دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
یک اقتصاددان در گفت‌وگو با آنا مطرح کرد؛

خواسته‌های FATF ،‌ مکمل تحریم‌ها

تابستان سال گذشته بود که ایران از لیست سیاه تحریم‌های گروه ویژه اقدام مالی خارج شد. پس از آن امیدها برای ارتباط بانکی بیشتر تقویت شد اما در عمل جز چند بانک کوچک،‌ سایر موسسات مالی دنیا هنوز با ایران همکاری نمی‌کنند و اکنون FATF از ایران می‌خواهد تعهدات بیشتری را در ضرب‌الجل تعیین‌شده به نتیجه برساند.
کد خبر : 235124

به گزارش خبرنگار اقتصادی آنا، گروه ویژه اقدام مالی که یک نهاد بین‌المللی غیر دولتی برای مبارزه با پولشویی و تامین مالی تروریسم است، از سال ۲۰۰۷ نام ایران را در فهرست عمومی خود ذکر کرد و سپس از سال ۲۰۰۹ از کشورها خواست تا علیه ایران و موسسات مالی دست به اقدام متقابل بزنند، بدین معنی که از افتتاح شعب برای آن‌ها در خاک خود ممانعت به عمل آورند و مراقب راه‌ها‌ی احتمالی دور زدن این محدودیت‌ها و تحریم‌ها از سوی ایران باشند.


این گروه بین‌المللی سال گذشته نام ایران را از فهرست سیاه کشورهایی که لازم است علیه آن‌ها اقدامات متقابل انجام شود، تعلیق کرد و به ایران فرصت داد تا برخی توصیه‌های مربوط به مبارزه با پولشویی و آن‌چه غرب تامین مالی تروریسم می‌خواند را اجرایی کند.


در حالی که ایران از سال گذشته تا کنون اقدامات لازم را برای خروج کامل از لیست سیاه انجام داده و به تعهدات خود در این خصوص پایبند بوده اما در آخرین اقدام،‌ آبان ماه سال جاری،‌ مقامات FATF طی بیانیه‌ای پس از نشست مشترک با گروه اقدام مالی مشترک آمریکای لاتین اعلام کردند که این گروه همچنان نسبت به ایران نگران است و ایران تا ماه نخست سال ۲۰۱۸ (11 بهمن 96) وقت دارد به تعهدات خود در قبال FATF عمل کند.


بر اساس آخرین بیانیه گرو ویژه اقدام مالی، FATF همچنان نسبت به ایران در حالت هشدار قرار داشته و نگرانی‌ها در این باره همچنان پابرجا هستند.


در همین راستا به ایران مهلت داده شد تا روز 31 ژانویه 2018 اصلاحات مدنظر FATF به طور کامل اجرایی کند. FATF حدود ۳۵ خواسته از ایران داشته که انجام این ۳۵ خواسته، خود به خود به معنای اجرای قانون کاتسا در داخل ایران و به منزله نوعی خودتحریمی است.


اقدام در ساز و کار برجام نتیجه بخش نیست


مجید شاکری،‌ کارشناس ارشد اقتصادی در گفتگو با خبرنگار اقتصادی آنا، گفت:‌ اگر FATF نیز به تعهدات خود پایبند بود،‌ خروجی آن باید این می شد که در مسائل اقتصادی روان‌سازی اتفاق بیافتد اما در عمل اینگونه نشد. این از مواردی است که عمل کردن به آن به معنای گرفتار شدن بیشتر است.


وی افزود:‌ با انجام تعهدات مورد درخواست FATF، ‌ایران تبادلات اقتصادی خود را برای کسانی شفاف می‌کند که می خواهند جلوی معاملاتش را بگیرد.


به گفته این اقتصاددان،‌ خواسته های FATF از ایران،‌ مکمل تحریم هاست و همانگونه که در بحث هسته‌ای ایران متهم به نظارت‌های ناکافی می‌شود در این زمینه نیز به دنبال نظارت بیشتر بر مراودات مالی هستند.


وی گفت: چگونه ممکن است که نحوه دورزدن تحریم های ظالمانه را برای تحریم کنندگان شفاف سازی کنیم.


شاکری با اشاره به تفاهم‌های بی عمل، ادامه داد: تمامی عوامل نشان دهنده آن است که مسیری که اکنون در آن قرار داریم مسیری نیست که بتوان از آن نتیجه گرفت.


وی تاکید کرد:‌ با تحریم های جدید آمریکا،‌ ایران ساز و کاری در قالب برجام برای شکایت ندارد و شکایت ایران به لایه های بالاتر نمی رسد و حتی در صورت مطرح شدن شکایت ایران،‌ آمریکا و دوستان اروپایی‌‌اش اجازه به نتیجه رسیدن شکایات را نمی دهند.


شاکری با اشاره به اینکه اقدام در ساز و کار برجام نتیجه بخش نیست،‌ ادامه داد: تحریم ها در عمل اقتصاد را تحت تاثیر قرار داده است.


وی افزود: ‌امکان بهره برداری از پول فروش نفت را نداریم، در زمینه سرمایه گذاری خارجی نیز حتی با وجود تمایل سایر کشورها،‌ به دلیل محدودیت های ایجاد شده از سوی آمریکا،‌ این کار صورت نمی گیرد زیرا منافع جامع تر برای کشورها اولویت بیشتری دارد.



انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته