دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
ترس ژرمن‌ها از گاوچران‌ها ادامه دارد

آمریکا، شرکت‌های آلمانی‌ را تهدید کرد / ریسک تجارت با ایران به قبل از برجام رسید

یک سال پس از افتتاح نمایندگی تجاری ایالت نیدرزاکسن آلمان در ایران، بازرگانان نگران آینده‌ای دشوار در روابط تجاری دو کشور هستند.
کد خبر : 234317

به گزارش گروه اقتصادی آنا از اتاق بازرگانی مشترک ایران و آلمان،‌به گفته تیلمان برونر، متخصص تجارت خارجی اتاق بازرگانی و صنایع نیدرزاکسن دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا، پایبندی ایران به توافق‌نامه هسته‌ای که توسط رئیس جمهوری پیشین این کشور تایید شده بود را تکذیب می‌کند. این توافق‌نامه که به دست باراک اوباما‌تنظیم شده بود همچنان لغو نشده اما از آینده‌ آن اطمینانی وجود ندارد.


بنابر‌این تحریم‌های جدید برای آینده دور از ذهن نخواهد بود


برونر در این رابطه گفت: برای شرکت‌های نیدرزاکسن که با آمریکا فعالیت اقتصادی دارند عدم اطمینانی در ورودشان به ایران وجود خواهد داشت، زیرا جریمه‌های هنگفتی از طرف ایالات متحده در انتظارشان خواهد بود.


به همین ترتیب، همچنان دشواری‌هایی در زمینه تامین منابع مالی وجود دارند البته بانک‌هایی وجود دارند که معاملات بانکی را برای مشتریان قدیمی خود انجام می‌دهند.


برونر معتقد است که اگر بانک شما با ایران فعالیت نمی‌کند، باید آن را قانع کنید.


فولکر ملر، مدیر‌عامل اتحادیه شرکت‌های ایالت نیدرزاکسن، دلیل عدم موفقیت فعلی نمایندگی ایالت نیدرزاکسن را در عدم فایننس بانک‌ها می‌داند. سال گذشته دفتری تحت عنوان نمایندگی ایالت نیدرزاکسن در تهران افتتاح شد. به علت وجود مشکلات و ریسک‌های حقوقی از سوی ایالات متحده آمریکا، شرکت‌ها آمادگی لازم را ندارند.


اولاف لیز، وزیر اقتصاد ایالت نیدرزاکسن نیز در مصاحبه با dpa گفت: پیشنهاد نمایندگی ایالت نیدرزاکسن در ایران توسط نمایندگان اقتصادی ایالت نیدرزاکسن به خوبی پذیرفته شده و من از نتیجه مشارکت نیدرزاکسن در ایران کاملا مطئن هستم. اولاف لیز نیز به عدم اطمینان شرکت‌های این ایالت بر اثر تصمیمات ایالات متحده اشاره کرده است.


طرف ایرانی نیز پس از گذشت یک سال محتاطانه پیش می‌رود


تیم لطیف، خزانه‌دار اتاق بازرگانی و صنایع ایران و آلمان انتظارات بازرگانان ایرانی برآورده نشده اظهارکرد: برای بازرگانان ایرانی، پیشرفت اقتصاد پس از امضا توافق هسته‌ای از اهمیت بالایی برخوردار بوده و بانک‌های آلمانی که با دلار مراوده می‌کنند، به علت ترس از جریمه‌های هنگفت از مراوده با ایران پرهیز می‌کنند. موردی که همچنان مشکل‌زاست، تامین مالی پروژه‌هاست.


علی ماجدی، سفیر جمهوری اسلامی ایران در آلمان نیز تاکید کرد: متاسفانه سخنان ضد ایرانی رئیس جمهور آمریکا در میان شرکت‌های آلمانی موجب عدم اطمینان آن‌ها به بازار ایران شده و ما امیدوار هستیم که طرفین این مشکل را هم برطرف کنند و راه رفته پس از تحریم‌ها را ادامه دهند. در حال حاضر تجارت خارجی ایران 350 پروژه دارد که 83 پروژه با آلمان خواهد بود.


بر اساس آمار وزارت اقتصاد دارایی ایالت نیدرزاکسن در سال 2014، صادرات کالا و خدمات به ارزش 93.1 میلیون یورو به ایران را ثبت کرده و در سال 2016 نیز میزان صادرات به ایران حدود مبلغ 138.5 میلیون یورو رسیده است؛ لازم به ذکر است که از ژانویه تا ژوئیه سال 2017 حجم صادرات تا مرز 93 میلیون یورو رسیده است. به گفته‌ این وزارت‌خانه صادرات ایران به آلمان در سال 2014 حدود 42.6 میلیون یورو بوده و تا سال 2016 کاهش داشته است.


واردات در هفت ماه نخست سال 2017 با ارزش 27.8 میلیون یورو نسبت به آمار سال 2016 با 23.2 میلیون یورو، افزایش داشته است. کالا های صادراتی از ایران مواد غذایی و ادویه‌جات هستند.


از دید اتاق بازرگانی و صنایع نیدرزاکسن، ایران به 50 کشور برتر صادراتی ایالت نیدرزاکسن نزدیک می‌‌شود. از نظر برونر، این دیدگاه وجود دارد که ایران در آینده جزو 20 کشور برتر صادراتی ایالت نیدرزاکسن قرار گیرد. نیاز اقتصاد ایران به ماشین‌آلات و تجهیزات غیر قابل‌ انکار است. بخش‌های مهم صادراتی صنعت خودرو، ماشین‌آلات صنعتی و صنعت تجهیزات است.


مولر همچنین اضافه کرد:«علی‌رغم فضای فعلی سیاست، دفتر ایالت نیدرزاکسن ارزش بسیار دارد. تعطیلی این مرکز آسیب بسیاری وارد می‌کند. از نظر من این مرکز در هر شرایطی باید فعالیت کند، زیرا پایگاه اطلاعاتی و همواره برای شرکت‌هاست».


با وجود تمام موانع، کاملیا کریمی، نماینده نیدرزاکسن در تهران، آینده را مثبت می‌بیند:«در این یک سال جلسات مشاوره متعددی با شرکت‌های آلمانی و ایرانی داشته‌ایم. به بسیاری از شرکت‌ها راهکارهای ارزنده‌ای پیشنهاد شد و ترس اولیه از شروع فعالیت در ایران از بین رفت. هر هفته به بیش از 10 درخواست رسیدگی شده است. به عنوان یکی از دستاوردهای این یک سال می‌توان به اعزام هیات بازرگانان خانم به ایالات نیدرزاکسن اشاره کرد که در این سفر روابط بسیاری مابین بازرگانان خانم و اقتصاد این ایالت ایجاد شد».


نمایندگی ایالت نیدرزاکسن از ماه سپتامبر سال 2016 فعالیت خود را با همکاری اتاق بازرگانی و صنایع ایران و آلمان آغاز کرده است. در روز 6 نوامبر سال 2016 اولاف لیز، وزیر اقتصادی ایالت نیدرزاکسن، نمایندگی ایالت خود را افتتاح کرد.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته