دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
در نشست خبری سی و چهارمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر مطرح شد:

اختصاص بیشترین آثار به بخش مرور و کاهش کمی آثار جشنواره در مقابل تمرکز بر روی ارتقای سطح کیفی

نشست خبری دبیر سی و چهارمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر، صبح امروز 25 خرداد ماه با حضور سعید اسدی دبیر جشنواره تئاتر فجر، پریسا مقتدی رئیس مجموعه تئاتر شهر و کیوان نخعی مدیر روابط عمومی اداره کل هنرهای نمایشی در تئاتر شهر برگزار شد.
کد خبر : 23450

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری آنا سعید اسدی در این نشست اعلام کرد: «از ویژگی های این دوره جشنواره این است که برنامه‌هایی که مدیران بخش‌های مختلف با تکیه بر خلاقیت ارائه می‌دهند را بررسی و تثبیت می‌کنیم تا به عنوان نقشه راه مورد استفاده قرار گیرد.»


دبیر جشنواره تئاتر فجر عنوان کرد: «فراخوان جشنواره بر اساس نقدهایی که از گذشته مطرح شده تنظیم شد که اغلب این نقدها نقدهای سازنده بوده و در قالب انتقاد در سایت‌ها و خبرگزاری‌ها منتشر شده است. »


وی افزود: «این انتقادها باعث ایجاد رویکردی در فراخوان شد که باعث شد تا به این فکر بیفتیم که جشنواره باید اعتبار بیش از این داشته باشد. من فکر می‌کنم همه در این دوره باید این نگاه که جشنواره یک رخداد جهانی است بیشتر تقویت کنیم.»


اسدی تأکید کرد: «ما برای تنظیم فراخوان با افراد خبره زیادی صحبت کردیم و بخشی از مشاوره‌ها بازتابش در فراخوان ایجاد شده که برای همه مشهود است.»


ایجاد فرصت برای اجرای عمومی


وی در ادامه سخنانش به رویکرد تولید محوری و اجرا محوری اشاره کرد و افزود: «این رویکرد باید جایگزین عادت جشنواره محوری شود. در سه دوره اخیر سهم بیشتری از آثار نمایشی جشنواره کارهایی بود که در گذشته اجرا شده بود و کمتر به تولیدات تازه اختصاص می‌داشت که در این دوره پیگیری می‌کنیم تا بخش عمده‌ای از آثار به تولیداتی که ویژه جشنواره هستند اختصاص یابد.»


دبیر جشنواره تئاتر فجر اظهار کرد: «جشنواره باید بازتاب آن چیزی باشد که در تئاتر رخ می دهد البته ترغیب هنرمندان برای آماده و اجرا کردن اثر مهم است اما هدف ما در این میان این است که زمانی برای تولید و امکان اجرای عمومی آثار به وجود آید.»


کاهش کمی ارتقای کیفی را بیشتر می‌کند


اسدی درباره تعداد کم آثار نمایشی در این دوره جشنواره تشریح کرد: «از جدول 115 اجرایی سال گذشته تعداد آثار به چیزی حدود 75 اجرا رسیده، زیرا به نظر می‌آید کاهش کمی ارتقای کیفی را ممکن می‌کند و امکان حمایت مالی از گروه ها را بیشتر می‌کند. هر چه تعداد آثار حاضر در جشنواره کمتر باشد اعتبار حضور در جشنواره نیز ارتقاء پیدا می کند ما بر اساس رویکرد تولید محور و کاهش کمی آثار تغییرات دیگری در فراخوان ایجاد کرده ایم یعنی انتخاب متون و فرآیند بازبینی را در بخش نسل نو حذف کرده‌ایم و از جوانانی که نسل نو هستند متون نمایشی نمی‌پذیریم.»


وی راهکار حضور جوانان را چنین معرفی کرد: «4 راه ورودی وجود دارد اول آنکه در این دوره جشنواره به جشنواره تئاتر دانشگاهی توجه بیشتری شده و تنها جشنواره‌ای که به جشنواره تئاتر فجر متصل خواهد بود جشنواره بین المللی تئاتر دانشگاهی است.»


دبیر جشنواره تئاتر فجر ادامه داد: «همچنین پایان‌نامه‌هایی که تحت هدایت و نظر اساتید تهیه و تولید می‌شوند از آنجا که در فرآیند نظارت هنری قرار گرفته‌اند می توانند متقاضی حضور در بخش نسل نو باشند. جوانانی که دانشگاهی نیز نیستند مشروط بر تعداد مشخص اجرای تئاتر می‌توانند در این بخش شرکت کنند.»


بیشترین حجم آثار پذیرفته شده در بخش مرور


وی با اعلام اینکه بیشترین حجم آثار پذیرفته شده در بخش مرور است خاطر نشان کرد: «در سال گذشته بخشی در فراخوان جشنواره با عنوان برگزیدگان مناطق بود که در این دوره جشنواره این بخش را نخواهیم داشت چرا که جشنواره مناطق را برگزار نمی‌کنیم بلکه در بخش مرور آثاری که تولید و اجرای عمومی در سراسر کشور داشته‌اند پذیرفته خواهد شد.»


دبیر سی و چهارمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر اعلام کرد: «برگزیدگان جشنواره تئاتر استانی را به عنوان شرکت کنندگان بخش مرور ایران قرار می دهیم که در این بخش اجراهایی که در جشنواره بوده و در تئاتر استانی گنجانده نشده بود نیز شامل می شود.»


اسدی ادامه داد: «جشنواره مناطق یکی از مسیرهای ورودی و امکان برای انتخاب در جشنواره تئاتر فجر بوده ولی از آنجا که هماهنگ کردن آن بسیار سخت است و هزینه و زمان زیادی را از ما می گیرد بنابراین این جشنواره حذف شد و جشنواره تئاتر استانی از اهمیت ویژه ای در انتخاب آثار پیدا کرد.»


وی افزود: «اهمیت به جشنواره تئاتر استانی به معنای این است که تلاش نکنیم تا تعدادی کار انتخاب شود و وارد فرآیند فرساینده و در نهایت جشنواره تئاتر شود بلکه سعی بر این است که آثاری با کیفیت و ارزشمند انتخاب و به جشنواره تئاتر فجر راه یابد.»


بررسی آثار تئاتر استانی در دبیرخانه جشنواره


دبیر سی و چهارمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر همچنین بیان کرد: «پیش از این هیات داوران برای جشنواره مناطق به شهرهای مختلف اعزام می‌شدند درحالیکه امسال به شکل متمرکز تری برآیند جشنواره های تئاتر استانی در فجر بررسی خواهد شد و یک گروه داوری در دبیرخانه آثار استانی را بررسی و انتخاب خواهند کرد.»


وی با اشاره به اینکه امسال ظرفیت جشنواره فجر استانی را افزایش می دهیم و در ادامه به تخصیص کمک هزینه برای فجر استانی اشاره کرد و افزود: «جشنواره فجر کمک هزینه گروه ها و مخارج سفر را برعهده دارد ولی سایر هزینه‌ها و اسکان هنرمندان بر عهده استان‌های میزبان است. ضمن اینکه آثار فجر استانی برخلاف تهران به صورت غیر رقابتی برگزار می‌‌شود.»


وی همچنین اعلام کرد: «در سال های گذشته بخش مسابقه فجر چندین مسابقه برگزار می شد اما امسال ما تنها ۲ بخش خواهیم داشت که شامل بخش مسابقه بین‌الملل و مسابقه تئاتر ایران خواهد بود.»


مهلت 80 روزه برای آماده‌سازی و تولیدات جدید


وی درباره زمان تولیدات تازه برای حضور در بخش مرور نیز تشریح کرد: «زمان کافی برای تولید آثار تازه در نظر گرفته شده و بالغ بر 80 روز امکان تمرین برای گروه‌ها در نظر گرفته شده است البته کوشش ما بر این است تا زمان بیشتری را به گروه ها اختصاص دهیم.»


دبیر سی و چهارمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر همچنین گفت: «امسال به سیاق سال های گذشته بخش میهمان را خواهیم داشت و دبیر از گروه‌هایی دعوت می‌کند که در جشنواره حضور داشته باشند. مدعوین از نسل‌های مختلف تئاترایران هستند و قطعا از سابقه درخشانی برخوردار خواهند بود ما تلاش می‌کنیم از کسانی دعوت کنیم که حضورشان کیفیت جشنوراه را تضمین کند.»


اسدی در ادامه سخنانش به فرآیند گروه گرایی اشاره کرد و افزود: «ما تاکید می کنیم که گروه ها قوام بیشتری داشته باشند و گروه گرایی در حوزه تئاتر تقویت شود. در این دوره گروه نمایشی، کارگردان و نویسنده را به ما معرفی می‌کند و از این پس کار بر اساس اسم گروه شناخته خواهد شد. »


دبیر سی و چهارمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر با اشاره به اینکه به جز جشنواره تئاتر دانشگاهی میزبان هیچ اثری از هیچ جشنواره ای نخواهیم بود عنوان کرد: «در دوره‌های گذشته جشنواره تئاتر فجر پذیرای بخشی به نام جشنواره جشنواره‌ها بود. برگزیدگان دیگر جشنواره‌ها مشروط به داشتن شرایط بخش مرور می توانند در این بخش حضور پیدا کنند.»


وی افزود: «در تئاتر خیابانی نیز تغییر عمده‌ای نداریم و بیشتر هدف‌مان این است تا توجه و تمرکز به لحاظ ارتقای سطح کیفی باشد. در بخش بین الملل که به تئاتر خیابانی توجه ویژه ای دارد تلاش خواهیم کرد تا اجراهای خوبی را انتخاب کنیم.»


اسدی بیان کرد: «امسال در بخش خیابانی که ممکن است به تئاتر بیرونی و یا هر عنوان دیگر تغییر نام دهد تلاش می‌کنیم به دعوت دبیر جشنواره حوزه های تئاتر مشارکتی و شورایی نیز در جشنواره حضور خواهند داشت.»


وی تصریح کرد: «در بخش بین‌الملل اولین گام این بوده که ارتباطات لازم برقرار شود در این خصوص فراخوان منتشر شده و به کمپانی‌های مختلف ارسال شده است. هدف ما این است تا کارهایی را انتخاب کنیم که برای تئاتر فایده و جذابیت داشته باشد. ما با پیدا کردن کارهایی که ارزش فرهنگی مناسب، رابطه بینا فرهنگی داشته باشد و حتی ایده‌هایی به ما منتقل کند استقبال خواهیم کرد.»


کارگاه‌ها و سمینارها از پاییز تا زمستان


دبیر سی و چهارمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر درباره کارگاه ها و سمینارها نیز خبرداد: «امسال کارگاه و سمینار در ایام جشنواره برگزار نخواهد شد چرا که معتقدیم این بخش باید با تاکید بیشتر و با استقلال بیشتری برگزار شود بنابراین از آغاز پاییز تا زمستان کارگاه های جشنواره برپا خواهد شد که بخشی از آن برای نسل نو و جوانان و بخشی دیگر شامل دعوت از بزرگان تئاتر جهان است که باید در اختیار تئاتر حرفه ای قرار گیرد.»


وی افزود: «امسال بر اساس ایده گروه گرایی و ایجاد ساختار مناسب موضوع سمینار ما هویت و ماهیت گروه و نظام تولید تئاتر خواهد بود که با همکاری اداره کل هنرهای نمایشی دانشگاه و مراکز آموزش عالی برگزار خواهد شد که این جلسات دبیر علمی و اجرایی خواهد داشت. همچنین از آنجا که امسال هدف ما مخاطب قرار دادن گروه‌ها است کارگاه مدیریت تئاتر برگزار خواهد شد تا دانش لازم در اختیار هنرمندان قرار گیرد. کارگاه‌‌های دیگری برای تکنولوژی اجرا و رابطه تئاتر و هنرهای تجسمی نیز برگزار می‌شود.»


چاپ بولتن، کتاب پوستر، نمایشنامه‌های منتخب و محتوای علمی کارگاه‌های


اسدی افزود: «امسال درحوزه مسابقه پوستر و عکس از دو هنرمند دعوت کرده‌ایم و در بخش مسابقه نمایشنامه‌نویسی بخشی اضافه شده که فرآیند و زمان آن دستخوش تغییر شده و آثار کلی که کاندیدای برگزیده شدن نهایی هستند با برگزاری جلسات نمایشنامه‌خوانی مورد نقد و بررسی قرار گیرند. توجه داشته باشید که بخشی با عنوان نمایشنامه‌خوانی نداریم و تنها خود نویسنده اثر است که برگزاری جلسات نمایشنامه‌خوانی را خواهد داشت و ما تنها فراهم کننده شرایط خواهیم بود. امسال در حوزه نشر نیز برنامه‌های مدونی داریم و کوشش می‌کنیم بیشترین منشورات ما تولیدات جشنواره باشند در این دوره کتاب پوستر چاپ خواهد شد و نمایشنامه‌های منتخبی که داوران انتخاب می‌کنند منتشر می‌شود. مقالات و همچنین پنل های گفت‌وگو و محتواهای کارگاه‌ها که فایده علمی داشته باشند نیز منتشر خواهد شد.»


همکاری با ناشران مختلف


اسدی با بیان اینکه تلاش می‌کنیم با ناشران مختلف فعالیت داشته باشیم عنوان کرد: «امسال رویکرد مخاطب محور داریم و تلاش می‌کنیم 5 شماره بولتن به چاپ رسانیم ولی نباید رویکرد روزنگار داشته باشند بلکه باید حاوی اطلاعاتی درباره تئاتر باشند.»



انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب