دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
25 خرداد 1394 - 22:45

درخواست سازمان عفو بین الملل برای آزادی شیخ علی سلمان

سازمان عفو بین الملل روز دوشنبه از نظام حاکم بر بحرین خواست که شیخ علی سلمان روحانی مسلمان و برجسته ترین مخالف حکومت این کشور را آزاد کند.
کد خبر : 23510

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا به نقل از العالم، این درخواست یک روز پیش از صدور حکم دادگاه در باره شیخ سلمان دبیرکل جمعیت اسلامی الوفاق، مخالف دولت این کشور به اتهام تحریک به خشونت علیه خاندان آل خلیفه منتشر شد که از ماه دسامبر دستگیر شده و در بازداشت به سر می برد.


بازداشت وی در آن هنگام موجی از خشم و ناآرامی علیه خاندان آل خلیفه، برانگیخت.
دادستانی بحرین در دادخواست خود سلمان را به تبلیغ برای سرنگونی نظام سیاسی حاکم بر بحرین با استفاده از زور، تحریک به کاربرد خشونت و حمایت از حملات منجر به کشته شدن 14 مامور پلیس متهم کرده است.
عفو بین الملل، سلمان را یک زندانی سیاسی دانسته که صرفا به علت ابراز مسالمت آمیز دیدگاه های خود بازداشت شده است.
بیانیه عفو بین الملل می افزاید: بازداشت و محاکمه شیخ علی سلمان نقض آشکار حقوق وی برای ابراز آزادانه دیدگاه هایش و نشانگر تداوم اقدامات مقام های بحرین برای سرکوب مخالفان سیاسی و ساکت کردن صداهای منتقد از حکومت این کشور به شمار می رود.
هنوز مقام های بحرین درباره بیانیه این سازمان مدافع حقوق بشر اظهار نظری نکرده اند.
سلمان و هوادارانش این اتهامات را رد و این محاکمه را به عنوان تلاشی برای سرکوب مخالفان محکوم کرده اند.
به گفته وکیلان مدافع سلمان، این سیاستمدار 49 ساله ممکن است حداکثر به تحمل 10 سال زندان محکوم شود.
وی با 3 اتهام کم اهمیت تر از جمله تحریک به تنفر و توهین به وزارت کشور بحرین نیز روبرو است.
بحرین که پایگاه ناوگان پنجم نیروی دریایی آمریکا در آن قرار دارد، از سال 2011 دچار ناآرامی های اکثریت مردمی است که خواستار اصلاحات و به دست آوردن نقش بزرگتری در اداره این کشور هستند.
دولت بحرین با این ناآرامی ها با دریافت کمک نظامی از عربستان برخورد کرده است.
با اینکه نظام آل خلیفه مدعی دست زدن به اصلاحات سیاسی و افزایش نظارت بر نیروهای امنیتی این کشور شده است، اما مخالفان و گروه های مدافع حقوق بشر می گویند که نقض حقوق بشر و و سرکوب ها ادامه دارد.
در همین حال قوه قضاییه رژیم آل خلیفه حاکم بر بحرین 57 تن از شهروندان این کشور را در مجموع به تحمل 748 سال زندان محکوم و تابعیت 56 شهروند دیگر را لغو کرد.
اداره آزادی ها و حقوق بشر جمعیت ملی اسلامی الوفاق محاکمه همزمان این 57 نفر را بزرگ ترین محاکمه در تاریخ بحرین از نظر تعداد متهمان و مجموع سال های محکومیت به زندان دانست.
بر اساس بیانیه این نهاد، در میان متهمان دستکم 12 فرد کم سن و سال مشاهده می شوند.
رژیم بحرین تاکنون حق شهروندی را از 186 شهروند خود گرفته است.
این بیانیه می افزاید: با توجه به این موضوع که از افراد یاد شده زیر شکنجه، اعتراف گرفته شده است، بر اساس معیارهای بین المللی، اعتراف آنها باطل و بی ارزش است.
مردم بحرین نیز روز یکشنبه در آستانه صدور حکم دادگاه در روز سه شنبه در مورد شیخ علی سلمان ، با برگزاری تظاهرات با شکوهی در خیابان های منامه پایتخت و دیگر استان های این کشور، خواستار آزادی فوری وی شدند.
مردم بحرین در اجتماعات اعتراض آمیز خود محاکمه و بازداشت شیخ علی سلمان را محکوم کردند و بر لزوم آزاد شدن فوری وی تاکید کردند.
جریان های سیاسی مخالف در بحرین نیز با صدور بیانیه ای خواستار آزادی فوری شیخ علی سلمان دبیرکل جمعیت اسلامی الوفاق شدند.
بیانیه مزبور یادآورشد: شیخ علی سلمان شش ماه و نیم است که به دلیل دیدگاه های سیاسی اش و درخواست های مکرر وی مبنی بر ادامه حرکت مسالمت آمیز به دور از خشونت مردم در این کشور ظالمانه در بازداشت بسر می برد.
مردم بحرین چهار سال قبل، همزمان با شروع قیام های مردمی در منطقه اعتراضات خود را علیه رژیم مستبد و خودکامه حاکم آغاز کردند و با اینکه از همان ابتدای اعتراضات، شکل مسالمت آمیز و دور از خشونت داشت، رژیم آل خلیفه در نهایت شقاوت و وحشی گری با معترضان برخورد کرد.
گرچه قیام مردم بحرین از چهار سال قبل رسما آغاز شد ولی مبارزات پنهان و غیررسمی به سالها قبل باز می گردد.
رژیم آل خلیفه که تنها بخش کوچکی از جمعیت بحرین را نمایندگی می کند از چند دهه قبل با برقراری نظامی مستبد و فرقه گرا، ظلم و بی عدالتی آشکاری را علیه اکثریت مردم که عمدتا از شیعیان می باشند اعمال کرده است. بسیاری از فرصت های شغلی و مناصب اداری و حکومتی در انحصار وابستگان، عوامل و طرفداران رژیم می باشد و اکثریتی که رژیم آنها را شهروند درجه 2 تلقی می کند از حقوق ابتدایی و آزادی های اجتماعی و سیاسی بی بهره هستند.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته