دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
25 خرداد 1394 - 17:32
در مراسم امضای تفاهم‌نامه همکاری دانشگاه آزاد اسلامی و مرکز پژوهش‌های مجلس مطرح شد؛

میرزاده: پایان نامه‌های دانشگاه آزاد می‌تواند مرجع علمی قانون‌گذاری‌ها باشد/ جلالی: دانشگاه آزاد وارد دوران جدیدی از حیات خود شده است

تفاهم‌نامه همکاری‌های مشترک علمی پژوهشی بین دانشگاه آزاد اسلامی و مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی بعد از ظهر امروز با حضور دکتر حمید میرزاده و دکتر کاظم جلالی به امضا رسید.
کد خبر : 23491

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، موضوع این تفاهم نامه عبارت از همکاری‌های علمی، آموزشی، پژوهشی و توسعه فناوری در جهت ارتقای علمی و فناوری طرفین از طریق همکاری های آموزشی و علمی مشترک، اجرای پروژه های پژوهشی مشترک و همکاری در جهت ارتقای سطح علمی طرفین است.


دکتر میرزاده در این جلسه با ابراز خرسندی از امضای تفاهم نامه با مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی، گفت: مهمترین بازوی ارتباطی بین یک دانشگاه و نمایندگان مجلس شورای اسلامی، مرکز پژوهش های مجلس است.


رئیس دانشگاه آزاد اسلامی افزود: بهترین روش تعامل با مجلس شورای اسلامی، همکاری های علمی و پژوهشی است که می تواند به خروجی های بدون نقص منجر شود که به تبع آن مردم از قوانین منتفع شده و از سوی دیگر در جهت توسعه اقتصادی، اجتماعی کشور به کار گرفته می شود.








میرزاده با بیان اینکه از تأسیس مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی 20 سال می گذرد، گفت: تاکنون چنین اقبالی از این مرکز صورت نگرفته بود و این موضوع نشان دهنده مدیریت علمی، آینده نگرانه و آینده پژوهانه دکتر جلالی است

میرزاده با بیان اینکه از تأسیس مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی 20 سال می گذرد، گفت: تاکنون چنین اقبالی از این مرکز صورت نگرفته بود و این موضوع نشان دهنده مدیریت علمی، آینده نگرانه و آینده پژوهانه دکتر جلالی است.


وی با تأکید بر اینکه دانشگاه آزاد اسلامی یک دانشگاه کم نظیر و شاید بی نظیر در سطح بین المللی است، گفت: در حال حاضر 70هزار نفر عضو هیأت علمی به طور تمام وقت و نیمه وقت با دانشگاه آزاد اسلامی همکاری دارند. همچنین دارا بودن بیش از 10 میلیون متر مربع فضای مسقف، 11 هزار آزمایشگاه و بیش از 7/1 میلیون دانشجو تنها گوشه ای از افتخارات این دانشگاه است.


وی با اشاره به اینکه 40 درصد از بار آموزش عالی کشور برعهده دانشگاه آزاد اسلامی است، اظهار داشت: این دانشگاه از نظر جمعیت دانشجویی در مقطع تحصیلات تکمیلی از همه مجموعه های دولتی و غیردولتی بالاتر و پیش رو تر است.


میرزاده افزود: بنا داریم تا پایان سال 94 جمعیت تحصیلات تکمیلی دانشگاه به بیش از 30درصد برسد.


دکتر میرزاده با بیان اینکه دانشگاه آزاد اسلامی به اعتبار اساتید و دانشجویان تحصیلات تکمیلی اش، مقالات علمی و پایان نامه های متعددی دارد، گفت: این پایان نامه ها می تواند به عنوان بانک اطلاعاتی درخدمت مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی قرار گیرد تا از آن به عنوان مرجع علمی برای قانون گذاری و تصمیم گیری استفاده شود.


ارائه سازوکار قانونی از سوی مرکز پژوهش های مجلس در جهت تحقق سند علم و فناوری


رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به ابلاغیه سند توسعه علم و فناوری از سوی مقام معظم رهبری ،گفت: براساس فرمایشات رهبر معظم انقلاب، باید تا پایان سال 1404 نیمی از تولید ناخالص ملی کشور از محصولات دانش بنیان تامین باشد. بر این اساس بسیار مهم است که دانشگاه ها از جمله دانشگاه آزاد اسلامی در این زمینه برنامه ریزی های لازم را انجام دهند.


وی افزود: برای پیشبرد این هدف به یک سازوکار قانونی نیاز است که در مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی فراهم است.


تشکیل کارگروه مشترکی بین دانشگاه آزاد اسلامی و مرکز پژوهش های مجلس


دکتر میرزاده با بیان اینکه برای استفاده بهینه از این تفاهم نامه باید کارگروه مشترکی بین دانشگاه آزاد اسلامی و مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی تشکیل شود، ابراز امیدواری کرد: با استعانت از پروردگار متعال در اجرای مفاد این تفاهم نامه خواهیم کوشید.


رئیس مرکز پژوهش‌ها: دانشگاه آزاد اسلامی وارد دوران جدیدی از حیات و فعالیت خود شده است


در ادامه این مراسم دکتر کاظم جلالی ضمن ابراز خرسندی از امضای این تفاهم نامه به معرفی اجمالی مرکز پژوهش‌های مجلس پرداخت و گفت: مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی به صورت قانونی ازسال 1374 فعالیت خود را آغاز کرده و تا امروز 20 سال است که در این حوزه اقدامات شایان توجهی را صورت داده است.


رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی با اشاره به جدید بودن مراکز پژوهشی پارلمانی گفت: پارلمان ایران به عنوان یکی از مجالس پیشگام در حوزه تاسیس مرکز پژوهش‌ است؛ البته ضرورت تاسیس این مرکز برای مجلس ما نسبت به جاهای دیگر بیشتر احساس می‌شود زیرا ما در کشور نظام حزبی پارلمانی نداریم. در نظام‌های حزبی پارلمانی نمایندگان از حمایت‌های فکری و علمی حزب خود برخوردار می‌شوند که این مسئله برای نمایندگان مجلس ما وجود ندارد.


وی ادامه داد: بحث قانون گذاری امروز نیازمند فرایند علمی و پژوهشی است. همچنین قانون اساسی کشور جایگاه قانون نویسی را دولت قرار داده است زیرا دولت‌ها هستند که بدنه کارشناسی کشور در دست آنها است. در خیلی از موارد متاسفانه خلاءهای قانونی وجود دارد که بخشی از آن به دلیل لوایح ضعیف است؛ البته این موضوع نقد کلی محسوب می‌شود و مربوط به یک دولت نیست.


دکتر جلالی به پیچیدگی جوامع امروز اشاره کرد و گفت: امروز اداره جوامع، پیچیده شده است و نمی‌توان بدون یک نگاه علمی در پدیده قانون نویسی پیش رفت، زیرا نقصان‌های زیادی به دنبال خواهد داشت براین اساس جایی با عنوان مرکز پژوهش‌های مجلس اسلامی شکل گرفته تا بتواند از این معایب پیشگیری کند.


رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس با معرفی 5 حوزه در این مرکز بیان کرد: اولین حیطه فعالیت مرکز پژوهش‌ها بازکارشناسی تمام لوایح دولت است. البته بهتر بود دولت‌ها قبل از ارائه لایحه با مرکز پژوهش‌های همکاری می‌کردند که پیگیری‌هایی هم در این زمینه صورت گرفته است که این روند تغییر کند. دومین حوزه فعالیت مربوط به عمده طرح‌هایی است که در مجلس ارائه می‌شود که به نوعی در این مرکز مورد بررسی و تدوین قرار می‌گیرد.








دانشگاه آزاد اسلامی یکی از مهم‌ترین دستاورد‌ها و نهاد برآمده از درون انقلاب اسلامی است که امروز از یک نهال به درخت تنومند با ریشه‌های بسیار قوی تبدیل شده است، همچنین ریاست عقلانی و معتدل دکتر میرزاده که از چهره‌های خوش‌نام علمی و سیاسی محسوب می‌شوند باعث شده این دانشگاه به مرحله جدیدی وارد شود

وی در این باره افزود: سومین حوزه کاری مرکز مربوط به تدوین گزارش‌های علمی است که در اختیار نمایندگان مجلس قرار می‌گیرد و چهارمین حیطه نیز در زمینه مطالبات و خواسته‌های پژوهشی نمایندگان است. این سازمان با داشتن 5 معاونت در حوزه‌های ذکر شده فعالیت می‌کند.


مرکز پژوهش‌های مجلس می‌تواند به دانشگاه آزاد اتکا کند


دکتر جلالی در ادامه از همکاری با دانشگاه آزاد استقبال کرد و بیان داشت: دانشگاه آزاد اسلامی یکی از مهم‌ترین دستاورد‌ها و نهاد برآمده از درون انقلاب اسلامی است که امروز از یک نهال به درخت تنومند با ریشه‌های بسیار قوی تبدیل شده است، همچنین ریاست عقلانی و معتدل دکتر میرزاده که از چهره‌های خوش‌نام علمی و سیاسی محسوب می‌شوند باعث شده این دانشگاه به مرحله جدیدی وارد شود.


این نماینده مجلس شورای اسلامی با اشاره به ظرفیت‌های بالای دانشگاه آزاد اسلامی تصریح کرد: دانشگاه آزاد نیروهای علمی خوبی دارد که می‌توانند زمینه‌های همکاری‌ علمی را فراهم سازند و مرکز پژوهش‌ها نیز می‌تواند به دانشگاه آزاد اتکا کند. البته سایر دانشگاه‌های کشور نیز باید به این موضوع توجه کنند و به کمک مسئولان بیایند تا نظام با کارآمدی بیشتر به مسیر خود ادامه دهد.


کاظم جلالی در پایان افزود: حوزه قانون‌گذاری به علم، پژوهش و اعضای هیئت علمی دانشگاه‌ها نیاز دارد و امضای این تفاهم‌نامه این امکان را ایجاد می‌کند تا با تدبیر دکتر میرزاده، مجلس و مرکز پژوهش‌ها از ظرفیت‌های دانشگاه آزاد اسلامی استفاده شود.



لازم به ذکر است برخی از مفاد تفاهم نامه همکاری های مشترک دانشگاه آزاد اسلامی و مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی عبارتند از: استفاده از امکانات آموزشی، پژوهشی و منابع علمی طرفین، برگزاری کارگاه ها و دوره های آموزشی کوتاه مدت خاص مشترک، تعریف و اجرای پروژه های تحقیقاتی مشترک، استفاده از امکانات کتابخانه و نرم افزاری طرفین، چاپ مقالات و کتب علمی مشترک، بهره گیری از تخصص اعضای هیأت علمی طرفین و تبادل اطلاعات در مورد تحقیقات و مطالعات انجام شده در ارتباط با موضوعات مورد توافق طرفین.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته