دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس:

طرح برندینگ وزارت نفت باید متوقف شود/ حضور افراد نزدیک به وزیر نفت در طرح برندینگ بنزین

نماینده مردم تبریز در مجلس گفت: 15 شرکت برندینگ بنزین افرادی هستند که به نحوی با وزیر نفت در ارتباط بوده و با تشکیل این شرکت‌ها منفعت‌های کلانی را به جیب می‌زنند که باید این طرح متوقف شود.
کد خبر : 234489

به گزارش گروه رسانه های دیگر آنا، احمدعلیرضا بیگی با اشاره به طرح برندینگ(شرکت‌های زنجیره‌ای توزیع) وزیر نفت اظهار داشت: شبکه توزیع سوخت عبارت است از تولیدی که در پالایشگاه صورت گرفته و سپس به مخازن منتقل می‌شود و در نهایت برای استفاده عموم به جایگاه انتقال می‌یابد.


وی با بیان اینکه در کنار تولید داخلی سوخت‌های وارداتی نیز داریم، بیان کرد:در حال حاضر پالایشگاه‌ها با تولید بنزین آنها را از طریق لوله‌ها به انبارها منتقل می‌کند و در نهایت دو تولید داخلی و وارداتی با هم ترکیب شده و بین جایگاه‌ها توزیع می‌شود.


طرح برندینگ رقابتی است و در توزیع بنزین ناممکن است


نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو با تاکید به اینکه برندینگ زمانی مفهوم دارد که کالای واحد و مشخصی داریم و شبیه آن کالا نیز تولید می‌شود و تنها تفاوت در بالا یا پایین بودن کیفیت و قیمت شناور است، افزود: برای نمونه در سطح کشور انواع برند بستنی وجود دارد که هر کدام از آنها تولید مجزا با طعم و رنگ متفاوت دارند و فقط روی قیمت با یکدیگر رقابت می‌کنند ولی در موضوع بنزین نمی‌توان برندینگ اجرا کرد.


وی اذعان داشت: بنزین متشکل از ترکیبات سوخت وارداتی و داخلی است که از طریق لوله‌ها جاری شده و توسط کامیون‌ها به جایگاه‌ها جهت استفاده عموم عرضه می‌شود.


شرکت ملی چند شرکت واسطه را با نام برندینگ تشکیل داده است


بیگی با اشاره به اینکه متاسفانه شرکت ملی پخش چند شرکت واسطه بین خود و جایگاه‌ها تشکیل داده و نامش را شرکت‌های برندینگ گذاشته است، ادامه داد: با طرح برندینگ شرکت ملی پخش بنزین را به شرکت‌های واسطه داده تا با تعیین یک حاشیه سود برای این شرکت‌ها بنزین را به 3 هزار و 600 جایگاه سوخت سراسر کشور عرضه کند.


وی افزود: با طرح برندینگ جایگاه‌های سوخت بنزین باید بنزین مورد نیاز مخازن خود را از شرکت‌های واسطه دریافت کنند و البته برای این منظور نیز حاشیه سودی برای شرکت‌های برندینگ و یا واسطه در نظر گرفته شده است.


منفعت‌های کلان از واسطه‌گری به شرکت‌های برندینگ می‌رسد


نماینده مجلس شورای اسلامی متذکر شد: اگر بخواهیم حاشیه سود در نظر گرفته شده را با یک حساب سر انگشتی حساب کنیم می‌توان گفت که متوسط این حاشیه سود 25 تومان در نظر گرفته شده که اگر آن را ضرب در مصرف بنزین روزانه که متوسط 80 میلیون لیتر بنزین است، بکنیم در یک سال این شرکت‌ها منفعت هزار میلیاردی به جیب خواهند زد.


افراد شرکت‌های برندینگ به نحوی با وزارت نفت ارتباط دارند


وی خاطرنشان کرد: 15 شرکت برندینگ بنزین همان افرادی هستند که به نحوی با وزیر نفت در ارتباط بوده و با تشکیل این شرکت‌ها می‌خواهند منفعت‌های کلانی را بردارند.


بیگی با اشاره به حضور وزیر نفت در جلسه کمیسیون انرژی مجلس و پاسخ‌دهی به سوالات خودش ابراز کرد: در آن جلسه به وزیر نفت گفتم که وقتی کالا واحد بوده و قیمت‌ها تکلیفی است و امکان رقابتی وجود ندارد، طرح برندینگ معنایی نخواهد داشت.


وی اضافه کرد: با طرح برندینگ پول از جیب دولت خارج شده و به جیب این چند شرکت واسطه ریخته می‌شود و این موضوع را هیچ عقل سلیمی قبول نمی‌کند.


وزیر نفت مدعی است با طرح برندینگ سلامت کار را افزایش می‌دهد


نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس با بیان اینکه وزیر نفت همچنان بر خواسته خود پافشاری می‌کرد و استدلال‌هایی مبنی بر اینکه با طرح برندینگ، سلامت کار افزایش یافته، گفت: وزیر نفت مدعی است که مزیت طرح برندینگ زیاد بوده و طرف حساب شرکت پخش فقط چند شرکت برندینگ خواهد بود.


قرار بر توقف طرح برندینگ


وی تاکید کرد: ما به هیچ‌وجه چنین استدلال وزیر نفت را قبول نکرده و قرار بر این شد که طرح متوقف شود تا بنده به همراه کمیسیون انرژی و کارشناسان ذی‌ربط مجدداً این موضوع را مورد بررسی قرار دهیم.


در صورت ادامه طرح برندینگ وزیر نفت راهی مجلس خواهد شد


بیگی با تاکید به اینکه اگر دلیل و مدرکی در خصوص اجرا و عدم توقف طرح برندینگ توسط وزیر نفت به دستمان برسد، قطعاً این وزیر باید در صحن علنی مجلس پاسخگو باشد، افزود: قرار بر توقف این طرح بوده و وزیر نفت نیز نباید طرح را توسعه و یا اجرا کند زیرا با این اقدام فقط می‌خواهد یکسری افراد منفعت ببرند و مردم نیز باید بدانند چه بلایی بر سر کشور می‌آید.


منبع:‌فارس


انتهای پیام/

برچسب ها: بنزین وزارت نفت
ارسال نظر
هلدینگ شایسته