دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
28 خرداد 1394 - 08:01
همزمان با آغاز ماه رمضان و در راستای آشنایی با تفسیر سوره حدید؛

چهارمین دوره طرح قرآنی فرهنگی«رمضان، بهار قرآن» در دانشگاه آزاد اسلامی اجرا می‌شود/ تجلیل از برگزیدگان

ماه مبارک رمضان، مظهر رحمت و مغفرت خداوند در ملکوت اعلی است که ایمان آورندگان را به صیام و قیام و انس با قرآن فراخوانده تا از نعمت‌های معنوی این مائده آسمانی بهره‌مند شوند. همزمان با آغاز این ماه، چهارمین دوره طرح قرآنی فرهنگی«رمضان، بهار قرآن» با تفسیر سوره حدید در دانشگاه آزاد اسلامی اجرا می‌شود.
کد خبر : 23481

به گزارش خبرنگار خبرگزاری آنا، به منظور ارتقای سطح معرفت و دانش استادان و کارکنان دانشگاه در حوزه فرهنگ و معارف آسمانی و ملکوتی کلام الله مجید، به ویژه آشنایی بیشتر با تفسیر آیات و بهره‌مندی از زلال معارف و رهنمودها و دستورات حیات بخش قرآن کریم، در ماه مبارک رمضان سال جاری چهارمین دوره طرح فرهنگی« رمضان بهار قرآن » در تمامی واحدها و مراکز دانشگاهی دانشگاه آزاد اسلامی اجرا می‌شود.


عنوان برنامه سال جاری دانشگاه آزاد اسلامی، کارگاه آموزشی آشنایی با تفسیر قرآن کریم(تفسیر سوره حدید) با شناسه دفتر مطالعات و آموزش نیروی انسانی بوده و منابع آن تفسیر مجمع البیان شیخ طبرسی، تفسیر المیزان علامه طباطبایی، تفسیر نمونه آیت الله مکارم شیرازی (به عنوان منبع مدرّسان کارگاه و منبع جانبی برای مطالعه شرکت کنندگان) و تفسیر نور استاد قرائتی(به عنوان منبع اصلی برای آزمون) است که واحدهای دانشگاهی باید تسهیلات لازم را برای دسترسی شرکت کنندگان به این منابع در فضای سایبری فراهم کنند.








در راستای تحقّق منویّات مقام معظّم رهبری در خصوص گسترش فضای حفظ قرآن در جامعه، استادان و کارکنان شرکت کننده ای که قادر به حفظ کل سوره شوند، پس از شرکت در آزمون حفظ و اعلام نتایج مورد قدردانی قرار خواهند گرفت

معاونت فرهنگی اجتماعی دانشگاه آزاد اسلامی در همین راستا آیین نامه چهارمین دوره طرح قرآنی - فرهنگی "رمضان، بهار قرآن" که اختصاص به تفسیر سوره حدید دارد را برای اجرا در واحدها و مراکز دانشگاهی ابلاغ و اعلام کرده است که بر این اساس شرکت کنندگان در این کارگاه‌ها باید کارمندان تمام وقت رسمی و قراردادی و اعضای هیات علمی تمام وقت و نیمه وقت و حق التدریس دانشگاه باشند تا بتوانند در این طرح شرکت کنند. شرکت کنندگانی می توانند در آزمون پایان دوره شرکت کنند که بیش از 3 جلسه در کارگاه غیبت نداشته باشند همچنان که کارکنان دبیرخانه هیأت امنای استانی هم می توانند در واحد دانشگاهی مرکز استان شرکت کنند.


زمان برگزاری کارگاه تفسیر، ایّام ماه مبارک رمضان به جز روزهای تعطیل از تاریخ 30 خرداد تا 24 تیر خواهد بود. در راستای تحقّق منویّات مقام معظّم رهبری در خصوص گسترش فضای حفظ قرآن در جامعه، استادان و کارکنان شرکت کننده ای که قادر به حفظ کل سوره شوند، پس از شرکت در آزمون حفظ و اعلام نتایج مورد قدردانی قرار خواهند گرفت.


ملاک شرکت در مسابقه حفظ سوره، حضور در کارگاه و یا آزمون نیست بلکه همه استادان و کارکنان مجاز به شرکت در این آزمون اند؛ ملاک داوری در حفظ سوره، آیین نامه مسابقات سراسری قرآن و عترت دانشگاه است. مجریان طرح به صورتی برنامه ریزی کنند تا آزمون حفظ در فاصله زمانی 20/4/94 تا 24/4/94 برگزار شود.


کارگاه تفسیر پس از نماز جماعت ظهر و عصر یا هر زمان دیگری که شورای فرهنگی واحد صلاح بداند در محل مناسبی به مدت یک ساعت توسط مدرسان برجسته حوزه و دانشگاه و آشنا به تفسیر قرآن برگزار و حق الزحمه استادان، هدایای برگزیدگان و حق الزحمه عوامل اجرایی طبق مقررات دانشگاه پرداخت می‌شود.


مدت زمان آموزش 16 ساعت کارگاه آموزشی تفسیر سوره حدید براساس منابع اعلام شده است و همه شرکت کنندگان در طرح باید در آزمون پایانی دوره که به صورت چهار گزینه ای توسط کانون قرآن و عترت برگزار می شود، شرکت کنند. آزمون پایانی شامل دو سؤال تشریحی و 30 سوال تستی است که مشتمل بر 10سوال ترجمه و متن سوره و 20 سوال مفاهیم و نکات تفسیری است.



زمان برگزاری آزمون در فاصله زمانی 22 تا 24 تیر 94 تعیین می شود که هر واحد دانشگاهی با توجه به شرایط در این فاصله، برنامه ریزی و اجرا می کند.


صدور گواهی دفتر مطالعات آموزش نیروی انسانی دانشگاه با عنوان آشنایی با تفسیر سوره حدید به مدت 16 ساعت برای شرکت کنندگانی که حدّاقل 60 درصد از نمره آزمون را احراز کنند از مزایای طرح برای شرکت کنندگان است.


برگزاری مراسم تقدیر در واحدهای دانشگاهی سراسر کشور پس از اعلام نتایج و معرفی نفرات اول تا سوم در دو گروه هیأت علمی و کارمندان و معرفی نفرات اول تا سوم هر گروه جداگانه و کارت هدیه به میزانی که از محل بودجه فرهنگی و اجتماعی و در شورای فرهنگی واحد تصویب شود، اهدا می گردد.








صدور گواهی دفتر مطالعات آموزش نیروی انسانی دانشگاه با عنوان آشنایی با تفسیر سوره حدید به مدت 16 ساعت برای شرکت کنندگانی که حدّاقل 60 درصد از نمره آزمون را احراز کنند از مزایای طرح برای شرکت کنندگان است

چنانچه در واحد یا مرکزی شرکت کنندگان هر گروه استادان یا کارکنان کمتر از 15 نفر باشند تنها نفر اول آن گروه برگزیده خواهد شد. چنانچه تعداد شرکت کنندگان در هر بخش هم بیش از پنجاه نفر باشند، شورای فرهنگی و اجتماعی می تواند متناسب با افزایش شرکت کنندگان، تعداد دریافت کنندگان هدیه را اضافه کند. در مواردی که نمرات افراد مساوی باشد تدبیر برای تعیین نفرات اول تا سوم بر عهده استاد کارگاه است.


مسئول کانون قرآن و عترت باید به محض دریافت این آیین نامه نسبت به فراهم آوردن مقدمات لازم برای اجرای هر چه دقیق تر آن و هماهنگی با کارشناس آموزش نیروی انسانی واحد جهت اخذ مجوز کارگاه اقدام کند.


لوح تقدیر نیز با امضای رییس شورای فرهنگی استان به برگزیدگان واحدها و مراکز اهدا می شود.


نظارت بر اجرای درست آیین نامه در واحد دانشگاهی بر عهده رییس واحد است. مسئولان کانون های قرآن و عترت و کارشناس نیروی انسانی واحد، مسئولیت اجرای طرح و اطلاع رسانی را بر عهده دارند.


نظارت بر اجرای درست طرح در استان بر عهده رییس شورای راهبردی فرهنگی و اجتماعی استان و مسئولیت پی گیری اجرای طرح در استان بنا به صلاحدید وی برعهده دبیر شورای قرآن و عترت و یا مدیر فرهنگی استان است؛ همه استادان و کارمندان واحدها می توانند در چهارمین دوره طرح فرهنگی رمضان بهار قرآن شرکت کنند.


کانون های قرآن و عترت باید در امر برگزاری آزمون هماهنگی لازم را با حوزه امتحانات به عمل آورند. مجریان طرح هم باید به گونه ای برنامه ریزی کنند که مدرّس دوره از میان استادان برجسته و توانمند حوزه و دانشگاه انتخاب شوند.


مسئول کانون قرآن و عترت واحدها باید به محض دریافت این آیین نامه نسبت به فراهم آوردن مقدمات لازم برای اجرای هر چه دقیق تر آن و هماهنگی با کارشناس آموزش نیروی انسانی واحد جهت اخذ مجوز کارگاه اقدام کنند.


سؤالات آزمون توسط مدرس کارگاه طراحی شده و آزمون با رعایت ضوابط دانشگاه توسط کانون های قرآن و عترت برگزار می شود. در امر برگزاری آزمون نیز هماهنگی لازم با کارشناس آموزش نیروی انسانی و حوزه امتحانات صورت می‌گیرد.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته