همکاری مالی با سپاه پاسداران و بانک مرکزی ایران را داشته باشند تصویب کرد. در واقع بیانیه FATF بهانه حقوقی این تحریمها را برای آمریکا فراهم کرد. با روی کار آمدن دولت یازدهم و پذیرفتن تعهداتی در این زمینه، گروه FATF در آخرین بیانیه منتشر شده، ایران را برای 12 ماه از فعالیتهای سختگیرانه تعلیق کرده است ولی همچنان ایران جزء کشورهای با ریسک بالا و پرخطر برای تبادلات بانکی محسوب میشود لذا تمامی اقدامات ایران همچنان زیر ذرهبین قرار میگیرد و درصورتی که ایران همکاریهای لازم در راستای مبارزه با تامین مالی تروریسم انجام دهد آنگاه زمینه برای اجرای گامهای بعدی فراهم خواهد شد و معلوم نیست که ازای اقداماتی که انجام میدهد، چه امتیازی را چه زمانی دریافت میکند.
متاسفانه بعد از امضای قرارداد برجام و عدم گشایش در زمینه لغو تحریمهای بانکی که شالوده اصلی نظام تحریمها را تشکیل میدهد، مسئولین اقتصادی کشور و بانک مرکزی به اشتباه ریشه اصلی عدم همکاری بانکهای بینالمللی با بانکهای ایرانی را قرار داشتن ایران در لیست سیاه گروه FATF میپندارند در حالی که منشا تحریمهای بانکی، سیاست خصمانه آمریکا در اعمال تحریمهای ثانویه علیه ایران نهفته است و حتی اگر گروه FATF ایران را به عنوان متعهدترین کشور در حوزه مقابله با تروریسم معرفی کند، تا وقتی جمهوری اسلامی ایران در مواضع سیاسی خود در قبال استکبار جهانی که در راس آنها آمریکا قرار دارد ، تغییری ایجاد نکند در لغو تحریمهای بانکی نیز فرجی حاصل نخواهد شد.
در واقع عامل اصلی عدم همکاری نهادهای بینالمللی با ایران در پسابرجام حفظ زیرساختهای تحریمهای ایالات متحده است. بعد از انعقاد برجام، دولت آمریکا به بهانه تحریمهای غیر هستهای ساختار تحریمهای ثانویه را حفظ کرده است و تنها افراد و نهادهایی که اسمشان در لیست تحریمی آمریکا (SND list) قرار ندارد از این مورد استثنا شدهاند. همچنین طبق دستورالعمل وزرات خزانهداری امریکا بانکها میتوانند با ایران همکاری کنند لکن اگر بعدها مشخص شود ایران از این تراکنشها برای کمک به نهادهای تحریمی استفاده کرده است بانکهای خارجی جریمه خواهند شد. فلذا با توجه به تجربه جریمههای سنگین برخی بانکهای اروپایی و خطر بازگشتپذیری لحظهای تحریمها، آمریکا فضایی ایجاد کرده است هیچ یک از بانکهای بینالمللی ریسک انجام تبادلات مالی با ایران را انجام نمیدهند.
در واقع میتوان نقش نهادهایی مانند FATF را در صفحه یک پازل برنامهریزی شده تحلیل کرد که اشتباه محاسبات دولتمران ایرانی نقشی اساسی در تکمیل پازل دشمن ایفا میکند. تلاش دولت یازدهم و دوازدهم در رفع تحریمهای بانکی در مسیر اعتمادسازی و در راستای عمل به توصیههای گروه FATF نه تنها لغو تحریمهای بانکی را به همراه نخواهد داشت بلکه باعث ایجاد نوعی خودتحریمی نیز میشود. بدین گونه که آمریکا ابتدا نام چند بانک و سازمان ایرانی را از لیست تحریمی خود حذف میکند و با این اقدام آنها را به عدم همکاری با نهادهای تاثیرگذار جمهوری اسلامی تشویق میکند. با توجه به ممنوعیت مبادلات بانکی با نهادهایی همچون سپاه پاسداران، وزارت اطلاعات و ...، بانکهای ایرانی ای که از لیست تحریمهای ثانویه بانکی آمریکا خارج شده اند در دو راهی بهره گیری از امتیاز ویژه مبادله با دلار و همکاری با نهادهایی مانند سپاه پاسداران قرار میگیرند و نقش اطلاعات دریافتی از گروه FATF در یارگیری از بانک های ایرانی و افزایش دقت و نقطهزن کردن تحریم ها برای آمریکا بسیار حائز اهمیت است.
طی هفتههای اخیر و بعد از بیانیه تهدیدآمیز گروه FATF به ایران، اخباری از گوشه و کنار به گوش میرسد که دولت در راستای اعتمادسازی به گروه FATF سری جدیدی از قوانین را در هیئت دولت تصویب کرده است. این در حالی است که اقدامات دولت در راستای تعهدات FATF در شناسایی و به اشتراک گذاری اطلاعات مربوط به ذی نفع واقعی تهدید کننده جدی امنیت ملی است که باعث فشار چند برابری تحریمهای آمریکا بر نهادهایی همچون سپاه پاسداران، وزارت اطلاعات، صداوسیما و ... میشود. به نظر میرسد با توجه به شرایط موجود و بدعهدیهای مکرر آمریکا و سازمانهای به اصطلاح مستقل بینالمللی وقت آن رسیده است که دولت محترم به جای امید داشتن به غرب در لغو تحریمهای بانکی، به موضوع حذف دلار از مبادلات بانکی از طریق پیمان پولی دوجانبه به عنوان یک گزینه کارآمد نگاه کند و با هوشیاری تمام، در جهت سیاستهای قبلی خود اصلاحاتی را انجام دهد.»
منبع: فارس
انتهای پیام/